- Author
- Weryński Piotr (Silesian University of Technology, Poland)
- Title
- Marketing Self-diagnostic Tool for SMES - Assumptions of the Project
- Source
- Journal of Positive Management, 2013, vol. 4, nr 1, s. 92-109, rys., tab., bibliogr. 29 poz.
- Keyword
- Strategia marketingowa, Strategia marki, Innowacje
Marketing strategy, Brand strategy, Innovations - Note
- summ.
- Abstract
- Purpose: The aim of the author is to present methodological approaches used to study the socioeconomic sector of micro, small and medium-sized companies of plans for a experimental testing tool (Marketing self-diagnostic tool) constructed for the diagnosis and self-diagnosis of individual attitudes, knowledge, skills and needs in the field marketing of innovation and innovation in marketing MSME entrepreneurs.
Methodology: The study was carried out using a triangulation approach to the methods, sources, researchers, cognitive perspectives. They took place in the framework of the project POKL: "The matrix for innovative entrepreneurship", carried out by the Department of Applied Social Sciences, Silesian University of Technology.
Implications: The project concerns the issue of marketing innovation and innovation in marketing in 6 dimensions: competencies, perception of environment, customer orientation, awareness of the created brand, processes and strategies, pro-innovative trends and actions.
Originality / value: The project both in terms of methodology and substance is an innovative approach to the study of the socio-economic sector of micro, small and medium enterprises and the self-diagnosis in 6 dimensions: competence, perception of environment, customer orientation, awareness branding, processes and strategies, trends and pro-innovation activities. (original abstract) - Full text
- Show
- Bibliography
- Altkorn, J. (Ed.) (2004), Podstawy marketingu, Wydawnictwo Instytut Marketingu, Kraków.
- Bohner, G., Wanke, M. (2004), Postawy i zmiany postaw, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
- Cole, G.A. (1995), Organisational Behaviour, DP, London.
- Davis, A. (2007), Public Relations, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa.
- de Chernatony, L. (2003), Marka. Wizja i tworzenie marki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
- Falkowski, A., Tyszka, T. (2006), Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk.
- Gilbert, J.T. (1994), "Choosing an Innovation Strategy: Theory and Practice", Business Horizons, Vol. 37, No. 6, pp. 16-22. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/S0007-6813%2805%2980240-X
- Harmon, P. (2010), "What is a Business Process", Business Process Trends, Vol. 8 No. 21, December.
- Hill, N., Alexander, J. (2003), Pomiar satysfakcji i lojalności klientów. Ofi cyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Kraków.
- http://www.bptrends.com/publicationfi les/advisor20101214.pdf (accessed August 2011).
- Janasz, W., Kozioł, K. (2007), Determinanty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
- Kotler, Ph. (1999), Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Felberg SJA, Warszawa.
- Kotler, Ph., Pfoertsch, W. (2008), Zarządzanie marka w segmencie B2B, PWN, Warszawa.
- Kozielecki, J. (2001), Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
- Lambin, J.J. (2001), Zarządzanie marketingowe, PWN, Warszawa.
- Matusiewicz, M. (2005), "Public Relations: Teoria i wykorzystanie sieci", Gazeta IT, 9 (39), Warszawa.
- OECD, (2008), Eurostat, Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Departament Strategii i Rozwoju Nauki, wydanie polskie, Warszawa.
- Ortt, J.R., van der Duin, P.A. (2008), "The evolution of innovation management towards contextual innovation", European Journal of Innovation Management, Vol. 11 No. 4, pp. 522-538. DOI: http://dx.doi.org/10.1108/14601060810911147
- Patten, D. (2003), Skuteczny marketing w małej fi rmie, Helion, Gliwice.
- Pomykalski, A. (2001), Zarządzanie innowacjami, Difi n, Warszawa.
- Rogers, E.M. (2003), Communication of innovations: a cross-culural approach, Free Pres, New York-London.
- Solomon, M.R. (2006), Zachowania i zwyczaje konsumentów, Helion, Gliwice.
- Wach, K. (2008), Regionalne otoczenie małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo UEK, Kraków.
- Waniowski, P., Sobotkiewicz, D., Daszkiewicz, M. (2010), Marketing. Teoria i przykłady, Wydawnictwo PLACET, Warszawa.
- Weryński, P. (2011), "Procedura triangulacyjna w badaniach aktywności obywatelskiej", in: "Animacja Życia Publicznego. Analizy i Rekomendacje", Zeszyty Centrum Badań Społeczności i Polityk Lokalnych, No. 2 (5), Warszawa, pp. 20-24.
- Weryński, P. (Ed.) (2012), Matryca Potrzeb Marketingowych w sektorze MMŚP, Difi n, Warszawa.
- Weryński, P. (Ed.) (2013), Matryca Potrzeb Marketingowych w sektorze MMŚP. Testowanie i upowszechnianie narzędzia, Difi n, Warszawa.
- Wójcik, K. (2001), Public Relations od A do Z, tom 1, Agencja Wydawnictwo Placet, Warszawa.
- Zaltman, G., Zaltman, L. (2010), Metafora w marketingu, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.
- Cited by
- ISSN
- 2083-103X
- Language
- eng
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.12775/JPM.2013.007