- Author
- Bergier Barbara, Kajczuk Agnieszka
- Title
- Postawy studentów Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej wobec osób z niepełnosprawnością
Attitudes of Students at State School of Higher Education in Biała Podlaska Towards Disabled Persons - Source
- Rozprawy Społeczne, 2014, t. 8, nr 2, s. 55-61, wykr., bibliogr. 16 poz.
Social Dissertations - Keyword
- Postawy społeczne, Studenci, Osoby niepełnosprawne, Badania ankietowe, Badania sondażowe, Wyniki badań
Social attitudes, Students, Disabled people, Questionnaire survey, Survey research, Research results - Note
- streszcz., summ.
- Company
- Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Pope John Paul II State School of Higher Education in Biala Podlaska - Abstract
- Celem badań było uzyskanie informacji na temat postaw studentów Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej wobec osób z niepełnosprawnością. Szczegółowe zagadnienia dotyczyły problemów życiowych tych osób, rozumienia terminu "osoba niepełnosprawna", reakcji badanych na widok osoby z niepełnosprawnością, stosunku społeczeństwa do osób niepełnosprawnych oraz akceptowanego przez studentów modelu życia społecznego niepełnosprawnych. W pracy wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego z zastosowaniem ankiety i wywiadu. W badaniach wzięło udział 88 studentów Pedagogiki, Socjologii oraz Turystyki i Rekreacji, w tym 56 kobiet i 32 mężczyzn. Stwierdzono, iż studenci dość dobrze orientują się w problemach życiowych osób z niepełnosprawnością, wykazują pozytywną postawę wobec nich, lecz niektórzy odczuwają zakłopotanie podczas wspólnych spotkań. Niemal połowa prawidłowo definiuje pojęcie "osoba niepełnosprawna" a najpoważniejszym ograniczeniem jest według większości choroba psychiczna. Znaczny odsetek badanych akceptuje rozwiązania integracyjne w ramach edukacji szkolnej, choć połowa uznała, że wprowadzenie ich zależy od stopnia i rodzaju niepełnosprawności. (abstrakt oryginalny)
The objective of the research was obtaining information regarding attitudes of students at State School of Higher Education in Biała Podlaska towards disabled persons. Specific issues concerned life related problems of such persons, understanding the term "disabled person", the reaction of the researched to seeing a disabled person, the relationship of society to the disabled and the accepted by student model of social life of the disabled persons. The method of diagnostic survey with the application of questionnaire and interview has been used for the purpose of this study. The research involved 88 students of Education Studies, Social Studies and Tourism and Recreation, including 56 female and 32 male students. It was discovered that the students are quite familiar with the life problems of the disabled persons, indicate positive attitude towards others, however, some of them experience awkwardness upon meeting them. Almost half of students correctly define the concept of "a disabled person" and the most significant constraint according to the majority is mental disease. Large number of the researched accepts integration-targeted solutions in the framework of school education, although half of them indicated that their implementation is dependent on the degree and type of disability.(original abstract) - Accessibility
- The Main Library of the Cracow University of Economics
- Full text
- Show
- Bibliography
- Bergier B., Prokop A. (2001), Postrzeganie osób niepełnosprawnych w społeczeństwie, W: J. Bergier (red.), Praca, sport i wypoczynek osób niepełnosprawnych. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Biała Podlaska, s. 35-43.
- Bergier B., Prokop A. (2002J, Postawy studentów Instytutu Wychowania Fizycznego i Sportu w Białej Podlaskiej wobec osób niepełnosprawnych. Rocznik Naukowy, t. IX, Zamiejscowy Wydział Wychowania Fizycznego, Biała Podlaska, s. 115-135.
- Brown T., Mu K., Peyton C., Rodger S., Stagnitti K., Hutton E., Casey J., Watson C., Hong C. S., Huang Y., Wu C. (2009), Occupational therapy students' attitudes towards individuals with disabilities : A comparison between Australia, Taiwan, the United Kingdom, and the United States. "Research in Developmental Disabilities", 30, 1541-1555.
- CBOS (2000), Komunikat z badań. Postawy wobec osób niepełnosprawnych. Warszawa.
- Ostrowska A. (1994), Niepełnosprawni w społeczeństwie. Postawy społeczeństwa polskiego wobec ludzi niepełnosprawnych. (Raport z badań) Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.
- Ostrowska A. (2002J, Przemiany postaw społecznych w stosunku do osób niepełnosprawnych. "Promocja Zdrowia, Nauki Społeczne i Medycyna", IX, 22, 23-35. Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.
- Ostrowska A., Sikorska J. (1996), Syndrom niepełnosprawności w Polsce. Bariery integracji. Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.
- Pańczuk A. (2006), Postrzeganie osób niepełnosprawnych przez pielęgniarki, W: J. Bergier, Z. Kubińska (red.J, Kultura i rekreacja ruchowa w integracji osób niepełnosprawnych. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Biała Podlaska, s. 58-65.
- Regulamin Studiów PSW w Białej Podlaskiej. http://bip.pswbp.pl/?cid=27&bip_id=1104, data odczytu 2014-03-09.
- Rutkowska E., Jodłowska A., Szamra M., Szuster-Gąska J. (2000), Postawy społeczne młodzieży wobec osób niepełnosprawnych "Zdrowie Publiczne", 12, 422-426.
- Seccombe J., A. (2007), Attitudes towards disability in a undergraduate nursing curriculum: A literature review. "Nurce Education Today", 27, 459-465.
- Sękowski A. (1999), Postawy wobec osób niepełnosprawnych. "Psychologia Wychowawcza", 3, 237-246.
- Sękowski A., Witkowska B. (2002). W kierunku typologii uwarunkowań postaw wobec osób niepełnosprawnych. "Roczniki Psychologiczne", 5, s.129-144.
- Stachura K., Garven F. (2003), Comparison of occupational therapy and Physiotherapy students* attitudes towards people with disabilities. "Physiotherapy", 89,11, 653-664.
- Urbanowicz Z. (2012), Od interdyscyplinarnego do transdyscyplinarnego spojrzenia na niepełnosprawność. "Ogrody Nauk i Sztuk", 2, s. 443-457.
- Yuker H.E. (1994), Variables that influence attitudes toward people with disabilities. Journal of Social Behavior and Personality, 9 (5), s. 22.
- Cited by
- ISSN
- 2081-6081
- Language
- pol