BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Gołębiowski Grzegorz (Biuro Analiz Sejmowych)
Title
Kierunki wspierania rozwoju przedsiębiorstw
Trends in Supporting Enterprises Development
Source
Studia BAS, 2008, nr 16, s. 173-183, bibliogr. 16 poz.
Issue title
Wybrane problemy wspierania przedsiębiorstw w Polsce
Keyword
Wspieranie przedsiębiorczości, Rozwój przedsiębiorstwa
Entrepreneurship support, Enterprise development
Note
summ.
Abstract
Wydaje się, że jednym z najważniejszych czynników rozwoju przedsiębiorstw jest ten, związany z osobą właściciela, albo szerzej z szeroko rozumianym kapitałem ludzkim. Zgodnie z podstawową zasadą ekonomii, aby się rozwijać, trzeba inwestować. W dobie gospodarki opartej na wiedzy inwestycje w kapitał ludzki stają się niezbędnym kierunkiem podejmowania działań, które mają doprowadzić do rozwoju przedsiębiorstw. Nie jest tajemnicą, o czym już była mowa, że rozwój przedsiębiorstw jest podłożem rozwoju gospodarki kraju. Jednocześnie, jak wskazują analizy przeprowadzane przez różnych ekonomistów, rozwój gospodarki w długim okresie uzależniony jest silnie od rozwoju badań naukowych, importu nowoczesnych technologii oraz właśnie od poziomu edukacji. To sprzężenie, i płynące stąd wnioski, wydają się są najlepszą wskazówką co do kierunku wspierania przedsiębiorstw. Stosowne wsparcie powinno koncentrować się na zwiększaniu wiedzy właścicieli i pracowników z jednoczesnym aktywizowaniem badań naukowych oraz promowaniu związków jednostek naukowych z biznesem, szczególnie z przedsiębiorstwami wysokich technologii.(fragment tekstu)

Incentives to corporate growth are to encompass a wide spectrum of impacts: from influencing individuals, to facilitating managerial decisions on investment and financing, and, finally, to shaping a 'manager friendly' environment wherein corporate decision makers shall thrive. The research, summed up in this article, show that one of the most critical growth areas in companies is the very nature of its management, or loftily put - human capital. Adequate incentives ought to focus upon expanding managerial and workforce skills, coupled with stimuli to scientific research and development, as well as upon cementing bonds between academia and business - notably in the high technology sector.(original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. M. Duczkowska-Piasecka, Przedsiębiorczość na wsi [w:] Encyklopedia agrobiznesu, Fundacja Innowacja, WSS-E, Warszawa 1998.
  2. M. Górzyński, W. Pander, P. Koć, Tworzenie związków kooperacyjnych pomiędzy MSP oraz MSP i instytucjami otoczenia biznesu, PARP, Warszawa 2006.
  3. S. Jankiewicz, Wspieranie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw jako priorytet polityki gospodarczej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2004.
  4. I. Koładkiewicz, Ł. Lutostański, Mali mistrzowie w działaniu, Wydawnictwo WSPiZ im L. Koźmińskiego, Warszawa 2004.
  5. A. Koźmiński i in., Zarządzanie, teoria i praktyka, PAN, Warszawa 1995.
  6. M. Łuczak, Przedsiębiorczość w zarządzaniu firmą, WSE, Warszawa 2003.
  7. Przetrwanie i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, F. Bławat (red.), Gdańsk 2004.
  8. A. Sopoćko, Finansowanie wzrostu gospodarczego w Polsce [w:] Fenomen transformacji. Próba analizy, A.Z. Nowak (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.
  9. System pomocy publicznej dla MSP w Polsce - zapotrzebowanie małych i średnich przedsiębiorstw na pomoc publiczną, S. Pyciński (red.), PARP, Warszawa 2005.
  10. L. Wojtasiewicz, Małe i średnie przedsiębiorstwa w województwie wielkopolskim oraz podstawy ich wspierania finansowego [w:] Stan i kierunki rozwoju finansów publicznych, T. Juja, J. Kotlińska (red.), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2007.
  11. M.G. Woźniak, Polityka gospodarcza Polski w kontekście globalizacji i regionalizacji [w:] Gospodarka Polski na początku XXI wieku. Innowacyjność i konkurencyjność, S. Lis (red.), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2007.
  12. J. Adamiec, Pomoc publiczna, "INFOS. Zagadnienia społeczno-gospodarcze" 2008, nr 8(32).
  13. E.R. Stanoch, Czujne i elastyczne - firmy XXI wieku, "CXO - Magazyn Kadry Zarządzającej" z dn. 2 grudnia 2002 r.
  14. I. Steinerowska-Streb, Sytuacja małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2006, nr 8.
  15. L. Zienkowski, Determinanty i perspektywy wzrostu gospodarczego w nadchodzących latach - próba syntezy, materiał z konferencji "Tendencje i perspektywy rozwoju polskiej gospodarki" Towarzystwa Ekonomistów Polskich, 15 października 2007 r.
  16. Kierunki udzielania pomocy publicznej w latach 2007 - 2013, Ministerstwo Gospodarki, http://www.mg.gov.pl/NR/rdonlyres/D785AA27-7074- 4793-83E2-1DFDC7187EEB/35933/Wersja0707RM1.pdf
Cited by
Show
ISSN
2082-0658
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu