BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Słaby Teresa (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie), Maliszewski Krzysztof (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Title
Jakość życia kobiet w świetle teorii konsumpcjonizmu
Quality of women in the light of the theory
Source
Kobieta i Biznes, 2008, nr 1-4, s. 1-6 s. 21-26, rys., bibliogr. 12 poz.
Women & Business
Keyword
Kobieta, Jakość życia, Zachowania konsumenta, Badania ankietowe
Woman, Quality of life, Consumer behaviour, Questionnaire survey
Note
streszcz., summ.
Country
Polska
Poland
Abstract
Badania nad zachowaniami konsumpcyjnymi i wpływem tych zachowań na jakość życia są jednym z najintensywniej rozwijających się nurtów badań społecznych. Wynika to z definicji ponowoczesnego społeczeństwa jako społeczeństwa konsumpcyjnego, w którym główną rolą jednostki nie jest już produkcja, ale konsumpcja. Współczesne społeczeństwa kształtują swoich członków tak, aby umieli oraz chcieli podjąć rolę konsumenta, i konsumpcji podporządkowali pozostałe sfery życia1. Wiąże się z tym zjawisko konsumpcjonizmu, czyli stylu życia nastawionego na konsumowanie i posiadanie, wręcz przesadnego zainteresowania konsumpcją.(fragment tekstu)

The studies on consumer behaviours and the impact of these behaviours on the quality of life are among the one of the most intensively developed streams of social research. This derives from a definition of the post-modern society as the consumptive society; the one where the main role of an individual is no longer production but consumption. Contemporary societies shape their members in such a way so they are able to assume the consumer role and submit all other spheres of life to this role.1 It is related to a phenomenon of consumerism, i.e. the lifestyle focused on consumption and possession, even over-exaggerated interest in consumption.(fragment of text)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Bibliography
Show
  1. Bauman Z., Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006, s. 54.
  2. A. Aldridge, Konsumpcja, Wydawnictwo Sic. Warszawa 2006, s. 14-15.
  3. Bombol M., Slaby T., Dekonsumpcja a samoocena gospodarstw domowych, referat na konferencji, maszynopis, 2007.
  4. Sokolinska J., Mozna zyc bez szyrlejki - wywiad z prof Hannq Swidq-Ziembq, tekst dostępny na http://www.gazeta.pl.
  5. Czapinski J., Szczęscie - zludzenie czy konieczność? Cebulowa teoria szczęścia w świetle nowych danych empirycznych, [w:] Złudzenia, które pozwalają żyć, red. M. Kofta, T. Szustrowa, PWN, Warszawa 2001, s. 266.
  6. Polacy 0 kondycji materialnej swoich rodzin. Opinie z lat 19872007. Komunikat z badan, CBOS, Warszawa, marzec 2007.
  7. Palska H., Trwałość i zmiana stylów życia, [w:] Jedna Polska? Dawne i nowe zróżnicowania spleczne, red. A. Kojder, WAM PAN, Krąków 2007, s. 170).
  8. Plisko A., Indywidualne wywiady pogłębione. Katedra Poziomu życia i Konsumpcji Kolegium Zarządzania i Finansów SGH, masz. pow., czerwiec 2007.
  9. Ritzer G., Magiczny świat konsumpcji, Wydawnictwo Muza. Warszawa 2004, s. 27 i dalsze.
  10. Bauman Z., Socjologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
  11. Aldridge A., Konsumpcja, Wydawnictwo Sic, Warszawa 2006, s. 11-13.
  12. Rachocka J., Dekonsumpcja, domocentryzm, ekologizacja życia- nowe tendencje konsumenckie w rozwiniętych gospodarkach rynkowych, [w:] Problemy globalizacji gospodarki, red. T. Bernat: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Szczecin 2003, s. 185-191.
Cited by
Show
ISSN
1230-9427
Language
pol, eng
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu