BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Wanat Tomasz (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
Title
Różnice między kobietami a mężczyznami w zakresie akceptacji i wykorzystania technologii mobilnych do zakupów w Internecie
Gender differences in the acceptance and use of mobile technology for on-line shopping
Source
Marketing i Rynek, 2014, nr 4 (CD), s. 362-368, tab., bibliogr. 14 poz.
Keyword
Handel elektroniczny, Kobieta, Mężczyzna, Technologie mobilne, Sprzedaż internetowa
e-commerce, Woman, Men, Mobile technologies, Internet sale
Note
streszcz., summ.
Abstract
W artykule skupiono się na zbadaniu różnic pomiędzy kobietami a mężczyznami w odniesieniu do sposobu i zakresu wykorzystania w procesie zakupu narzędzi mobilnych. Na podstawie badania ankietowego obejmującego 79 respondentów wykazano, że istnieją różnice pomiędzy płciami dotyczące akceptacji nowości technologicznych oraz zakresu wykorzystywania urządzeń mobilnych. Różnice te nie zanikały przy uwzględnieniu zmiennych moderujących takich jak wiek, wykształcenie i poziom dochodów. (abstrakt oryginalny)

The article focuses on the examination of the differences between women and men with respect to the manner and extent of the use of mobile tools in the buying process. A survey of 79 respondents has demonstrated that there are differences between the genders in the acceptance of new technology and the scope of use of mobile devices. Moderating variables, such as age, education and income levels do not eliminate these differences. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Bibliography
Show
  1. Biznes.pl (2012). Mobilny handel rośnie jak na drożdżach. http://biznes.pl/magazyny/handel/e-handel (26.11.2013).
  2. Chong, A., Chan, F.T.S., Ooi, K.B. (2012). Predicting Consumer Decisions to Adopt Mobile Commerce: Cross Country Empirical Examination Between China and Malaysia. Decision Support Systems, 53, 34-43.
  3. Chong, A. (2013). Predicting M-Commerce Adoption Determinants: A Neural Network Approach. Expert Systems with Applications, 40, 523-530.
  4. Davis, F.D., Bagozzi, R.P., Warshaw, P.R. (1989). User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Models. Management Science, 35(8), 982-1003.
  5. Gefen, D., Straub, D. (1997). Gender Difference in the Perception and Use of E-Mail: An Extension to the Technology Acceptance Model. MIS Quarterly, 21(4), 389-400.
  6. Koenigstorfer, J., Groeppel-Klein, A. (2012). Consumer Acceptance of the Mobile Internet. Marketing Letters, 23, 917-928.
  7. Mikowska, M. (2013). Marketing mobilny w Polsce 2012/2013. Jestem3. http://jestem.mobi/wpcontent/uploads/2013 (26.11.2013).
  8. ODR (2012). Mobile Phone Shopping Diaries An On Device Research study for the IAB. On Device Research, May 2012. http://www.iab.net/media (24.11.2013).
  9. Praktycy.com (2013). Raport m-commerce w praktyce 2013. m-Generator.pl wrzesień 2013.
  10. TMC (2013). The Mobile Consumer: A Global Snapshot. The Nielsen Company. http://changecorp.com/wp-content/uploads/2013/09/ (22.11.2013).
  11. Venkatesh, V. Morris, M.G. (2000). Why Don't Men Ever Stop to Ask for Directions? Gender, Social Influence, and their Role in Technology Acceptance and Usage Behavior. MIS Quarterly, 24(1), 115-139.
  12. Venkatesh, V., Thong J.Y., Xu, X. (2012). Consumer Acceptance and Use of Information Technology: Extending the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology. MIS Quarterly, 36 (1),157-178.
  13. Young, B.L. (2000). Gender Differences in Student Attitudes towards Computers. Journal of Research on Computing in Education, 33(2), Winter, 204-213.
  14. Zhang, J., Huang, J., Chen, J. (2010). Empirical Research on User Acceptance of Mobile Searches. Tsinghua Science And Technology, 15(2), April, 235-245.
Cited by
Show
ISSN
1231-7853
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu