BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Dąbrowska Anna (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie), Słaby Teresa (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Title
Small local stores in Poland : changes in the retail market and consumer preferences
Source
Journal of Management and Financial Sciences, 2012, vol. 5, nr 9, s. 60-77, rys., tab., bibliogr. 24 poz.
Keyword
Preferencje konsumenta, Handel detaliczny
Consumer preferences, Retail trade
Note
summ.
Abstract
Recently, changes in the Polish retail trade have been taking place. The number of small local stores is decreasing. The authors conducted research in association with Macro Cash and Carry in February 2011 among 68 owners of small local stores located in 4 districts of Warsaw, 4 adjacent towns and 4 satellite towns. The results of this research show the tough competition between the small local store owners and super- and hypermarket chains. The chance for the further existence of small stores is to join the convenience store chains or franchising. Individual operation is possible only through providing high quality and freshness of products as well as price cutting. Polish customers tend to shop less at the supermarkets as they prefer small local stores, which gives the store owners an opportunity for further existence on the retail market. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Centra handlowe: rosną wymagania klientów, Handel-Net.pl. [on-line] access 17.12.2010.
  2. Czakowski Ł., Sytuacja w handlu - Znikające sklepy, http://www.detaldzisiaj.com.pl/article/sytuacja-w-handlu-znikajace-sklepy [on-line] access 3.03.2011.
  3. Dąbrowska A., Janoś-Kresło M., Wódkowski A., E-usługi a społeczeństwo informacyjne, Difin, Warsaw 2009.
  4. Dąbrowska A., Janoś-Kresło M., Konsument na rynku e-usług w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, Difin, Warsaw 2010.
  5. Dąbrowska A., Słaby T., Sytuacja małych sklepów w Polsce. Małe sklepy osiedlowe. Raport for Macro Cash and Carry, Warsaw February 2011.
  6. Deloitte, Delikatesy i supermarkety muszą postawić na nowe rozwiązania, http://www.dlahandlu.pl/handel-nowoczesny/raporty/deloitte-delikatesy-i-supermarkety-musza-postawic-na-nowe-rozwiazania,12794.html [on-line] access 10.03.2011.
  7. Euromonitor International 2007.
  8. Handel wewnętrzny w Polsce. Funkcjonowanie małych firm handlowych, IBRKK, Warsaw 2010.
  9. Living Conditions in the EU, Eurostat News release No. 77/2009, 28 May 2009.
  10. Mazurkiewicz P., Klęska małych sklepów, na rynku coraz gorzej, http://www.rp.pl/artykul/590077.html
  11. Mączyński P., Kostrzewski L., Wielki sen o małych galeriach handlowych. "Gazeta Wyborcza, Gospodarka", 5-6 November 2011.
  12. Solska J., Nowa nadzwyczajna kariera sklepów osiedlowych, "Polityka" No. 38 of 10.08-16.08.2011
  13. Starzyk T., W 2020 r. liczba sklepów w Polsce może spaść nawet o 40-60 tys. placówek, www.portalspozywczy.pl/pliki/img45123 [on-line] access 2.03.2011.
  14. Report from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions: Retail market monitoring report "Towards more efficient and fairer retail services in the internal market for 2020", the European Commission, Brussels, KOM (2010) 355 final, http://ec.europa.eu/internal_market/retail/docs/monitoring_report_pl.pdf [on-line] access 5.07.2010.
  15. Wroczyński A., Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych, "Gazeta Prawna", 4-6 November 2011, A. 4.
  16. http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-ET-10-001/EN/KS-ET-10-001-EN.PDF
  17. http://pl.nelsen.com/news/PressReleaseShopperTrends.op.cit.http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/413097,kryzys_zmienil_zwyczaje_zakupowe_polacy_wybieraja_male_sklepy.html,2 [on-line] access 10.03.2011.
  18. http://targetbpo.pl/pliki/TargetBPO_(rajkr69d2tjrx51u).doc.
  19. http://portalspozywczy.pl [on-line] access 28.02.2011.
  20. http://www.biedronka.pl/o_nas/biedronka/kim_jestesmy/ on-line] access 5.11.2011.
  21. http://www.lidl.pl/cps/rde/xchg/lidl_pl/hs.xsl/index.htm [on-line] access 5.11.2011.
  22. http://www.tesco.pl/sklepy/ access 5.11.2011.
  23. http://www.carrefour.pl/page/pl/korporacyjny/wspolpraca/carrefour-franczyza/[on-line], access 5.11.2011.
  24. http://www.poradnikhandlowca.com.pl/aktualnosci/PMR--Do-2013-roku-rynekspozywczy-w-Polsce-wzrosnie-o-blisko-40-mld-zl,6319,strona9.html [on-line] access 15.03.2011.
Cited by
Show
ISSN
1899-8968
Language
eng
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu