- Author
- Nazaruk Stanisława (Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej)
- Title
- Charakterystyka rozwoju fizycznego dziecka w wieku 3-6 lat i możliwości jego stymulowania w przedszkolu
Characteristics of Physical Development of a Child Between 3-6 Years Old and the Possibilities of Its Stimulation in the Nursery School - Source
- Rozprawy Społeczne, 2014, t. 8, nr 2, s. 15-21, bibliogr. 16 poz.
Social Dissertations - Keyword
- Kultura fizyczna, Nauczanie, Dzieci
Physical culture, Teaching, Children - Note
- streszcz., summ.
- Abstract
- O tym jak istotną rolę spełnia w życiu człowieka prawidłowy rozwój fizyczny nikogo nie trzeba przekonywać, ale żeby ten proces poprawnie przebiegał należy rozpocząć pracę z dzieckiem już na etapie wychowania przedszkolnego. Tylko poprzez odpowiednio zaplanowane pod względem metodycznym zajęcia ruchowe, gry i zabawy, budzące zainteresowanie z punktu widzenia dziecka, wspierające jego naturalność i inwencję twórczą można osiągnąć zamierzone cele i przygotować dziecko do podjęcia nauki w szkole podstawowej. W artykule zaprezentowano przykłady niektórych ćwiczeń w przedszkolu wspomagające proces rozwoju fizycznego dziecka. Jednocześnie podkreślono wpływ rozwoju fizycznego dziecka na rozwój innych sfer, szczególnie: poznawczą, społeczną i emocjonalną.(abstrakt oryginalny)
It is a fact known by everyone that proper physical development plays a vital role in human life, but in order for this process to be conducted correctly the work on it with the child needs to commence at the stage of pre-school education. Only through the properly planned in terms of methodology physical activities, games and fun time activities, which meet with interest from the point of view of the child, supporting its naturalness and creativity it is possible to achieve these goals and to prepare a child for the primary school. The article presents examples of some exercises for the nursery school designed to support the process of physical development of a child. At the same time, it highlights the impact of physical development of the child on the development of other areas, especially: cognitive, social and emotional.(original abstract) - Accessibility
- The Main Library of the Cracow University of Economics
- Full text
- Show
- Bibliography
- Bartkowiak Z. (1986), Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. WSiP Warszawa.
- Jaczewski A. (1993), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Wydawnictwo Akademickie "Żak" Warszawa.
- Jaworska A. (2011), Wspomaganie rozwoju zdolności motorycznych i koordynacji wzrokowo-ruchowej dzieci pięcioletnich. "Bliżej przedszkola", nr 11, s. 19-21.
- Klim-Klimaszewska A. (2002), Pedagogika przedszkolna. FREEiB Warszawa.
- Kurniewicz-Witczakowa R., Chrzanowska D., i in. (1984), Dziecko w wieku przedszkolnym. PZWL Warszawa.
- Kwiatkowska M. (red.) (1985), Podstawy pedagogiki przedszkolnej. WSiP Warszawa.
- Łada-Grodzicka A., Bełczewska E., i in. (2000), ABC Program wychowania przedszkolnego XXI wieku. WSiP Warszawa.
- Osiński W. (2000), Antropomotoryka. AWF Poznań.
- Owczarek S. (2001), Gimnastyka Przedszkolaka. AWF Warszawa.
- Przewęda R. (1983), Rozwój somatyczny i motoryczny. AWF Warszawa.
- Sochaczewska G. (1986), Rozwój sprawności motorycznych manipulacji i samoobsługi. "Wychowanie w Przedszkolu", nr 4, s. 233.
- Strelau J. (2000), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom I Podstawy psychologii. Gdańsk.
- Trzcińska D. (2001), O prawidłowościach rozwoju motoryczności. "Wychowanie w Przedszkolu", nr 1, s. 23-24.
- Wlaźnik K. (1999), Wychowanie fizyczne w przedszkolu. Poradnik metodyczny dla nauczycieli. PZWS Łódź.
- Wolański N. (1986), Rozwój biologiczny człowieka. Warszawa.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, opublikowanego 15 stycznia 2009 r., Dziennik Ustaw Nr 4, poz. 17.
- Cited by
- ISSN
- 2081-6081
- Language
- pol