BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Gładys-Jakóbik Jolanta (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie), Górak-Sosnowska Katarzyna (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Title
Kobiety zatoki: sytuacja na rynku pracy oraz w biznesie
Women of the gulf: the situation in the labour market and business1
Source
Kobieta i Biznes, 2007, nr 1-4, s. 1-10 s. 17-25, bibliogr. 19 poz
Women & Business
Keyword
Badania empiryczne, Kobieta, Płeć, Rynek pracy
Empirical researches, Woman, Gender, Labour market
Note
streszcz., summ.
Country
Zatoka Perska
Persian Gulf
Abstract
Dowodów na to, że poziom rozwoju ekonomicznego kraju wiąże się z poziomem rozpowszechnienia i społecznej akceptacji właściwości psychologicznej, jaką jest motywacja osiągnięć, dostarczył David McClelland jeszcze w latach 60. Analizując różne kultury wykazał, że tempo rozwoju ekonomicznego kraju było duże w tych okresach ich historii, które poprzedzało silne nasycenie motywacją osiągnięć literatury, sztuki, tradycji ludowych (legend i bajek), a współcześnie także podręczników szkolnych. Wzrost orientacji na osiągnięcia w kulturze wyprzedzałby zatem ekonomiczną prosperity, a jej spadek - fazę względnej depresji. Najnowsze badania i analizy danych, zbierane w ramach różnych programów badawczych realizowanych w różnych krajach świata, pozwalają na podtrzymanie tezy o związku między nasileniem motywacji osiągnięć w danej kulturze a poziomem osiągniętego rozwoju ekonomicznego.(fragment tekstu)

As early as the 1960's, David McClelland demonstrated that the level of a country's economic development is related to the degree of diffusion and acceptance in society of the psychological feature known as the achievement motive. By analyzing various cultures, he showed that the pace of a country's economic development was high in periods of strong commitment to literature, art, folk tradition (legends and fairy tales), and today also textbooks. Thus, an increased orientation to cultural achievement preceded economic prosperity, while a stage of a relative depression followed its decline. The most recent studies and data analyses amassed by various research programs carried out in different countries throughout the world support this proposed correlation between the intensity of the achievement motive in a culture and the level of economic development Landes, 2003).(fragment of text)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Bibliography
Show
  1. Abdalla I., 1996, Attitudes toward Women in the Arabian Gulf, "Women in Management Review", vol. 11, No 1.
  2. Doliński D., 1995; Etyka produktywności. Czy duch kapitalizmu krąży nad Polską? "Kolokwia Psychologiczne", nr 4.
  3. Drogosz M. (red.), 2005, Jak Polacy przegrywają jak Polacy wygrywają, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  4. Dziekan M., 2005, Irak. Religia i polityka, Elipsa, Warszawa.
  5. McElwee G., Al-Riyami R., 2003, Women Entrepreneurs in Oman: some Barriers to Success, "Career Development International", No 8/7.
  6. Forsterling F., 2005, Atrybucje, Podstawowe teorie, badania i zastosowanie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  7. Gładys-Jakóbik J. (red.), 2005, Różne oblicza i uwarunkowania sukcesu we współczesnej Polsce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  8. Górak-Sosnowska K, Kubicki M., 2005, Kobiety na rynku pracy w państwach Zatoki: utopia czy rzeczywistość, [w:] M. Dziekan, I. Kończak (red.), Kobiety Bliskiego Wschodu, Wyd. Naukowe Ibidem, Łódź.
  9. Gromkowska-Melosik A., Z. Melosik, 2005, Wprowadzenie, [w:] Renzetti C. M., Curran D. J. Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, PWN, Warszawa .
  10. Lancaster, P., 2004, 21st Century Arab Women, "International Journal of Middle East Studies", June.
  11. Landem D., 2003 Kultura przesądza prawie o wszystkim, [w:] L. Harrison, S. Huntington (red.), Kultura ma znaczenie, Zysk i S-ka, Poznań.
  12. Lerner G., 1993, The creation of feminist consciousness. New York, Oxford University Press.
  13. Melte M., 2003, The Impact of Education on Attitudes of Female Government Employees, "Journal of Management Development", vol. 22, No 7.
  14. Mostafa M., 2005, Attitudes towards Women Managers in the United Arab Emirates. The Effects of Patriarchy, Age and Sex Differences, "Journal of Managerial Psychology", vol. 20, No 6 .
  15. Renzetti C. M., Curran D. J., 2005, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, PWN, Warszawa.
  16. Sanad J, Tessler M, 1988, The Economic Orientations of Kuwaiti Women: their Nature, Determinants, and Consequences, "International Journal of Middle East Studies", No 20.
  17. Seikaly M., 1994, Women and Social Change in Bahrain, "International Journal of Middle East Studies", No 26.
  18. Skarżyńska K., 2005, Czy jesteśmy prorozwojowi? Wartości i przekonania ludzi a dobrobyt i demokratyzacja kraju, [w:] M. Drogosz (red.), Jak Polacy przegrywają jak Polacy wygrywają. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk .
  19. Tyszka, 1997, Psychologia zachowań ekonomicznych, PWN, Warszawa
Cited by
Show
ISSN
1230-9427
Language
pol, eng
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu