BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Chmielarz Witold (Uniwersytet Warszawski), Zborowski Marek (Uniwersytet Warszawski)
Title
Wykorzystanie metody AHP/ANP w konfrontacyjnej metodzie projektowania wzorcowego systemów informatycznych
AHP/ANP Method Implementation in Management Information System Confrontational Pattern-Based Method Design
Source
Informatyka Ekonomiczna / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2014, nr 1 (31), s. 195-211, rys., tab., bibliogr. 10 poz.
Business Informatics / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Keyword
Metody zarządzania, Zarządzanie projektem, Analityczny proces hierarchiczny, Analityczny proces sieciowy, Systemy informatyczne
Methods of management, Project management, Analytic Hierarchy Process (AHP), Analytic Network Process (ANP), Computer system
Note
streszcz., summ.
Abstract
Zasadniczym celem niniejszego artykułu jest analiza możliwości zastosowania metody AHP/ANP T. Saaty w nowej, konfrontacyjnej metodzie projektowania wzorcowego systemów informatycznych. Posłużono się przykładem realizacji serwisu porównywarki internetowej. Na początku pracy ukazano specyfikę i założenia nowej metodyki, w kontekście jej przynależności do metod analizy projektowania typu agile. Następnie przedstawiono założenia tej metody oraz badania weryfikujące zastosowanie metodyki w przypadku analiz związanych z projektem nowej witryny porównywarek internetowych. Zanalizowano wyniki badań w dwóch przypadkach: za pomocą metody punktowej i metody AHP/ANP, dokonano ich porównania oraz przeprowadzono analizy ich przydatności dla wykorzystania propagowanej metody. Wyciągnięte wnioski posłużyły określeniu kierunków dalszych badań.(abstrakt oryginalny)

The objective of this paper is to examine application possibilities of a T.L. Saaty's AHP/ANP method in a new confrontational pattern-based design method used for IT systems evaluation. Comparison engine was used in the paper as an example. First, the authors presented characteristic and specific features and assumptions of the new methodology, in context of its belonging to the group of agile methods. Next, they conducted assumptions and a study verifying the application of this methodology in the analyses preceding the execution of the project aiming at creating a new comparison engine, based on the model which received the highest scores in the evaluation. The results of the study were analysed in two cases: scoring method and AHP/ANP method. Next the authors examined their usefulness with regard to the application of the presented method. In the end the conclusions were drawn for the definition of directions for further research.(original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Chmielarz W, Szumski O., Zborowski M., 2011, Kompleksowe metody ewaluacji witryn internetowych, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania UW, Warszawa.
  2. Chmielarz W., 2014, Confrontational Pattern Design Method - new method of website design, "The Online Journal of Applied Knowledge Management", vol. 2, Issue 1, s. 153-168.
  3. Flasiński M., 2006, Zarządzanie projektami informatycznymi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  4. Keeney R.L., Raiffa H., 1999, Decisions with Multiple Objectives: Preferences and Value Trade-Offs, Cambridge University Press, Cambridge.
  5. Knosala R. (red.), 2014, Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole.
  6. Meroni A., Sangiorgi D. (red.), 2011, Design for Services, Lancaster University, Farnham, Gower.
  7. Orłowski C., Kowalczuk Z., Szczerbicki E., 2009, Zastosowanie technologii informatycznych w zarządzaniu wiedzą, PWNT, Gdańsk.
  8. Saaty T.L., Vargas L.G., 2001, Models, Methods, Concepts & Applications of the Analytic Hierarchy Process, Kluwer, Dordrecht.
  9. Sikorski M., 2013, Usługi on-line. Jakość, interakcje, satysfakcja klienta, Wydawnictwo Polsko- -Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych, Warszawa.
  10. Trocki M. (red.), 2012, Nowoczesne zarządzanie projektami, PWE, Warszawa.
Cited by
Show
ISSN
1507-3858
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/ie.2014.1.16
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu