BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Drewniak Zbigniew (Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu)
Title
Organizacyjny proces uczenia się w aliansie strategicznym jako kluczowa determinanta kreowania wartości przedsiębiorstw partnerskich
Applying of Monitoring Data for Communal Water Network Management
Source
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 2010, nr 35, s. 251-266, rys., bibliogr. 19 poz.
Issue title
Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa w warunkach kryzysu
Keyword
Alianse strategiczne, Zarządzanie wiedzą, Partnerstwo przedsiębiorstw, Organizacje uczące się, Kreowanie wartości przedsiębiorstwa
Strategic alliances, Knowledge management, Partnership of companies, Learning organisations, Creating company's value
Note
streszcz., summ..
Abstract
Gospodarka oparta na wiedzy stawia współczesnym przedsiębiorstwom nowe wymagania z zakresu formułowania i realizacji strategii, sprzyjającej zdobyciu i utrzymaniu pozycji konkurencyjnej. Aby sprostać tym wymaganiom współczesne przedsiębiorstwa powinny poszukiwać nowych sposobów dotarcia i zdobycia zasobów oraz zdolności opartych na wiedzy, a którym nie będzie towarzyszyło ryzyko szybkiego przedawnienia. Wiedza bowiem oraz umiejętność jej wykorzystania stają się imperatywem budowania przewagi konkurencyjnej. Celem artykułu jest wskazanie zasadniczych kwestii, dotyczących organizacyjnego procesu uczenia się partnerów w porozumieniu strategicznym, w szczególności determinanty oraz cykle procesu uczenia się w aliansie strategicznym. Zarządzanie wiedzą w porozumieniach między przedsiębiorstwami uwzględnia bilateralny proces uczenia się partnerów obejmujący pozyskiwanie wiedzy od partnerów, wspólne tworzenie nowej wiedzy i wreszcie wykorzystywanie jej do kreowania wartości całego aliansu, jak i każdego z przedsiębiorstw partnerskich z osobna. (abstrakt oryginalny)

Wiedza staje się kluczowym elementem strategii przedsiębiorstw uczestniczących w aliansie strategicznym. Połączenie różnych zasobów i umiejętności przedsiębiorstw na skutek zawarcia aliansu powoduje efekt synergii, uruchamia proces wzajemnego uczenia się partnerów, co niewątpliwie kreuje wartość dodaną oraz sprzyja wzmocnieniu przewag konkurencyjnych sojuszników. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Szczecin University Main Library
Bibliography
Show
  1. Badaracco J.L., Knowledge Link: How Firms Compete Through Strategic Alliances, Harvard Business School Press, Boston 1991.
  2. Contractor F., Lorange P., Cooperative strategies in international business, Lexington Books, 1988.
  3. Cygler J., Alianse strategiczne, Difin, Warszawa 2002.
  4. Doz Y.L., The evolution of cooperation in strategic alliances: Initial conditions or learning processes?, "Strategic Management Joumal"1996, No. 17,.
  5. Doz Y.L., Hamel G., Alianse strategiczne. Sztuka zdobywania korzyści poprzez współpracę. Helion, Gliwice 2006.
  6. Drewniak R., Rozwój przedsiębiorstwa poprzez alians strategiczny. Cele i uwarunkowania w praktyce polskiej, TNOiK, Toruń 2004.
  7. Evans Ch., Zarządzanie wiedzą, PWE, Warszawa 2005.
  8. Garrette B., Dussauge P., Strategie aliansów na rynku, Poltex, Warszawa 1996.
  9. Gulati R., Network location and learning: The influence of Network resources and firm capabilities on Alliance formation, "Strategic Management Journal" 1999, No. 20,.
  10. Gupta A., Mistra L., The value of experiential by organizations: Evidence from international joint ventures, "Journal of Financial Research" 2000, No. 23,.
  11. Kay J., Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa 1996.
  12. Nanoka I., Dynamic Theory of Knowledge Creation, "Organizations Science" 2000, nr 1.
  13. Probst G., Buchel B., Organizational Learning-The Competitive Advantage of The Future, Pretince Hall, Hertfordshire 1997.
  14. Probst G., Raub S., Romhardt K., Zarządzanie wiedzą w organizacji. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
  15. Przedsiębiorstwo partnerskie, M. Romanowska, M. Trocki (red.), Difin, Warszawa 2002.
  16. Richter F.J., Vettel K., Successful joint ventures in Japan: Transfering knowledge through organizational learning, "Long Range Planning" June 1995, Vol. 28.
  17. Romanowska M., Alianse strategiczne przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 1997.
  18. Simonin B.L., The importance of collaborative know-how: An empirical test of the learning organization, "Academy of Management Journal" 1997, No. 20.
  19. Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, K. Perechuda (red.), PWN, Warszawa 2005.
Cited by
Show
ISSN
1640-6818
1733-2842
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu