- Author
- Widawski Krzysztof (Uniwersytet Wrocławski), Oleśniewicz Piotr (Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu)
- Title
- Enoturystyka - ku zrównoważonemu rozwojowi na przykładzie doświadczeń hiszpańskich
Enotourism - towards Sustainable Development o the Basis of Spanish Experiences - Source
- Gospodarka, Rynek, Edukacja, 2014, vol. 15, nr 1, s. 27-34, bibliogr. 19 poz.
- Keyword
- Enoturystyka, Rynek wina, Przemysł winiarski, Turystyka, Dziedzictwo kulturowe, Rozwój zrównoważony
Enotourism, Wine market, Wine industry, Tourism, Cultural heritage, Sustainable development - Note
- summ., streszcz.
- Country
- Hiszpania
Spain - Abstract
- Poniższy artykuł jest poświęcony zjawisku turystyki winiarskiej (enoturystyki) w Hiszpanii w odniesieniu do filozofii zrównoważonego rozwoju. W krótkiej części teoretycznej przedstawiono wagę tego podejścia dla rozwoju turystyki w środowisku wiejskim - które stanowi najczęstszy cel podróży w ramach enoturystyki. Artykuł wskazuje na trzy najważniejsze czynniki umożliwiające zrównoważony rozwój enoturystyki - troskę o środowisko naturalne i kulturowe, troskę o populację lokalną oraz obecność odpowiednio wyedukowanego enoturysty - i koncentruje się na przykładzie rynku hiszpańskiego, odwołując się do dokumentu European Paper on Wine Tourism. W dokumencie tym szczegółowo przedstawiono działania, jakie należy uwzględnić, aby umożliwić zrównoważony rozwój enoturystyki. Podkreślono też odpowiedzialność dwóch głównych podmiotów: instytucji rządzących oraz firm prywatnych. Obszerna lista działań odnoszących się do rozmaitych dziedzin pozwala wysnuć wniosek, że kluczem do sukcesu jest staranne zachowanie dziedzictwa kulturowego i środowiska naturalnego. W ostatniej części artykułu krótko zaprezentowano statystycznego turystę, który odwiedza winiarskie regiony Hiszpanii. Główny wniosek można wyrazić następującym zdaniem: zrównoważony rozwój enoturystyki to nie tylko wyraz odpowiedzialnej postawy wobec środowiska, ale także ogromna szansa ekonomiczna dla mieszkańców regionu. (abstrakt oryginalny)
The article below is dedicated to the phenomenon of the wine tourism in Spain based on the philosophy of the sustainable development. A short theoretical research presents the importance of this approach for the tourism development in the rural environment - most common place for enotourism. Pointing three most important factors for the enotourism to be developed in a sustainable way: care about the natural and cultural environment, care about the local population and the presence of the properly educated wine tourist, the article focuses on the most significant example on the Spanish market - European Paper on Wine Tourism. The mentioned document presents in detail what kind of activity should be taken into consideration so that the sustainable development of enotourism in Spain could be implemented. The responsibility of two main actors are presented: the ruling institution and private firms. The detailed list of the actions on the different fields leads to the conclusion that well preserved natural and cultural heritage is a key to success. The last part is dedicated to the short presentation of the average tourist that visits the wine regions in Spain. The main conclusion could be stated in the sentence - sustainable development in wine tourism is not only a responsible attitude towards the environment it is also a good business for the local population. (original abstract) - Full text
- Show
- Bibliography
- Boniface P. (2003), Tasting tourism: Traveling for food and drink, Ashgate Publishing, Burlington.
- Bessiere J. (2001), The role of rural gastronomy in tourism, [w:] D. Hall, L. Roberts (red.), Rural Tourism and Recreation: Principles to Practice, CABL, Wallingford, s. 115-118.
- Charters S., Ali-Knight J. (2002),Who is the wine tourist?, Tourism Management, 23, s. 311-319.
- Fox R. (2007), Reinventing the gastronomic identity of Croatian tourist destinations, Hospitality Management, 26, s. 546-559.
- Frochot I. (2000),Wine tourismin France: A paradox?, [w:]M. Hall, L. Sharples, B. Cambourne, N. Macionis (red.), Wine tourism around the world: Development, management and markets, Butterworth-Heinemann, Oxford, s. 67-80.
- Getz D., Brown G. (2006), Critical success factors for wine tourism regions: a demand analysis, Tourism Management, 27, s. 146-158.
- Hall C.M., Mitchell R. (2000a), Wine tourism in the Mediterranean: a tool for restructuring and development, Thunderbird International Business Review, 42(4), s. 445-465.
- Inskeep E. (1991), Tourismplanning: an integrated and sustainable development approach, Van Nostrand Reinhold, New York.
- KowalczykA. (red.) (2010), Turystyka zrównoważona, PWN, Warszawa.
- KurekW. (red.) (2008), Turystyka, PWN, Warszawa.
- Poitras L., Getz D. (2006), Sustainable Wine Tourism: The Host Community Perspective, Journal of Sustainable Tourism, vol. 14, nr 5.
- Sims R. (2009), Food, place and authenticity: local food and the sustainable tourism experience, Journal of Sustainable Tourism, Vol. 17, No. 3, s. 321-336.
- Van Westering J. (1999), Heritage and gastronomy: the pursuits of the 'new tourist', International Journal of Heritage Studies, 5, s. 75-81.
- Widawski K., Łoboda J. (2011), Enoturystyka jako rytuał na przykładzie Hiszpanii, [w:] M. Leniartek, P. Oleśniewicz, K. Widawski (red.), Instrumentalizacja turystyki kulturowej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania "Edukacja", s. 49-67.
- www.acevin.es
- www.enoturismoresponsable.es
- www.recevin.net
- http://www.recevin.net/downloads/Charte_ES.pdf
- www.wineroutesofspain.com/bd/archivos/archivo198.pdf
- Cited by
- ISSN
- 1509-5576
- Language
- pol