BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Brzezicka Justyna (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie), Wiśniewski Radosław (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)
Title
Wybrane postawy uczestników rynku wobec braków informacyjnych na rynku nieruchomości
Selected Attitudes of Market Participants with Respect to Information Gaps in Real Estate Market
Source
Ekonomia XXI Wieku, 2014, nr 2 (2), s. 106-121, rys., tab., bibliogr. 26 poz.
Economics of the 21st Century
Keyword
Rynek nieruchomości, Informacja
Real estate market, Information
Note
streszcz., summ.
Abstract
Artykuł dotyczy wybranych postaw uczestników rynku wobec braków informacyjnych na rynku nieruchomości. Rynki nieruchomości w ostatnim czasie stają się "aktywnymi graczami" na skalę międzynarodową, co skłania do bacznej obserwacji zjawisk na nich zachodzących. Natomiast braki informacyjne uniemożliwiają sprawne funkcjonowanie rynków, na których informacja pełni funkcję sprawczą wielu procesów. Podmioty rynkowe pozbawione rzetelnej, pełnej i aktualnej informacji o cenach rynkowych nieruchomości przejawiają skłonność do ich poszukiwania oraz ulegania strategiom zastępczym, rekompensującym występujące braki informacyjne. Tezę artykułu stanowi pogląd dotyczący braków informacyjnych na rynku nieruchomości jako okoliczności sprzyjającej zaistnieniu zjawiska wpływu społecznego. Hipotezę badawczą sformułowano w następujący sposób: konformizm informacyjny jest czynnikiem wpływającym na kształtowanie się cen nieruchomości. Praca składa się z dwóch integralnych części: teoretycznej i badawczej. W części teoretycznej przybliżono zjawisko wpływu społecznego na rynku nieruchomości jako skutku braków informacyjnych. Rozwinięto również zagadnienie informacyjnego wpływu społecznego. Informacyjny wpływ społeczny ma miejsce wówczas, gdy podmioty, nie dysponując wiedzą, jak należy się zachować, jaką podjąć decyzje czy też jakie przyjąć stanowisko w spornej kwestii - polegają na wiedzy innych ludzi, zakładając, że inni wiedzą lepiej, co zrobić, lub ich wiedza jest pełniejsza. W związku z tym powielają zachowania, które zaobserwowali u innych. Ponadto w części teoretycznej wyjaśniono zagadnienie inklinacji egotystycznej i heurystyki dostępności oraz wskazano ich znaczenie w systemie rynku nieruchomości. Celem badania było sprawdzenie, czy uczestnicy rynku nieruchomości ulegają wpływowi konformizmu informacyjnego. Badanie przeprowadzono wśród studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie oraz Wyższej Szkoły Ekonomii, Turystyki i Nauk Społecznych w Kielcach. Przedmiotem badania były ceny nieruchomości lokalowych w Olsztynie i Kielcach oraz trendy cenowe na rynkach tych miast. W zaplanowanym eksperymencie studenci pracowali w 6-osobowych zespołach (lider oraz 5 uczestników), każdy zespół miał za zadanie skłonić lidera do przyjęcia ceny nieruchomości oraz zaprognozowania trendu rynkowego zgodnie z przekonaniem grupy. W badaniu wykorzystano kwestionariusz ankiety. Podjęte badanie pozwoliło na realizację celu badawczego oraz potwierdzenie hipotezy badawczej pracy. Najważniejsze wnioski z pracy są następujące: braki informacyjne występujące na rynku nieruchomości stanowią chłonną przestrzeń do zaistnienia zjawiska konformizmu informacyjnego, a zjawisko to nie pozostaje bez znaczenia wobec poziomu cen na rynku nieruchomości i decyzji uczestników rynku. Uwzględniając specyfikę rynku nieruchomości, przy jednoczesnym zaistnieniu innych czynników o charakterze behawioralnym, pod wpływem grupy można dostrzec skłonności podmiotów rynkowych do podążania śladem grupy. Przeprowadzone badanie pokazuje, że w systemie rynku nieruchomości występują także czynniki pozaekonomiczne (w tym o charakterze behawioralnym), a siła ich wpływu na funkcjonowanie systemu rynku nieruchomości jest znacząca. W sprzyjających warunkach konformizm informacyjny nie tylko może stanowić czynnik determinujący decyzje podmiotów na rynku nieruchomości, lecz również może znajdować przełożenie na ceny nieruchomości (ich postrzegany i spodziewany poziom) występujące na rynku.(abstrakt oryginalny)

The present article deals with selected attitudes of market participants with respect to information gaps in real estate market. Real estate markets have recently become "active players" on an international scale. This situation leads to a careful observation of phenomena that occur on real estate markets. Nonetheless, information gaps prevent the smooth functioning of the markets in which information serves as a source of many processes. The lack of reliable, complete and current information about real estate prices makes market entities prone to search for the prices and succumb to substitute strategies that compensate the information gaps. The thesis of the present article concentrates on information gaps in the real estate market as favourable conditions for occurring the phenomenon of social influence. The hypothesis was formulated as follows: informational conformity as a factor affecting real estate price. The paper consists of two integral parts: theoretical and practical. The theoretical part concentrates on the phenomenon of social influence on real estate market which results from information gaps. Furthermore, the concept of social influence has been explained in detail. The phenomenon of social influence is defined as a situation in which entities lack proper knowledge how to react, what decision to take or what position to adopt in a particular contention, thus those entities depend on other people's knowledge assuming that they know how to behave or that their knowledge is more accurate. As a result, the afore-mentioned entities copy behaviour noticed in others. Moreover, in the theoretical part the concepts of self-attribution bias and heuristic availability have been presented as well as their importance in the system of real estate market. The aim of the practical part was to verify whether the participants of real estate market were influenced by informational conformity. The research was conducted among the students of the University of Warmia and Mazury in Olsztyn and Kielce School of Economics, Tourism and Social Sciences. The subject matter was to verify prices of commercial and residential properties in Olsztyn and Kielce and price trends in those markets. In a planned experiment students worked in groups of six (one leader and five participants). Each team was to persuade a leader to accept the price of a particular property and to design a market trend according to the belief of the group. An opinion survey was used as a tool of research. The undertaken study allowed to achieve the research aim and confirm the research hypothesis. The most important conclusions are as follows: information gaps in real estate market contribute to emerging the phenomenon of informational conformity, which is not indifferent to real estate prices and decisions of market participants. Taking into consideration the specificity of the real estate market and the occurrence of other bahavioural factors, a tendency among entities to follow the footsteps of the group is observable. The study shows that there are also non-economic factors (including behavioral) in the real estate market and the force of their impact on the functioning of the real estate market is significant. Under favourable conditions, informational conformity can be a factor determining not only the decisions of entities in real estate market, but also may be reflected in the price of the property (the perceived and expected) appearing in the market.(original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2006.
  2. Baumeister R.F., Zwierzę kulturowe. Między naturą a kulturą, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
  3. Belsky G., Gilovich T., Dlaczego mądrzy ludzie popełniają głupstwa finansowe?, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2010.
  4. Brzezicka J., Wiśniewski R., Behawioralne aspekty rynku nieruchomości, \"Studia i Materiały Towarzystwa Naukowego Nieruchomości\" 2012, nr 20 (2).
  5. Brzezicka J., Wiśniewski R., Homo oeconomicus and behavioral economics (praca w recenzji w \"Contemporary Economics\") 2014.
  6. Brzezicka J., Radzewicz A., Kuryj-Wysocka O., Wiśniewski R., Badanie efektu pewności i izolacji na rynku nieruchomości w kontekście teorii perspektywy, \"Studia Ekonomiczne\" 2013, nr 4.
  7. Bryx M., Rynek nieruchomości: system i funkcjonowanie, Poltext, Warszawa 2008.
  8. Daniel K., Hirshleifer D., Subramanyam A., Investor psychology and security market under- and overreactions, \"Journal of Finance\" 1998, no. 53.
  9. Doliński D., Techniki wpływu społecznego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005.
  10. Etzioni A., Behavioural Economics: Next Steps,\"Journal of Consumer Policy\" 2011, no. 34.
  11. Hamer H., Psychologia społeczna. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2005.
  12. Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B., Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.
  13. Kucharska-Stasiak E., Nieruchomość w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  14. Mazur K., Mechanizmy baniek spekulacyjnych - spojrzenie psychologiczne i ekonomiczne, \"Ogrody Nauk i Sztuk\" 2012, nr 2.
  15. Parka C., Wpływ społeczny. Elementy psychologii społecznej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi, Józefów 2006.
  16. Roubini N., Mihm S., Ekonomia kryzysu, Oficyna Wolters Kluwer bussines, Warszawa 2011.
  17. Sunstein C.R., Sprzeciw w życiu społeczeństw, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1996.
  18. Surowiecki J., Mądrość tłumu. Większość ma rację w ekonomii, biznesie i polityce, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2010.
  19. Szyszka A., Finanse behawioralne. Nowe podejście do inwestowania na rynku kapitałowym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2009.
  20. Thaler R.H., Sunstein C.R., Impuls. Jak podejmować właściwe decyzje dotyczące zdrowia, dobrobytu i szczęścia, Zysk i S-ka, Poznań 2012.
  21. Tyszka T., Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.
  22. Tyszka T., Decyzje. Perspektywa psychologiczna i ekonomiczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010.
  23. Wiśniewski R., Wielowymiarowe prognozowanie wartości nieruchomości, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2007.
  24. Wojciszke B., Psychologia społeczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2011.
  25. Zielonka P., Giełda i psychologia. Behawioralne aspekty inwestowania na rynku papierów wartościowych, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2011.
  26. Zimberdo P.G., Leippe M. R., Psychologia zmiany postaw i wpływu społecznego, Zysk i S-ka, Poznań 2004.
Cited by
Show
ISSN
2353-8929
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/e21.2014.2.07
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu