BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Klimczak-Ziółek Joanna (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Title
Aktywność zawodowa kobiet w zwierciadle mass mediów w Polsce
Professional activity of women as reflected by the mass media in Poland
Source
Kobieta i Biznes, 1999, nr 3-4, s. 1-6, s. 12-17, tabl., bibliogr. 10 poz.
Women & Business
Keyword
Aktywność zawodowa kobiet, Środki masowego przekazu
Female economic activity, Mass media
Note
streszcz., summ.
Abstract
U schyłku pierwszej dekady funkcjonowania w Polsce nowego systemu społeczno-ekonomicznego interesujące wydaje się zbadanie miejsca kobiety i jej roli w przeobrażającej się rzeczywistości. Nie ulega bowiem wątpliwości, że transformacja ustrojowa, inicjując zmiany na płaszczyźnie politycznej i gospodarczej, przeobraża cały układ stosunków społecznych. Zmieniające się struktury makrospołeczne wymuszają modyfikację pozostałych elementów systemu społecznego,' implikując zmiany w oczekiwanych i pełnionych rolach oraz w statusie poszczególnych kategorii i grup społecznych. Wiele nowych zjawisk towarzyszących przeobrażeniom strukturalnym wymaga więc transformacji świadomościowej i obyczajowej, obejmują-cej zmiany systemu wartości i pryncypiów społecznych.(fragment tekstu)

Towards the end of the first decade of the functioning of the new socio-economic system in Poland it is of interest to examine the place and role of women in the transforming reality. There can be no doubt that the system transformation that has initiated changes on the political and social planes, is also transforming the whole system of social relation-ships. Changing macro-social structures are forcing modification of the remaining elements of the social system1, implying changes in expected and fulfilled roles, and in the status of individual social categories and groups. Many new phenomena accompany-ing the structural transformations therefore require the perceptions and customs that make up social principles and values to be remodelled.(fragment of text)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Bibliography
Show
  1. Fiut S., Zmiany w analizie zawartości, "Zeszyty Prasoznawcze" 1995, nr 1-2, s. 149.
  2. Goban-Klas T., Komunikowanie masowe, Kraków 1999, rozdz. 11.
  3. Janicka K. Kobiety i mężczyźni w strukturze społeczno-zawo-dowej, [w:] A. Titkow, H. Domański (red.), Co to znaczy być kobietą w Polsce, IFiS PAN, Warszawa 1995, s. 95-96.
  4. Maghadam V.M., Democratic Reform and Position of Women in Transitional Economies. Za: R. Siemieńska, Kobiety nowe wyzwania: starcie przeszłości z teraźniejszością, Wyd. UW, Warszawa 1997, s. 152.
  5. Maseł Walters L., Dobro, zło i media: efekty masowego komunikowania, "Zeszyty Prasoznawcze" 1995, nr 3-4, s. 47.
  6. Mrozowski M., Kultura w telewizji publicznej: dylematy misjonarzy, "Zeszyty Prasoznawcze" 1996, nr 3-4.
  7. Ossowski S., O strukturze społecznej, PWN, Warszawa 1986, s. 12.
  8. Reszke I., Stereotypy bezrobotnych i opinie o bezrobociu w Polsce, Fundacja im. Eberta, Warszawa 1995, s. 61.
  9. Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Zysk i S-ka, Warszawa 1998, s. 177 i nast.
  10. Strykowska M., Kobiety a zarządzanie, "Humanistyka i Płeć", Wyd. UAM, Poznań 1995, s. 49.
Cited by
Show
ISSN
1230-9427
Language
pol, eng
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu