BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Szelągowski Marek
Title
Becoming a Learning Organization Through Dynamic Business Process Management
Source
Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation (JEMI), 2014, vol. 10, nr 1, s. 147-166, rys., tab., bibliogr. 29 poz.
Issue title
Knowledge Management Special Issue : Connecting Theory and Practice
Keyword
Uczenie się, Zarządzanie wiedzą, Zarządzanie procesami biznesowymi
Studying, Knowledge management, Business Process Management (BPM)
Note
streszcz., summ.
Abstract
Ponieważ klienci oczekują łatwiejszego dostępu do zindywidualizowanych produktów i usług, przedsiębiorstwa muszą zmierzyć się z problemem jak dostarczyć elastyczne i innowacyjne rozwiązania przy jednoczesnym zachowaniu wydajności i konkurencyjności. w gospodarce wiedzy jedyną szansą na uzyskanie trwałej przewagi konkurencyjnej jest zdobycie przez przedsiębiorstwo zdolności do uczenia się szybciej niż konkurencja (de Geus, 1988). Artykuł powraca do trochę zapomnianej koncepcji organizacji uczącej się i bada, jak jej zasady mogą być stosowane w organizacji zarządzanej zgodnie z koncepcją dynamicznego zarządzania procesami biznesowymi (dynamic BPM). Umożliwienie w tej koncepcji realizacji indywidualnych i zespołowych ograniczonych eksperymentów oraz zapewnienie systemowych warunków do nauki przez doświadczenia zdobywane w czasie realizacji procesów biznesowych, pozwala na ciągłe tworzenie praktycznej wiedzy. Artykuł zawiera przykłady, jak dynamiczne zarządzanie procesami ułatwia stałe tworzenie i weryfikację praktycznej wiedzy, w celu poprawy i dostosowania procesów do wymagań klientów oraz utrzymania przewagi konkurencyjnej organizacji. (abstrakt oryginalny)

As customers demand easier access to individualized products and services, companies now face an ongoing problem of how to deliver flexible and innovative solutions while maintaining efficiency and competitiveness. In this environment, the only sustainable form of competitive advantage rests in the ability to learn faster than the competition (de Geus, 1988). The article returns to the somewhat forgotten concept of the learning organization and explores how its principles can be applied with the use of dynamic business process management (dynamic BPM). Enabling in this concept individual or team-based limited experimentation and providing conditions for learning though experience in the course of performing business processes allows for the constant creation of practical knowledge. This article provides examples of how dynamic BPM facilitates the constant creation and verification of practical knowledge, with the aim of improving and adapting processes to maintain the competitive advantage of the organization. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. van der Aalst, W.M.P. and Dustdar, S. (2012). Process Mining Put Into Context. Internet Computing, IEEE, 16 (1). Retrieved from http://wwwis.win.tue.nl/~wvdaalst/publications/p662.pdf.
  2. Champy, J.A. (2003). X-Engineering the Corporation. Reinventing Your Business in the Digital Age. New York: Warner Books.
  3. Dalmaris, P., Tsui, E., Hall, W.P., Smith, B. (2007). a Framework for the improvement of knowledge-intensive business processes. Business Process Management Journal, 13(2), pp.279-305.
  4. D'Aveni, R.A. (1994). Hypercompetition. Managing the dynamics of strategic manoeuvring. New York: The Free Press.
  5. Davenport, T.H. (1995). The Fad That Forgot People. Retrieved from http://www.fastcompany.com/26310/fad-forgot-people.
  6. de Geus, A. (1988). Planning as Learning. Harvard Business Review, 66.
  7. Drucker, P. (1999). Management Challenges for the 21st Century. New York: HarperCollins Publishers, Inc.
  8. Fiol, C.M. and Lyles, M.A. (1985). Organizational learning. Academy of Management Review, 10 (4).
  9. Garvin, D.A. (1993). Building a Learning Organization. Harvard Business Review, 4(71).
  10. Hammer, M. (1996). Beyond Reengineering. How the Process-Centered Organization is Changing our Work and our Lives. New York: HarperCollins Publishers.
  11. Hammer, M. and Champy, J. (1993). Reengineering the Corporation. New York: HarperCollins Publishers.
  12. Heijden, K. (1996). Scenarios. The Art Of Strategic Conversation. Chichester: John Wiley & Sons Ltd.
  13. Jashapara, A. (2011). Knowledge management: An Integrated Approach. Pearson Education Limited.
  14. Kisielnicki, J. and Szyjewski, Z. (2004). Przedsiębiorstwo przyszłości w warunkach nowej ekonomii. Retrieved from http://zti.com.pl/instytut/pp/referaty/ref13_full.html.
  15. Koźminski, A. (2004). Zarządzanie w warunkach niepewności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  16. Lassey, P. (1998). Developing a learning organization. London: Kogan Page.
  17. Mikuła, B. (2001). W kierunku organizacji inteligentnych. Warszawa: Antykwa.
  18. Perechuda, K. (2004, 24 Jan). Drgająca dysfuzja wiedzy w przedsiębiorstwach sieciowych. Retrieved from http://efektywnosc04.ae.wroc.pl/Referat/art03.pdf .
  19. Pfeffer, J. and Sutton, R.I. (2000). The knowing-doing gap. How smart companies turn knowledge into action. Boston: Harvard Business School Press.
  20. Płoszajski, P. (2004). Organizacja przyszłości: przerażony kameleon. Retrieved from http://www.allternet.most.org.pl/SOD/Heterarchia%20prof._Ploszajski_-_Organizacja_przyszlosci.pdf.
  21. Process Mining Manifesto. (2012). Retrieved from http://www.win.tue.nl/ieeetfpm/doku.php?id=shared:process_mining_manifesto.
  22. Remus U., Schub S. (2003). a blueprint for the implementation of process-orientated knowledge management. Knowledge and Process Management, 10 (4).
  23. Rybiński, K. (2014, 03 Jun). I Herkules dupa, kiedy ludzi kupa, Retrieved from http://www.ekonomia.rp.pl/artykul/705506,1114632-I-Herkules-dupa--kiedy-ludzi-kupa.html.
  24. Senge, P.M. (1990). The Fifth Discipline. The Art and Practice of The Learning Organization, New York: Currency Doubleday.
  25. Skyrme, D.J. (1999). Knowledge networking. Creating the Collaborative Enterprise. Oxford: Butterworth Heinemann.
  26. Szelągowski, M. (2013). How to Determine the Depth of Process Identification? Retrieved from http://www.bpmleader.com/2013/02/04/how-to-determine-the-depth-of-process- identification/.
  27. Tsang, E. (1997, Jan). Organizational learning and the learning organization: a dichotomy between descriptive and proscriptive research. Human Relations, 50 (1).
  28. Vines, R., Hall, W.P. (2011). Exploring the foundations of organizational knowledge. Kororoit Institute Working Papers No. 3.
  29. Zimniewicz, K. (1999). Współczesne koncepcje i metody zarządzania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Cited by
Show
ISSN
2299-7075
Language
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.7341/20141016
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu