- Author
- Waszczuk Joanna
- Title
- Znaczenie diagnozy w procesie tworzenia i realizacji założeń szkolnych programów profilaktyki
The Diagnostic Role in Creating and Implementing the Assumptions of School Prevention Programs - Source
- Rozprawy Społeczne, 2014, t. 8, nr 2, s. 47-54, wykr., bibliogr. 21 poz.
Social Dissertations - Keyword
- Badanie diagnostyczne, Agresja, Edukacja młodzieży, Reforma oświaty, Zachowania społeczne, Młodzież, Wychowanie
Diagnostic test, Aggression, Youth education, Educational system reforms, Social behaviour, Youth, Parenting - Note
- streszcz., summ.
- Abstract
- Stosowanie używek, wagary, agresja, posługiwanie się wulgaryzmami - to zachowania często spotykane w szkołach gimnazjalnych. Dwunastoletni okres wdrażania i realizacji reformy edukacji, zakładający m.in. opracowanie i wcielenie jej w życie, nie przyniósł poprawy sytuacji wychowawczo-edukacyjnej młodzieży gimnazjalnej. Powstaje pytanie, dlaczego tak się dzieje? Dlaczego realizowane w szkołach gimnazjalnych programy profilaktyki nie ograniczają negatywnych zjawisk? Autorka zakłada, iż pedagodzy, psychologowie, wychowawcy, nauczyciele marginalnie traktują diagnozę potrzeb i problemów młodzieży gimnazjalnej. Wymienione osoby nie przekładają uzyskanych wyników badań diagnostycznych na konkretne cele, oraz zadania ujęte w postaci szkolnego programu profilaktyki. Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na diagnozę, która pozostaje pierwszym ogniwem postępowania celowościowego na drodze procesu tworzenia i realizacji założeń szkolnych programów profilaktyki. (abstrakt oryginalny)
The use of intoxicants, truancy, aggression, vulgarity - this kind of phenomena are often found in the lower secondary schools. A twelve year period of implementation of educational reforms assuming school prevention programs to be drawn up and developed brought no improvement in the secondary school students' educational - tutorial situation. The question arises: why does it happen? Why don't the prevention programs implemented in the lower secondary schools limit these negative phenomena? The author assumes that pedagogues, psychologists, educators, teachers marginally treat the diagnosis of the needs and problems of lower secondary school students. The above mentioned professionals do not translate the results of diagnostic tests into specific purposes as well as adopted tasks included in the form of school prevention program. The purpose of this article is to draw attention to the diagnosis, which is the first link in the purpose proceedings towards the creation and implementation of the school prevention programs.(original abstract) - Accessibility
- The Main Library of the Cracow University of Economics
- Full text
- Show
- Bibliography
- Czapów Cz., Jedlewski S. (1971), Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa.
- Czapów Cz. (1978, 1980), Wychowanie resocjalizujące. Elementy metodyki i diagnostyki, Warszawa.
- Cisowski W. (2006), Społeczne determinanty przemocy wśród młodzieży gimnazjalnej, W: Bogaj M. (Red.) Współczesne gimnazjum w Polsce. Nadzieje i zagrożenia, Kielce.
- Dykcik W. (2001), Pedagogika specjalna, Poznań.
- Furmanek W. (2006), Problemy wychowawcze w gimnazjum, W: Bogaj M. (2006): Współczesne gimnazjum w Polsce. Nadzieje i zagrożenia, Kielce.
- Kelm A. (2000), Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej, Warszawa.
- Komorowska B. (2003), Zjawisko trudności wychowawczych w gimnazjum, Dyrektor Szkoły, 2003, nr 5, s. 28-30.
- Marzec-Holka K. (1996), Nie będziesz bił dziecka swego. Studium z zakresu profilaktyki społecznej, Bydgoszcz.
- Marzec-Holka K. (1999), Przemoc seksualna wobec dziecka. Studium pedagogiczno-kryminologiczne, Bydgoszcz.
- Maslow A. (1982), Problem wielkich problemów W: Psychologia humanistyczna, Warszawa.
- Ostaszewska K (2003), Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa.
- Ostaszewski K. (2002), Kryzys profilaktyki, Remedium, lipiec-sierpień, Warszawa.
- Pytka L. (1993, 2000, 2005), Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa.
- Pytka L. (1984), Skala nieprzystosowania społecznego. Podręcznik, Warszawa.
- Pytka L., ZacharukT. (1995), Zaburzenia przystosowania społecznego dzieci i młodzieży: aspekty diagnostyczne i terapeutyczne, Siedlce.
- Szpringer M. (2006), Problemy Profilaktyka uzależnień w gimnazjum, W: Bogaj M. (Red.) Współczesne gimnazjum w Polsce. Nadzieje i zagrożenia, Kielce.
- Szpringer M. (2004), Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne, Kielce.
- Świątkiewicz G. (Red) (2002), Profilaktyka w środowisku lokalnym, Warszawa.
- Urban B. (2000), Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Kraków.
- Urban B. (2000a), Zachowania dewiacyjne młodzieży, Kraków.
- Winczewska B. (2005), Analiza i diagnoza podejmowanych działań profilaktyczno-wychowawczych, W: L. Pytka, M. Konopczyński, S. Sobczak (Red.) Skala nieprzystosowania społecznego uczniów na Mazowszu, Warszawa.
- Cited by
- ISSN
- 2081-6081
- Language
- pol