BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Szulakowska Agnieszka (Urząd Komunikacji Elektronicznej)
Title
Pakietyzacja usług jako podstawa strategii biznesowej operatorów telekomunikacyjnych
Bundling as a Basic Element of Telecoms' Business Strategies
Source
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2013, nr 104, s. 555-564, tab.,rys., bibliogr. 10 poz.
Issue title
Europejska przestrzeń komunikacji elektronicznej. T. 1
Keyword
Usługi, Strategia gospodarki, Operatorzy niezależni, Telekomunikacja
Services, Business strategy, Independent operators, Telecommunication
Note
summ.
Abstract
Pakietyzowanie usług stanowi jeden z kluczowych elementów modelu biznesowego przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Będąc początkowo przede wszystkim podstawą budowania przewagi konkurencyjnej operatorów TVK, obecnie jest również nieodłącznym składnikiem oferty tradycyjnych dostawców xDSL. W niewielkim natomiast stopniu z pakietyzacji korzystają operatorzy sieci komórkowych,co stanowi efekt wiązania przede wszystkim usług stacjonarnych nabywanych dla gospodarstwa domowego(fragment tekstu)

Bundling is one of the key elements of the telecoms' business model. Primarily it played an important role as a competitive advantage of CATV operators, currently it is also an integral component of xDSL telecoms's offer. Steady increase in the number of bundled services' subscribers has become one of the feature of telecommunications market. Both providers and consumers benefit from scale economies and creating values via synergies, such as cost savings, a single helpline for customer service or a single invoice. Telecom can also use bundling to extend or strengthen its market power, increase the revenues and prevent declining demand for some services, for instance fixedline telephony. Profits for both demand and supply side will determine the further development of the bundled services market and extension of the bundled offers of additional components such as mobile services, enduserequipment or other valueadded services(original abstract)
Accessibility
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Szczecin University Main Library
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bachelet C.: Next-generation bundling strategies for operators, Analysys Mason, September 2011.
  2. Bailey H.: Fixed-mobile substitution is predominantly price driven in Europe, Analysys Mason, July 2011.
  3. Broadband Bundling. Trends and policy implications, "OECD Digital Economy Papers" 2011, No. 175.
  4. E-Communications Household Survey. Report, European Commission, June 2012
  5. McAfee R.P., McMillan J., Whinston D.M.: Multiproduct monopoly, commodity bundling, and correlation of values, "The Quarterly Journal of Economics" 1989, Vol. 104, No. 2
  6. Multiplay: New supply-side strategies. Bundles, Content, Smart Access, Segmentation, IDATE Research, July 2012
  7. Rynek usług telekomunikacyjnych w Polsce. Badanie klientów indywidualnych 2012, Millward Brown na zlecenie UKE, grudzień 2012
  8. Scott M.: From triple-play to multi-play: converged operators are finally bundling fixed and mobile services more tightly, Analysys Mason, December 2011
  9. Szulakowska A.: Rynek usług wiązanych w Polsce i krajach Unii Europejskiej, Urząd Komunikacji Elektronicznej, październik 2012.
  10. The Connected Consumer Survey 2012: Fixed Broadband, Analysys Mason, February 2012
Cited by
Show
ISSN
1640-6818
1896-382X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu