BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Scheiring Hermann (Pädagogische Hochschule Ludwigsburg)
Title
Pädagogischen Hochschule Ludwigsburg Erziehungswissenschaft
Uwagi do pedagogiki przeżyć
Comments on the pedagogy of experience
Source
Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, 2014, nr 10, s. 9-14, bibliogr. 11 poz.
Scientific Papers of the Witelon State University of Applied Sciences in Legnica
Keyword
Nauka, Nauczanie, Uczenie się, Rozwój, Szkolnictwo wyższe
Science, Teaching, Studying, Development, Higher education
Note
streszcz., summ.
Abstract
Punkt wyjścia stanowi autentyczne wydarzenie mogące być dla indywiduum pewnym wyzwaniem o charakterze fizycznym czy psychicznym, wymagającym rozwoju jego osobowości. Ustawienie wydarzenia w punkcie centralnym metody pedagogicznej wynika z nastawienia krytycznego w odniesieniu do działalności szkół, w których występuje niedosyt przeżyć (to powoduje, iż człowiek jest wprawdzie zdolny do wydawania wyroków ale nie do działania). Przeżycie składa się z: subjektywizmu, intensywności, aktywności, afektywności, napięcia. Pedagogiczne modele przeżyć są często krytykowane, gdyż przeżycie i uczenie się rzekomo nie dają się powiązać. W tym względzie pewien model odgrywa ważną rolę - tzw. łańcuch E: przeżycie - przeżycie - doświadczenie - poznanie. Centralnym zadaniem pedagogicznym jest wspieranie uczniów w tym procesie. (abstrakt oryginalny)

Real events which may constitute a physical or psychical challenge for an individual and require their personal development are a starting point in this discussion. Making the event the focus of the pedagogical method results from the critical approach to schooling and the conviction that schools do not create favourable conditions for experiences (as a consequence, students are capable of forming opinions of their own, but they are unable to act). Experience includes the following elements: subjectivity, intensity, activity, affection and tension. Pedagogical models of experience are often subdued to criticism, which stems from the belief that experience and learning are two unrelated subjects. The so-called 'E chain' (survival - experience - cognition) plays an important role in that respect. The support of students in this process constitutes a central pedagogical task. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Frick R. u.a., Qualifikation für Duale Ausbildung, Ludwigsburg 2009.
  2. Gilsdorf R., Kistner G., Kooperative Abenteuerspiele, 2 Bde., 12. Aufl., Seelze 2001 und 2003.
  3. Heckmair B., Michl W., Erleben und Lernen. Einführung in die Erlebnispädagogik, München 2008.
  4. Mandl H., Friedrich H. F., Handbuch Lernstrategien, Göttingen 2006.
  5. Mich l W., Erlebnispädagogik, München 2009.
  6. Mittermaier F., Neue Helden braucht das Land, Persönlichkeitsentwicklung und Heilung durch Rituelle Gestaltarbeit, Broschiert - 24. Juni 2009.
  7. Mittermaier F., Untersuchung des salutogenen Effekts der Kurzzeitintervention "Die Heldenreise", Unveröffentlichtes Manuskript, 2003.
  8. Reiners A., Erlebnis und Pädagogik: praktische Erlebnispädagogik. Ziele, Didaktik, Methodik, Wirkungen, München 1995.
  9. Scheiring H., Gesundheits- und Lebensthemen im Jugendalter. Was Jugendliche selbst davon halten, Stuttgart 2011 [in Vorbereitung].
  10. Wahl D., Lernumgebungen erfolgreich gestalten. Vom trägen Wissen zum kompetenten Handeln, Bad Heilbrunn 2006.
  11. Die Kompetenzstudie. Was Personalentscheider von Schulabgängerinnen und Schulabgängern erwarten, 2004, http://www.bildungscent.de/fileadmin/www.bildungscent.de/ Studien/Kompetenzstudie.PDF [Zugriff: 01.11.2010
Cited by
Show
ISSN
1896-8333
Language
ger
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu