BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Taraszkiewicz Tomasz (Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku)
Title
Wykorzystanie franczyzy w zarządzaniu ryzykiem w procesie kształtowania wartości przedsiębiorstwa na rynku usług gastronomicznych
The Use of Franchising in Risk Management in the Development of Enterprise Value in the Market of Catering Services
Source
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 2010, nr 35, s. 193-209, rys., bibliogr. 10 poz.
Issue title
Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa w warunkach kryzysu
Keyword
Franchising, Sieci franczyzowe, Placówki gastronomiczne, Usługi, Zarządzanie ryzykiem
Franchising, Franchising networks, Catering establishments, Services, Risk management
Note
streszcz., summ..
Abstract
Ryzyko funkcjonowania w realiach gospodarki wolnorynkowej ulega widocznej intensyfikacji w czasie spowolnienia gospodarczego. W okresie kryzysu, liczne procesy z grupy na ogół tych niekorzystnie wpływających na prowadzoną działalność, podlegają dodatkowym przeobrażeniom, katalizując się w czasie dekoniunktury gospodarczej. Dalej kluczowymi czynnikami pozostają ryzyko związane z doborem optymalnej lokalizacji i uzyskaniem satysfakcjonującego poziomu popytu. Kształtowanie wartości przedsiębiorstwa na rynku usług gastronomicznych stanowi proces długotrwały, dla którego uwzględniając postępujący nieustannie upływ czasu, okres kryzysu stanowi jedynie warunki przejściowe. W długookresowej polityce budowania wartości lokalu gastronomicznego tradycyjnie w pierwszej kolejności uwzględnić należy takie podstawowe parametry jak: jakość, cena, menu, obsługa, atmosfera, wystrój. Czyli innymi słowy, zadbać o czynniki decydujące o umacnianiu pozycji na tle konkurencji na rynku lokalnym, wzroście rozpoznawalności wśród konsumentów, wypracowywaniu rosnącego grona stałych klientów i sukcesywnej ekspansji przedsiębiorstwa. Wybór franczyzy, jako modelu prowadzenia działalności gospodarczej w gastronomii pozwala może nie wyeliminować całkowicie, ale w dużym stopniu zminimalizować szereg różnego rodzaju typów ryzyka. (abstrakt oryginalny)

Functioning of catering services on the market, like any economic activity is characterized by wide range of risks. The occurrence of risk is conditioned by a substantial degree of determinants, such as the scale of operations, catering services segment, political system or economy model. Risks attribute to an individual rank, reflecting the degree of validity, depending on the importance of the factor presented to a specific industry or market sector. It is also required to specify the probability of each threats occurrence. The risk of operating in the realities of market economy intensifies during the economic slowdown. In the time of crisis, a number of processes, mostly from the group of disadvantegous affecting the activities carried out, subject to additional changes, accelerating during economic slowdown. Shaping the market value of a company providing catering services is a long-term process, for which the period of crisis is only a transitional condition. In the long-term policy of building a catering facility, basic parameters should be traditionally considered in the first place such as quality, price, menu, service, atmosphere, decor. In other words, factors that ensure the strengthening position on the local market, increase the perception and recognition among consumers, expand the number of clients and ensure successive expansion of the enterprise. Choosing a franchise as a model for doing business in the catering services, perhaps may not eliminate completely, but significantly minimize the number of various types of risks. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Szczecin University Main Library
Bibliography
Show
  1. Cabaj-Bonicka J., Franczyza w gastronomii. Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych, Warszawa 2010.
  2. Dane o rynku franszyzy. Polska Organizacja Franczyzodawców http://www.franczyza.org. pl/raport-o-franczyzie, 25.05.2010.
  3. Franczyza w Polsce. Rozwój krok po kroku. Zespół Profit System, Warszawa 2009, www. franchising.pl, 21.05.2010.
  4. Kacprzak M., Mikulska T., Franchising w turystyce na przykładzie biura podróży Tui. Scientiarium Polonorum Acta Oeconomia 7 (2) 2008, Wydawnictwo SGGW w Warszawie, Warszawa 2008.
  5. Krocz M., Przejęcie Da Grasso dopiero w lecie, www.franchising.pl, 01.02.2010.
  6. Kruczalak K., Umowy w obrocie krajowym i międzynarodowym, PWN, Warszawa 1996.
  7. Stawicka M., K., Franczyza - droga do sukcesu. One Press, Gliwice 2009.
  8. Stecki L., Franchising, Dom Organizatora, Toruń 1994.
  9. Ziółkowska M. J., Franczyza. Nowoczesny model rozwoju biznesu, CeDeWu, Warszawa 2010.
  10. Ziółkowska M., Wiśniewski M., Raport o franszyzie w Polsce 2010, Profit System, Warszawa 2010.
Cited by
Show
ISSN
1640-6818
1733-2842
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu