BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Konieczny Piotr (Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu), Mroczek Ewelina (Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu), Kucharska Magda (Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu)
Title
Ślad węglowy w zrównoważonym łańcuchu żywnościowym i jego znaczenie dla konsumenta żywności
Carbon Footprint in Sustainable Food Chain and its Importance for Food Consumer
Source
Journal of Agribusiness and Rural Development, 2013, z. 3 (29), s. 51-64, tab., rys., bibliogr. 37 poz.
Keyword
Decyzje konsumenckie, Informacja konsumencka, Edukacja ekologiczna, Oznakowanie produktów spożywczych
Consumer decision, Consumer information, Ecology education, Food labeling
Note
streszcz., summ.
Abstract
Kryteriami, którymi kieruje się obecnie konsument w wyborze żywności, są przede wszystkim: świeżość, cechy sensoryczne oraz bezpieczeństwo zdrowotne. Jednocześnie rośnie jednak liczba osób wybierających produkty, które wytworzono maksymalnie dotrzymując wymagań ochrony środowiska. Do oceny takich oddziaływań w zakresie produkcji i dystrybucji żywności można obecnie wykorzystać tzw. ślad węglowy (ang. carbon footprint = CF). Niniejsza praca stanowi syntetyczny przegląd zastosowań CF w oparciu o dostępne źródła literaturowe i zasoby internetowe. Przykłady dotyczą oceny oddziaływań środowiskowych podczas pozyskiwania surowców rolnych, wytwarzania żywności, transportu gotowych produktów, a także czynności związanych z przygotowywaniem posiłków w kuchni. Duże sieci handlowe sięgają do opisu sprzedawanych produktów za pomocą wskaźnika CF, a w oparciu o jego porównania pojawiają się postulaty zastąpienia w diecie przeciętnego konsumenta produktów pochodzenia zwierzęcego przez produkty roślinne. Większa wiedza ekologiczna konsumentów na temat śladu węglowego w produkcji, przetwórstwie i dystrybucji żywności może zatem prowadzić do korzystnych, prozdrowotnych zmian ich dotychczasowych nawyków i wyborów żywieniowych. (abstrakt oryginalny)

Freshness, sensory attributes and food safety are currently indicated as main criteria in respect to food purchasing decisions. However, growing number of consumers are ready to choose also environmentally friendly food products. Carbon Footprint (CF) expressed in CO2 equivalent of greenhouse gas emission seems to be an innovative indicator useful to evaluate environmental impacts associated with production and distribution of food. The review carried out in this study is based mainly on data presented in papers and reports published in recent decade, including some opinions available on various internet websites. In this study are discussed some examples of CF values calculated both, production of primary raw materials, food processing stages, final products transporting and activities taken during food preparation in the household, as well. The CF indicator offers also a new tool to promote disposition of food products distributed e.g. through big international supermarket chains. Mostly due to the suggestion of ecological institutions, direct comparison of CF values for different food products leads even to postulate almost total elimination of less eco-friendly animal origin food (like red meat) from the diet of typical consumer. So, improving the state of consumers education in respect to environmental issues of whole food chain might effect not only their eating habits but also their health. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Assessment of energy use and greenhouse gas emissions in the food system: The low carbon diet initiative. 2009. ASI Report, UC Davies Agricultural Sustainability Institute, http://California Agriculture.ucop.edu [dostęp: 5.10.2013].
  2. Carbon Footprint - what it is and how to measure it. 2007. JRC European Commission, http://lca.jrc.ec.europa.eu/ [dostęp: 5.10.2013].
  3. Dąbrowska A., Babicz-Zielińska E., 2011. Zachowania konsumentów w stosunku do żywności nowej generacji. HYGEIA Public Health 46, 1, 39-46.
  4. DeWeerdt S., 2011. Is Local Food Better?. World Watch Magazine 22, 3, http://www.worldwatch.org/node/6064 [dostęp: 5.10.2013].
  5. Flachowsky G., Kamphues J., 2012. Carbon Footprints for Food of Animal Origin: What are the Most Preferable Criteria to Measure Animal Yields? Animals 2, 108-126.
  6. Foltynowicz Z., Myszka H., 2010. Węglowy Odcisk Stopy dla Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. W: Mater. V Międzynarodowej Konferencji "Rola towaroznawstwa w zarządzaniu jakością w warunkach gospodarki opartej na wiedzy". Radom, 15-17 września 2010.
  7. Fourth Assessment Report: Climate Change. 2007. Intergovernmental Panel on Climate Change. Cambridge University Press, Cambridge, http://www.ipcc.ch [dostęp: 5.10.2013].
  8. Globalne ostrzeżenie: zmiany klimatyczne a dobrostan zwierząt hodowlanych. Raport Stowarzyszenia Compassion in World Farming. 2009. Wyd. Klub Gaja, http://www.klubgaja.pl [dostęp:5.10.2013].
  9. Goodman M.K., 2004. Reading fair trade: political ecological imaginary and the moral economy of fair trade foods. Polit. Geogr. 23, 7, 891-915.
  10. Hadryjańska B., 2008. The implementation of the sustainable development concept in agri-food companies. J. Agribus. Rural Dev. 1, 7, 99-108.
  11. Kalkulator emisji CO2. 2013 a. Fundacja Aeris Futuro, http://www.archiwum.aerisfuturo.pl [dostęp: 5.10.2013].
  12. Kalkulator emisji CO2. 2013 b. Fundacja Partnerstwo dla Środowiska, http://www.eko-spec.pl/kalkulator_co2/ [dostęp: 5.10.2013].
  13. Kling M.M., Hough I.J., 2010. The American Carbon Foodprint: Understanding your food's impact on climate change. Brighter Planet, Inc. http://brighterplanet.com [dostęp: 5.10.2013].
  14. Kłos Z., Kasprzak J., 2008. Przydatność ocen ekobilansowych w procesach optymalizacyjnych obiektów technicznych. Problemy Jakości 1, 24-28.
  15. Koalicja Klimatyczna. 2012. Ekologia od kuchni, Polski Klub Ekologiczny, Okręg Mazowiecki,http://www.koalicjaklimatyczna.org[dostęp: 7.10.2013].
  16. Koerber V.K, Männle Th., Leitzmann C., 2004. Vollwert- Ernährung. Konzeption einer zeitgemäßen und nachhaltigen Ernährung. Haug Verlag, Stuttgart.
  17. Konieczny P., Dobrucka R., 2012. Chemia dla środowiska i zrównoważonego rozwoju: zastosowania wybranych ekowskaźników. Gaz Woda Technika Sanitarna 4, 188-191.
  18. Konieczny P., Dobrucka R., Mroczek E., 2013. Using Carbon Footprint to Evaluate Environmental Issues of Food Transportation. LogForum 9, 1, 3-10.
  19. Konieczny P., Kijowski J., 2005. Animal Origin Food Preservation And Its Safety Issues. Pol. J. Food Sci. Nutr. 14/55, SI 1, 21-29.
  20. Konieczny P., Pikul J., 2011. Przetwórstwo i dystrybucja żywności w zrównoważonym rozwoju: wybrane zastosowania wskaźnika śladu węglowego. Gaz, Woda, Technika Sanitarna 7-8, 300-303.
  21. Lewandowska A., 2005. LCA jako element kształtowania ekologicznego wizerunku firmy. Katedra Ekologii Produktów. Materiały niepublikowane AE w Poznaniu, Poznań.
  22. Massari S., 2003. Current food consumption patterns and global sustainability. Discussion Paper. www.agrifood-forum.net [dostęp: 7.10.2013].
  23. Metodyka wyliczania Carbon Footprint. Podsumowanie Seminarium Ministerstwa Gospodarki CSRinfo. 2009. Ministerstwo Gospodarki Redakcja: CSRinfo, Warszawa, http://www.mg.gov.pl [dostęp: 1.10.2013].
  24. Niewęgłowska G., 2011. Bądź Lohasem (czyli zmień styl życia). IERiGŻ-PIB, Warszawa, http://www.ierigz.waw.pl [dostęp: 7.10.2013].
  25. Norberg-Hodge H., Merrifield T., Gorelick S., 2007. Lokalna żywność: Lokalne alternatywy dla globalnych korporacji rolnych. Wyd. "Zielone Brygady", Kraków.
  26. Pimentel D., Pimentel M., 2008. Food, Energy and Society. Boca Raton, FL: CRC Press.
  27. Poli A., 2010. The Food Pyramid and the Environmental Pyramid. Barilla Center for Food & Nutrition, http://www.fao.org/ag/humannutrition [dostęp: 1.09.2013].
  28. Pondel H., 2007. Wykorzystanie koncepcji ekomarketingu w rynkowej walce o klienta. Zesz. Nauk. Gnieźnieńskiej Wyższej Szkoły Humanistyczno-Menedżerskiej "Milenium" 1, 45-60.
  29. Product Carbon Footprint Summary. 2012. Wyd. Tesco, Issued August 2012.
  30. Report of the World Commission on Environment and Development. 1987. General Assembly Resolution 42/187.
  31. Schlich M., Schlich E., 2011. Consumer Response to the Product Carbon Footprint (PCF). Life Cycle Assessment XI, Green Future Markets, Chicago, October 4th-6th.
  32. Software SimaPro 6.0.1. 2004. PRé Consultants. Netherlands., http://www.pre.nl [dostęp: 1.09.2013].
  33. Stamminger R., Elschenbroich A., Rummler B., Broil G., 2007. Washing-up Behaviour and Techniques in Europe. Hauswirtschaft und Wissenschaft 55, 1, 31-40.
  34. Sznajder M., 2008. The concept of sustainable food chain (case study - the dairy food chain). J. Agribus. Rural Dev. 2, 8, 155-163.
  35. Venkat K., 2007. Carbon Footprint Analysis for Eco-Labeling. Surya Technologies, www.suryatech.com [dostęp: 5.10.2013].
  36. Vermeulen S.J., Campbell B.M., John S.I., 2012. Ingram, Climate Change and Food Systems. Ann. Rev. Environ. Res. 37, 195-222.
  37. Yoshida J., Leopold G., 2009. Carbon footprint labeling: Are you ready for it?, http://www.eetimes.com/General/PrintView/4006399 [dostęp: 5.10.2013].
Cited by
Show
ISSN
1899-5241
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu