BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Noga Adam (Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie)
Title
Konsument a triada : właściciel - przedsiębiorca - menedżer w teorii przedsiębiorstw
Consumer and the Triad : Owner - Entrepreneur - Manager in the Theory of Enterprises
Source
Konsumpcja i Rozwój, 2011, nr 1, s. 38-46, rys., bibliogr. 6 poz.
Keyword
Konsument, Przedsiębiorca, Menedżer, Rozwój przedsiębiorstwa, Model rozwoju
Consumer, Entrepreneur, Manager, Enterprise development, Evaluation model
Note
streszcz., summ.
Abstract
Artykuł prezentuje nowatorskie i zarazem dyskusyjne podejście do problematyki kreowania i rozwoju przedsiębiorstwa. Przyjęto w nim, że panujące przekonanie o triadzie czynników decydujących o rozwoju przedsiębiorstwa (właściciel - przedsiębiorca - menedżer) jest niepełne i niewystarczające. Wskazano na istotną rolę konsumenta w tym zakresie. Rozważania koncentrują się na prezentacji modelowego ujęcia roli konsumenta (gospodarstwa domowego) w rozwoju przedsiębiorstwa. Zawierają one bogatą listę określoną kanonem argumentów przemawiających za zasadnością uwzględnienia konsumenta, gospodarstwa domowego jako czwartego czynnika rozwojowego przedsiębiorstwa. Rozważania poprzedzone są krótkim rysem historycznym badań nad tą problematyką, a ponadto przykładami różnego spojrzenia na rolę i udział konsumenta w kształtowaniu rozwoju. (abstrakt oryginalny)

The article presents an innovative and, at the same time, controversial approach of the author to the subject matters of creation and development of an enterprise. He assumes that the prevailing conviction of the triad of factors deciding development of an enterprise (owner - entrepreneur - manager) is incomplete and insufficient. He points out to an important role of the consumer in this respect. The deliberations are focused on presentation of the model expression of the role of consumer (household) in enterprise development. They comprise a rich list described as a canon of arguments speaking in favour of reasonability to take into account the consumer, household as the enterprise's fourth developmental factor. They are preceded by a short historical outline of research on these subject matters and examples of the currently diversified look at the role and share of the consumer in development shaping. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Allaire Y., Firsirotu M., L'entreprise strategique, Gaëtan Morin, Montreal 1993.
  2. Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Sic!, Warszawa 2005.
  3. IMD International, World Competetive Centre, www.imd.ch/wcc
  4. Sloan A., Relief from Economic Turmoil, "Fortune", 5 September 2011.
  5. Thomke S., von Hippel E., Klienci w roli innowatorów, "Harvard Business Review", wydanie polskie, czerwiec 2004.
  6. Wojna M., Sieci kooperacyjne przedsiębiorstw jako instytucja gospodarki rynkowej, praca doktorska niepublikowana, Akademia Finansów, Warszawa 2003.
Cited by
Show
ISSN
2083-6929
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu