BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Czaplewski Maciej (Uniwersytet Szczeciński)
Title
Wybrane koncepcje i komponenty informacji
Information - its Basic Concepts And Components
Source
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2012, nr 101, s. 55-67, rys., bibliogr.37 poz.
Issue title
Rynek informacji i komunikacji
Keyword
Informacja, Społeczeństwo informacyjne
Information, Information society
Note
summ.
Abstract
Informacja jest pojęciem stosowanym w wielu dyscyplinach naukowych i różnie przedstawianym. Jest ona zarazem wykorzystywana do definiowania innych pojęć, takich jak np. społeczeństwo informacyjne. Przykładowo W. Folta i A. Stolińska stwierdzają, że "społeczeństwo informacyjne jest nowym typem zbiorowości ludzkiej, w której szczególnie ważną rolę odgrywa zarządzanie informacją, jej jakość oraz sposób użytkowania". M. Luterek podaje, że "społeczeństwo informacyjne zaistnieje wtedy, kiedy informacja będzie podstawą funkcjonowania gospodarki, a więc, gdy człowiek uniezależni się od odnawialnych źródeł energii". (fragment tekstu)

The article describes some of the basic concepts and components of an, especially nowadays, very important issue, which is information. The author focused on presenting the position of information in various configuration. Subsequently some difficulties regarding the defining of this notion were pointed out. At the end of the article, the author tried to present a comprehensive definition by indicating the main features of the notion of information. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Szczecin University Main Library
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bergmann F., Gerhardt H-J., Frohberg W., Taschenbuch der Telekommunikation, Carl Hanser Verlag, München-Wien 2003.
  2. Bratnicki M., Informacyjne przesłanki przedsiębiorczości, w: System informacji strategicznej, red. R. Borowiecki, M. Romanowska, Difin, Warszawa 2001.
  3. Brockhaus. Die Enzyklopädie. 20. Auflage, F.A. Brockhaus, Leipzig und Mannheim 1999.
  4. Flakiewicz W., Systemy informacyjne w zarządzaniu. Uwarunkowania, technologie, rodzaje, C.H. Beck, Warszawa 2002.
  5. Folta W., Stolińska A., Biometria w społeczeństwie informacyjnym - nieograniczona kontrola czy poczucie bezpieczeństwa?, w: Problemy społeczeństwa informacyjnego, t. I: red. A. Szewczyk, Printshop, Szczecin 2007.
  6. Gallager R.G., Information Theory and Reliable Communication, John Wiley & Sons, New York 1986.
  7. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 1997.
  8. Grochla E., Systemtheorie und Organisationstheorie, "Zeitschrift für Betriebswirtschaftslehre" 1970, nr 1.
  9. http://uni-bremen.de/ig/WS99-00/studienbrief/index.html (20.11.2011).
  10. Jakimowicz A., O niektórych implikacjach nieliniowości w Keynesizmie, "Ekonomista" 2009, nr 1.
  11. Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu, Placet, Warszawa 2005.
  12. Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Wiedza Powszechna, Warszawa 1989.
  13. Kowalczyk E., Człowiek w świecie informacji, Książka i Wiedza, Warszawa 1974.
  14. Kuhlen R., Informationsmarkt. Chancen und Risiken der Kommerzialisierung von Wissen, Universitätsverlag Konstanz, Konstanz 1995.
  15. Lincke D.M., Informationsschnittstellen zwischen Anbietern und Nachfragern im elektronischen Handel, digicenter GmbH, St. Gallen 2002.
  16. Luterek M., Zmiany w strukturze społecznej i modelu życia jednostki: od społeczności opartych na łowiectwie i zbieractwie do społeczeństwa informacyjnego, w: Społeczeństwo informacyjne i jego technologie, red. B. Sosińska-Kalata, M. Majerska, W. Gliński, Wydawnictwo SBP, Warszawa 2004.
  17. Matulewski M., Wpływ informacji i wiedzy na uzyskiwanie przewagi konkurencyjnej w dobie Społeczeństwa Informacyjnego na przykładzie Just-in-time, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 597, "Ekonomiczne Problemy Usług", nr 57, "E-gospodarka w Polsce. Stan obecny i perspektywy rozwoju", cz. I, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2010.
  18. Oleński J., Ekonomika informacji. Podstawy, PWE, Warszawa 2001.
  19. Picot A., Reichwald R., Wigand R.T., Die grenzlose Unternehmung. Information, Organisation und Management, 4. Auflage, Gabler Verlag, Wiesbaden 2001.
  20. Radzikowski W., Systemy informatyczne w organizacji i zarządzaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1981.
  21. Rampersad H.K., Kompleksowa karta wyników, Placet, Warszawa 2004.
  22. Regn C., Wettbewerbsvorteile durch IKT bei Ubiquität und Standardisierung im Ablauf eines techno-ökonomischen Paradigmenwechsels. Analyse Nicholas Carrs Infrastrukturtechnologie, Diplomarbeit an der Universität zu Köln, Köln 2004.
  23. Rzadkowolska M., Społeczeństwo informacyjne - społeczeństwo bez książek?, w: Problemy społeczeństwa informacyjnego, t. I: red. A. Szewczyk, Printshop, Szczecin 2007.
  24. Schmid B.F., Lyczek B., Unternehmenskommunikation, Gabler Verlag, Wiesbaden 2006.
  25. Sienkiewicz P., Świeboda H., Niebezpieczna przestrzeń cybernetyczna, Transformacje, Warszawa 2007.
  26. Słownik wyrazów obcych, PWN, Warszawa 1974.
  27. Spiekermann K., Wegener M., Informationsgesselschaft und Rahmenentwicklung. 9 Dezember 2008 (slajdy - slajd 14).
  28. Stahlknecht P., Hasenkamp U., Wirtschaftsinformatik, Einführung in die Wirtschaftsinformatik, wyd. 8, Springer Verlag, Berlin-Heidelberg-New York 1997.
  29. Stefanowicz B., Różnorodność informacji, "Wiadomości Statystyczne" 1996, nr 4.
  30. Stefanowicz B., Wstęp do informatyki, Wydawnictwo SGH, Warszawa 1999.
  31. Szyperski N., Informationsbedarf, w: Handwörterbuch der Organisation, red. E. Grochla, 2. Auflage, Poeschel, Stuttgart 1980 (Enzyklopädie der Betriebswirtschaftslehre, 2).
  32. Tamkun Ł., Cechy społeczeństwa informacyjnego, w: Problemy społeczeństwa informacyjnego, t. I: red. A. Szewczyk, Printshop, Szczecin 2007.
  33. Tarkowski J., Irestål B., Lumsden K., Transport-Logistyka, ILiM, Poznań 1995.
  34. Wędrowska E., Ilościowe i jakościowe koncepcje informacji, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 597, "Ekonomiczne Problemy Usług", nr 57, "E-gospodarka w Polsce. Stan obecny i perspektywy rozwoju", cz. I, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2010.
  35. Wigand R., Picot A., Reichewald R., Information, Organization and Management. Expanding Markets and Corporate Boundaries, John Wiley & Sons, Chichester 1997.
  36. www.spiekermann-wegener.de/mir/pdf/MIR1_8_091208.pdf (27.05.2009).
  37. Sienkiewicz P., Kryzysy i konflikty w społeczeństwie informacyjnym, w: Problemy społeczenstwa informacyjnego, t. I: red. A. Szewczyk, Printshop, Szczecin 2007.
Cited by
Show
ISSN
1640-6818
1896-382X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu