BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Motowidlak Urszula (Uniwersytet Łódzki)
Title
LNG jako alternatywne paliwo dla transportu
LNG as an Alternative Fuel for Transport
Source
Handel Wewnętrzny, 2013, nr 6A tom 1, s. 343-352, tab., bibliogr. 15 poz.
Keyword
Paliwa alternatywne, Transport, Zapotrzebowanie na energię, Skroplony naturalny gaz
Alternative fuels, Transport, Energy demand, Liquefied Natural Gas (LNG)
Note
streszcz., summ., rez.
Abstract
Obecnie prawie cały sektor transportu bazuje na ropie naftowej, co stanowi duże zagrożenie środowiskowe oraz ekonomiczne. Implementacja paliw alternatywnych w transporcie stanowi gwarancję bezpieczeństwa dostaw energii. W artykule zostały przeanalizowane przyczyny wzrostu zainteresowania LNG w transporcie. Określono główne jego wady i zalety. Ponadto, przedstawiono potencjał i kierunki rozbudowy infrastruktury dla statków i pojazdów samochodowych napędzanych LNG. (abstrakt oryginalny)

Currently, almost the whole transport sector is based on oil, what poses a threat to the environment and economy. The implementation of alternative fuels for transport is a guarantee of security of energy supply. The article analysed the reasons for increased interest in LNG in transport. It identified its main advantages and disadvantages. In addition, it shows the potential and direction of development of the infrastructure for ships and LNG-fuelled vehicles. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bagniewski M. (2012), LNG - własności i zastosowanie, http://www.dnv.pl/Binaries/LNG%20wlasnosci%20i%20zastosowanie_tcm144520590.pdf [dostęp: 23.12.2012].
  2. Buczaj M. (2006), Wykorzystanie alternatywnych źródeł zasilania pojazdów w świetle norm i dyrektyw UE na przykładzie Polski, "MOTROL", nr 8.
  3. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/33/UE z dnia 21 listopada 2012 r. zmieniająca dyrektywę Rady 1999/32/WE w zakresie zawartości siarki w paliwach żeglugowych.
  4. European Commission (2013), COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT, Actions towards a comprehensive EU framework on LNG for shipping, SEC (2013) 4 final, Brussels.
  5. Frankowski P. (2012), Przyszłość należy do gazu, http://www.gospodarkamorska.pl/artykuly/przyszlosc-nalezy-do-gazu.html [dostęp: 15.11.2012].
  6. KE szykuje transportowy pakiet klimatyczny (2013), http://logistyka.wnp.pl/ke-szykuje-transportowy-pakiet-klimatyczny,187591_1_0_0.html [dostęp: 09.01.2013].
  7. Komisja Europejska (2013), Czysta energia dla transportu: europejska strategia w zakresie paliw alternatywnych, COM (2013) 17 wersja ostateczna, Bruksela.
  8. Komisja Europejska (2011a), Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, SEC(2011) 391, Bruksela.
  9. Komisja Europejska (2011b), Wniosek Dyrektywa Rady zmieniająca dyrektywę 2003/96/WE w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, COM(2011) 19, Bruksela.
  10. Motowidlak U. (2013), Rola transportu morskiego w realizacji założeń transportu zrównoważonego, V Ogólnopolska Konferencja Naukowa InfoGlobMar 2013, Wydział Ekonomiczny Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot.
  11. Motowidlak U. (2013a), Uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju światowego rynku biopaliw transportowych, "Autobusy-Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe", nr 3.
  12. Motowidlak U. (2012), Wykorzystanie paliw alternatywnych w transporcie, "Handel Wewnętrzny", lipiec-sierpień, tom I, Trendy i Wyzwania zrównoważonego rozwoju w XXI wieku.
  13. North European LNG Infrastructure Project A feasibility study for an LNG filling station infrastructure and test of recommendations (2012), Full report, The Danish Maritime Authority, Copenhagen.
  14. Rozporządzenie (2009a), Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych (Dz.U. L 140 z 5.6.2009).
  15. Rozporządzenie (2009b), Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylające dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (Dz.U. L 188 z 18.7.2009).
Cited by
Show
ISSN
0438-5403
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu