BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Windekilde Iwona (Aalborg University Copenhagen, Denmark)
Title
Nowe modele biznesowe w erze konwergentnej komunikacji
New Business Models in the Era of Converged Communications
Source
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2013, nr 104, s. 279-289, bibliogr. 22 poz.
Issue title
Europejska przestrzeń komunikacji elektronicznej. T. 1
Keyword
Modele biznesowe
Business models
Note
summ.
Abstract
Nowe trendy występujące na rynku usług łączności elektronicznej związane z procesami konwergencji usług, sieci, urządzeń końcowych i rynków wymagają opracowania nowych modeli biznesowych, nowych standardów, opracowania planów biznesowych, stworzenia atrakcyjnej oferty usługowej oraz zwrócenia szczególnej uwagi na rolę innowacji. Szybki postęp technologiczny powoduje jednak, że rozpoznanie przyszłych kierunków rozwoju na rynku komunikacyjnym staje się trudne do przewidzenia. W wyniku radykalnych przekształceń w sektorze telekomunikacyjnym, mediów i technologii informacyjnych wiele testowanych modeli biznesowych przestaje dobrze spełniał swoje funkcje, co rodzi potrzebę ich zmian. Zaostrzająca się konkurencja oraz postęp technologiczny generujący nowe rozwiązania jedynie wzmacnia argumenty na rzecz wprowadzania innowacyjnych modeli biznesowych w erze konwergentnej komunikacji(fragment tekstu)

Over the last few years there has been an explosion of new information and communication technologies. A converged, intelligent IP-based network that integrates data, voice, and video provides the foundation for an endless set of applications designed to make people more productive and businesses more competitive. This paper has focused on the study of convergence processes to explain the influence of convergence on emergence of new business models. A review of the literature on business model is provided. Moreover, the connection between the business model concept and innovation is described. The paper examines how innovation is considered as a major force in business model development. It also touches on the impact of various kind of innovation in the communication sector and how it is transforming the existing business models. The paper ends with a conclusion that innovation activities have been the most important components of changes on the communication market(original abstract)
Accessibility
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Szczecin University Main Library
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Afuah A., Tucci Ch. L.: Internet - business model and strategies, McGraw-Hill,2003
  2. Applegate L.: E-Business models: Making sense of the Internet business landscape, In: Dickson G., Gay W., DeSanctis G. (eds.): Information Technology and the Future Enterprise: New Models for Managers, Prentice Hall, Upper Saddle River, N.J., 2001
  3. Appelgren E.: Convergence and divergence in media: different perspectives, 8th ICCC International Conference on Electronic Publishing, Brasilia, June 2004
  4. Babis H.: Tendencje na rynku telekomunikacyjnym, Rynek usług telekomunikacyjnych, Monografie LEX, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011
  5. Bauer J.M.: Bundling, Differentiation, Alliances, And Mergers: Convergence Strategies In North American Communication Markets, Department of Telecommunication, Information Studies, and Media, 2005.
  6. Borucki W. (red.): Konwergencja telefonii stałej, telefonii komórkowej, sieci internetowych i telewizji kablowej a rynek w Polsce, Pozna􀄔 2000.
  7. Budziewicz-Guźlecka A.: Nowy produkt telekomunikacyjny w aspekcie konwergencji, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 544, Seria Ekonomiczne Problemy Usług nr 35 "Rynki przesyłu i przetwarzania informacji - stan obecny i perspektywy rozwoju", cz. II, Szczecin 2009.
  8. Cackowska U., Latoszek D.: Usługa Triple Play oraz konwergencja sieci stacjonarnych i ruchomych w kontekście wprowadzenia w sieciach telekomunikacyjnych w Polsce, Warszawa, wrzesień 2005.
  9. Smith C.G.: Understanding technological substitution: Generic types, substitution dynamics, and influence strategies, Journal of Engineering and Technology Management, 9 (1992) 279-302
  10. Competition in the age of digital convergence, pp. 201-226, Boston: Harvard Business School Press
  11. Hawkins R.: Looking beyond the .com bubble: exploring the form and function of business models in the electronic market place; Preissl B., Bouwman H. and Steinfield C. (eds): E-life after the dot.com bust, Berlin: Springer, 2003
  12. Henten A., Samarajiva R.: Rationales for Convergence and Multisector Regulation, LIRNE.NET Delft University of Technology & Technical University of Denmark, The Netherlands. The World Dialogue on Regulation for Network Economies (WDR), Discussion Paper #0204, March 2002
  13. Henten A., Falch M., Tadayoni R.: Some implications for regulation of ICT and Media Convergence, WDR Discussion paper nr 202, 2002.Kijl B., Bouwman H., Haaker T., Faber E.: Dynamic Business Models in Mobile Service Value Networks: a Theoretical and Conceptual Framework, Freeband project, December 2005
  14. Linder, J.C., Cantrell S.: Changing Business models: Surveying the Landscape, Institute for Strategic Change, Accenture, 2001
  15. Olsson A.: Understanding changing telecommunications, Wiley 2003.
  16. Osterwalder A., Pigneur Y.: An e-Business Model Ontology for Modeling e-Business, Industrial Organization, EconWPA, 2002.
  17. Petrovic O., Kittl C., Teksten R.D.: Developing Business models for eBusiness, International Conference on Electronic Commerce 2001, Wenen, 31 October - 4 November 2001
  18. Rappa M.: Business models on the Web, Managing the Digital Enterprise, digitalenterprise.org, 2003. http://digitalenterprise.org/models/models.html (21 July 2003).
  19. Sadeh N.: M-Commerce - Technologies, Services, and Business models, Wiley, New York, 2002
  20. Timmers P.: Business Models for Electronic Markets, Journal: Electronic Markets - EM , vol. 8, no. 2, 1998.
  21. Weil P., Vitale M.R.: Place to Space: Migrating to eBusiness models, Harvard Business School Press, Boston, 2001.
Cited by
Show
ISSN
1640-6818
1896-382X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu