- Author
- Sobczuk Sebastian
- Title
- Kształtowanie hierarchii wartości proekologicznych w wychowaniu w zreformowanej szkole : (na przykładzie badań szkół z terenu powiatu bialskiego)
Establishing Hierarchy in the System of Pro-Ecological Values in Education in Reformed School : (Based on the Example of Schools from Biała Podlaska Administration Unit) - Source
- Rozprawy Społeczne, 2014, t. 8, nr 2, s. 29-38, tab., wykr., bibliogr. 19 poz.
Social Dissertations - Keyword
- Wychowanie, Edukacja ekologiczna, Świadomość ekologiczna
Parenting, Ecology education, Ecological awareness - Note
- streszcz., summ.
- Abstract
- Tematyka artykułu wpisuje się w problematykę wychowania do wartości proekologicznych, która wyrasta z potrzeby globalnych działań ukierunkowanych na przezwyciężanie aktualnego kryzysu środowiska. Koniecznym warunkiem poprawy obecnej sytuacji ekologicznej świata jest zmiana myślenia, w tym także wartościowania, prowadząca do zmiany postaw względem środowiska przyrodniczego. Jest to aktualnie bardzo poważne wyzwanie, przed jakim stanęła edukacja na świecie i w Polsce. Szkoła polska odpowiedziała na to wezwanie, wprowadzając do szkół (wraz z reformą oświaty z 1998 r.) edukację ekologiczną. Jednym z najbardziej istotnych akcentów współczesnego wychowania w szkole, jest jego związek z wartościami, a więc również wartościami proekologicznymi. Wszelkie bowiem oddziaływanie wychowawcze nie jest skuteczne bez odpowiedniego wartościowania. Stąd też autor publikacji, skupił swoją uwagę na diagnozie wartościowania proekologicznego przez podmioty szkoły polskiej oraz na jego wpływie (wartościowania rodziców i nauczycieli) na wybór wartości przez uczniów, w oparciu o badania własne przeprowadzone na terenie szkół z powiatu bialskiego. Taka diagnoza może dostarczyć cennych wskazań mówiących o skuteczności oddziaływań wychowawczych w tym zakresie. (abstrakt oryginalny)
The theme of the article is connected with the issue of teach need for action aimed at overcoming the current environmental crisis. The essential condition needed to improve the present ecological situation of the world is the change in thinking and prioritizing, which will lead to changes in attitude towards the natural environment. It has currently been a grave challenge of contemporary education in Poland and around the world. Polish school has taken up this challenge by introducing (as part of 1998 Education Reform Bill) ecological education in the form of interdisciplinary pro-ecological path. One of the most crucial of values in school curriculum, including pro-ecological ones. Any educational endeavours, however, are bound to fail without proper prioritizing. Therefore, the author of this article has focused on diagnosing ecological thinking patterns of students and determining to what extent parents and teachers influence their pro-ecological system of values - all based on the author's own research carried out in Biała Podlaska administration unit. Such a diagnosis may, in fact, provide us with vital findings concerning the effectiveness of educational procedures in the subject matter.(original abstract) - Accessibility
- The Main Library of the Cracow University of Economics
- Full text
- Show
- Bibliography
- Bonenberg M.M. (1992), Etyka środowiskowa. Założenia i kierunki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
- Budniak A. (2010), Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Podręcznik dla studentów, Wydawnictwo Impuls, Kraków.
- Chałas K., Edukacja ekologiczna. Z doświadczeń szkoły podstawowej w Mielnie, Lublin, Wydawnictwo "Print 6", 1997, s. 15-18.
- Chałas K., Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, t. 1, Lublin - Kielce, Wydawnictwo Jedność, 2003, s. 64.
- Domka L. (2001), Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań.
- Drengson A.R. (1989), Uwagi o ekozofii, w: J. Korbel, J. Tyrlik (red.), Zielona Antologia, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1989.
- Grzesica J. (1993), Ochrona naturalnego środowiska człowieka - problem teologiczno-moralny, Wydawnictwo Św. Jacka, Katowice.
- Kozłowski S. (red.), Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000, s. 326.
- Krąpiec M.A. (1979), Ja - człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.
- Lorenz K. (1983), Der Abbau des Menschlichen, Piper Verlag, München-Zürich.
- Marek-Bieniasz A. (2001), Za i przeciw realizacji wartości ekologicznych, w: J.M. Dołęga i in. (red.), Ochrona środowiska społeczno-przyrodniczego w filozofii i teologii, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa, s. 281-287.
- Michałowski S.Cz. (1998), Dziecko. Przyroda. Wartości, w: B. Dymara i in. (red.), Dziecko świecie przyrody - książka do wychowania proekologicznego, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków, s. 99-167.
- Ministerstwo Edukacji Narodowej, Przez Edukację do zrównoważonego rozwoju. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej, Lublin, Wydawnictwo - Drukarnia Liber, 2001, s. 5.
- Nowak M. (2001), Wychowanie do wartości w kontekście pluralizmu, "Roczniki Nauk Społecznych", z. 2, s. 13-20.
- Papuziński A. (1999) (red.), Wprowadzenie do filozoficznych problemów ekologii, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Bydgoszcz.
- Skolimowski H. (1991), Medytacje, Wydawnictwo Astrum, Wrocław.
- Sztumski W. (1999), Globalny kryzys ekologiczny i kształtowanie sumienia ekologicznego, "Problemy Ekologii", nr 3, s. 102-104.
- Ślipko T. (1999), Ekologiczna doktryna kościoła, W: T. Ślipko, A. Zwoliński (red.), Rozdroża ekologii, Wydawnictwo WAM, Kraków.
- Tyburski W. (1999), Główne kierunki i zasady etyki środowiskowej, W: A. Papuziński (red.), Wprowadzenie do filozoficznych problemów ekologii, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Bydgoszcz, s. 91-132.
- Cited by
- ISSN
- 2081-6081
- Language
- pol