BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Minta Stanisław (Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu)
Title
Działalność stowarzyszenia marek regionalnych w Republice Czeskiej jako przykład instytucji wspierającej rozwój regionalny
The Activity of the Association of Regional Brands in Czech Republic as An Example of An Institution Contributed to Regional Development
Source
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2010, T. 12, z. 5, s. 140-145, rys., tab., bibliogr. 12 poz.
Keyword
Rozwój regionalny, Marka produktu, Produkty regionalne, Marketing terytorialny
Regional development, Product brand, Regional product, Territorial marketing
Note
streszcz., summ.
Country
Republika Czeska
Czech Republic
Abstract
Rozwój regionalny nie jest możliwy bez podjęcia odpowiednich działań, które zwiększą aktywność gospodarczą oraz podniosą konkurencyjność i dochodowość miejscowych przedsiębiorstw. Jednym ze sposobów walki konkurencyjnej i zwiększania szans na sukces gospodarczy na lokalnym szczeblu, jest wypromowanie dobrych produktów regionalnych, które posiadają własną i uznaną markę. Aby proces ten przebiegał efektywnie, korzystne jest dobre zorganizowanie i wsparcie od strony instytucjonalnej. Przedstawiono działalność czeskiej organizacji społecznej jaką jest Stowarzyszenie Marek Regionalnych (oryg. "Asociace regionálních znaćek" ARZ). która zajmuje się kreowaniem i wspieraniem funkcjonowania systemu marek regionalnych na terenie Republiki Czeskiej. Wskazano również korzyści płynące z takiej formy współpracy regionalnej dla rozwoju lokalnych firm i społeczności. (abstrakt oryginalny)

The progress of a regional development is not possible without taking a special action. This action should give a boost to development of a regional business activity and to increase of a competitiveness and a profitability of local enterprises as well. One of the ways to compete for a customer and to increase chances of an economical success on local stage, is a promotion of regional products, which have a well-known brands. A good organization and contribute on the institutional side are very good for efficiency of this regional brand promotion. In main part, this paper is about an activity of the Association of Regional Brands (Asociace regionalnich znacek - ARZ) in Czech Republic. This social institution organizes, creates and contributes to development of regional brands. Títere are showed also benefits from this way of a regional cooperation to development of the local SME-businessmen and society. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Altkorn J. (red.) 1998: Podstawy marketingu. Instytut Marketingu. Kraków, s. 152-153.
  2. Alvensleben R., Schrader S.K. 1998: Consumer attitudes towards regional food products - A case study for northern Germany. Materials from AIR-CAT workshop "Consumer Attitudes towards Typical Foods", 22 October 1998 in Dijon, France.
  3. Angowski M. 2008: Strategie marki regionalnej jako element kształtowania pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw. Rocz. Nauk. SERiA, t. X, z. 4, s. 9-14.
  4. ARZ 2010: zasoby internetowe stowarzyszenia ,,Asociace regionálních znaćek o.s.". http://www.arz.cz/, 03.2010.
  5. Chlivickas E., Smaliukiene R. 2009: International region as a brand origin: conceptualization and review. Journal of Business Economics and Management, nr 102, s. 141-148.
  6. Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W. 2000: Marketing - punkt zwrotny nowoczesnej firmy. PWE, Warszawa, s. 338-341.
  7. Hankinson G. 2001: Location branding: A study of the branding practices of 12 English cities. The Journal of Brand Management, Vol. 9, No 2. 1. Palgrave Macmilan, s. 127-142.
  8. Heskova M., Vojtko V. 2009: Marketingova komunikace z regionalniho pohledu. [w:] Marketingove komunikace a jejich nove formy (red. D. Pavlu). Mala edice FMK 2009. Univerzita Tomase Bati ve Zline, Fakulta multimedialnych komunikaci, kveten, s. 94-105.
  9. Kotler P. et al. 1999: Marketing Places Europe. UK: Financial Times Management, s. 125.
  10. Kuźniar W. 2007: Wdrażanie marketingu terytorialnego na poziomie gminy jako innowacyjna forma zarządzania jednostką terytorialną. [w:] Transfer wiedzy i działań innowacyjnych w obszarze agrobiznesu -Uwarunkowania, Mechanizmy, Efekty (red. S. Makarski). Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 192-199.
  11. Stachak S. 1997: Wstęp do metodologii badań ekonomicznych. Książka i Wiedza, Warszawa, s. 151-156.
  12. Stanovy ARZ. 2008: Stanovy Asociace regionálních znaćek. Statut ARZ zatwierdzony sądownie w 2008 roku. http://www.arz.cz/downloads/stanovy_ARZ.pdf.
Cited by
Show
ISSN
1508-3535
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu