BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Szwacka-Mokrzycka Joanna (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie), Miara Adam (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
Title
Wpływ systemu zarządzania jakością na budowanie pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw
The Impact of Quality Management System for Building the Competitive Position of Companies
Source
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2010, T. 12, z. 5, s. 234-238, rys., tab., bibliogr. 2 poz.
Keyword
Zarządzanie jakością, System zarządzania jakością, Przewaga konkurencyjna
Quality management, Quality management systems, Competitive advantage
Note
streszcz., summ.
Abstract
Budowanie trwałej przewagi konkurencyjnej przez przedsiębiorstwa nabiera istotnego znaczenia. Jakość jest jednym z istotnych źródeł budowania trwałej przewagi konkurencyjnej zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym, gdyż jest podstawowym czynnikiem decydującym o zadowoleniu klienta. Przedsiębiorstwa, aby sprostać tym zadaniom coraz częściej wdrażają i certyfikują systemy zarządzania jakością. Z przeprowadzonych badań wynika, iż stosowanie systemów zarządzania jakością opartych o normy z serii ISO 9000, ISO 22000 i HACCP, przynosi przedsiębiorstwu wiele korzyści, przyczyniając się w istotny sposób na wzrost konkurencyjności, zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym. (abstrakt oryginalny)

Building a sustainable competitive advantage by companies becomes insignificant Quality is one of the important sources of building a sustainable competitive advantage both domestically and abroad, since it is the primary determinant of customer satisfaction. Companies that meet these tasks are increasingly implementing and certifying quality management systems. The study shows that the application of quality management systems based on standard ISO 9000, ISO 22000 and HACCP brigs company many benefits, contributing significantly to increased competitiveness, both domestically and abroad. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Szwacka J. 2007: Competitive Forces and its Implications for Strategy Shaping of Food Industry In Poland. Proceedings of the 8th International Conference of the Faculty of Management Koper. University of Primorska. Portoroż, Slovenia, s. 437-444.
  2. Szwacka-Mokrzycka J., Chudzian J. 2008: Wizerunek jako ważny element budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa.
Cited by
Show
ISSN
1508-3535
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu