BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Witkowska Dorota (University of Lodz, Poland), Kompa Krzysztof (Warsaw University of Life Sciences - SGGW, Poland)
Title
Prices of Paintings on Polish Art Market in Years 2007-2010 : Hedonic Price Index Application
Ceny malarstwa na rynku sztuki w Polsce w latach 2007-2010 : zastosowanie indeksów hedonicznych
Source
Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 2014, R. 13, nr 3, s. 127-141, rys., tab., bibliogr. 33 poz.
Keyword
Rynek sztuki, Inwestycje w dzieła sztuki, Indeks cen
Art market, Investments in works of art, Price index
Note
streszcz., summ.
Abstract
Rynek sztuki w postkomunistycznej Polsce rozwija się już od 25 lat, chociaż jest to wciąż rynek mały, którego obroty w 2012 roku stanowiły 0,2% światowego rynku. W związku z tym celem badań jest opis aktualnego stanu rynku sztuki w Polsce oraz oszacowanie indeksu cen malarstwa na podstawie prac 11 artystów, których dzieła najczęściej znajdowały nabywców na aukcjach, które odbyły się w Polsce w latach 2007-2010. W artykule zbudowano indeksy hedoniczne, wykorzystując dane dotyczące 750 sprzedanych obrazów, które pozwoliły oszacować zmiany cen na rynku polskiego malarstwa. Wyniki analiz pokazały, że hedoniczna korekta jakościowa istotnie wpływa na ocenę cen dzieł. (abstrakt oryginalny)

Art market in post-communist Poland has been developing for 25 years now although it has been still small with total turnover in 2012 estimated as 0.2% of the world sales of artworks. Therefore the aim of the research is to describe the present state of the art market in Poland and to evaluate prices of paintings produced by 11 Polish artists whose artworks were traded the most often in years 2007-2010. In the research, employing data concerning 750 objects sold on auctions that held in Poland, hedonic index methodology is applied to estimate changes of prices at the paintings market. The results of authors' investigation show that the hedonic quality adjustment essentially influences evaluation of artworks' prices. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Anderson R.C., 1974. Paintings as an Investment. Economic Inquiry 12(1), 13-26.
  2. Campbell R.A.J., 2004. The Art of Portfolio Diversification. LIFE / Maastricht University Working Paper, http://www.fdewb.unimaas.nl/finance/faculty/ Campbell/images/Art%20Investment.pdf (viewed 1 July 2008).
  3. Campbell R.A.J., 2008. Art as a Financial Investment. The Journal of Alternative Investments 10(4), 64-81.
  4. Candela G., Figini P., Scorcu A.E., 1997. A Price index for Art Market Auctions. An Application to the Italian Market of Modern and Contemporary Oil Paintings. Journal of Cultural Economics 21, 175-196.
  5. Candela G., Figini P., Scorcu A.E., 2004. Price indices for artists - A proposal. Journal of Cultural Economics 28(4), 285-302.
  6. Culture in 2012, 2013. Wydawnictwo GUS, Warsaw.
  7. Deloitte, 2013. Rynek sztuki. Sztuka rynku, http://www.deloitte.com/assets/DcomPoland/Local%20Assets/Documents/Raporty,%20badania,%20rankingi/p_Art&Banking_PL.pdf (last accessed 12.11.2013).
  8. Dziechciarz J., 2004. Regresja hedoniczna. Próba wskazania obszarów stosowalności [Hedonic Regression: An Attempt to Identify Areas of Applicability], (in:) A. Zeliaś (Ed.) Przestrzenno-czasowe modelowanie zjawisk gospodarczych. Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków, 163-175 [in Polish].
  9. Dziechciarz J., 2005. Regresja hedoniczna i metoda conjoint measurement jako narzędzie w kształtowaniu polityki cenowej [Hedonic Regression and Conjoint Measurement Method as a Tool for Price Policy Improvement]. Ekonometria 15, 42-55 [in Polish].
  10. Frey B.S., Cueni R., 2013. Why invest in art? The Economist's Voice 10(1), 1-6.
  11. Frey B.S., Pommerehne W.W., 1988. Is Art Such a Good Investment? The Public Interest 91, 79-86.
  12. Frey B.S., Pommerehne W.W., 1989a. Art Investment: An Empirical Inquiry. Southern Economic Journal 56(2), 396-409.
  13. Frey B.S., Pommerehne W.W., 1989b. Muses and Markets. Explorations in the Economics of the Arts. Oxford: Basil Blackwell, Cambridge, MA.
  14. Higgs H., 2012. Australian Art Market Prices during the Global Financial Crisis and two earlier decades. Australian Economic Papers 51(4), 189-209.
  15. Hsieh S., Lee J., Tzeng L.Y., 2010. Art as an Investment: Empirical Study of Asian Contemporary and Chinese 20th Century Modern Art, International Conference on Finance Department of Finance, National Taiwan University, December 10-11, 2010, discussion paper, http://www.fi n.ntu.edu.tw/~conference/conference2010/proceedings/ proceeding/11/11-1(A40).pdf (viewed 7.11.2013).
  16. Kompa K., Witkowska D., 2013. Indeks rynku sztuki. Badania pilotażowe dla wybranych malarzy polskich Art Price Index [Preliminary Investigation for Selected Polish Painters]. Zarządzanie i Finanse 11 (3), Part 2, 33-50 [in Polish].
  17. Kraeussl R., van Elsland N., 2008. Constructing the True Art Market Index - A Novel 2-Step Hedonic Approach and its Application to the German Art Market, CFS working paper, Center for Financial Studies Frankfurt University 11.
  18. Kraeussl R., Logher R., 2010. Emerging Art Markets. Emerging Markets Review 11(4), 301-318.
  19. Kraeussl R., Wiehenkamp Ch., 2012. A call on Art investments. Review of Derivatives Research 15(1), 1-23.
  20. Lucińska A., 2012. Rozwój artystyczny malarzy a ceny obrazów na polskim rynku sztuki [The Careers of Artists And Prices of Paintings on Polish Art Market], (in:) D. Zarzecki (Ed.) Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia 51. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 715-725 [in Polish].
  21. Mei J., Moses M., 2002. Art as an Investment and the Underperformance of Masterpieces. American Economic Review 92(5), 1656-1668.
  22. Nesheim L., 2006. Hedonic Price Functions. CEMMAP, London.
  23. Pesando J.E., 1993. Art as an Investment: The Market for Modern Prints. American Economic Review 83, 1075-1089.
  24. Renneboog L., Spaenjers C., 2013. Buying Beauty on Prices and Returns in the Art Market. Management Science 59(1), 36-53.
  25. Skate's Focus Poland's Art Market The Rising Star of Central Europe, 2013. skatesart.files.wordpress.com/2013/03/skates-focus-polands-art-market.pdf.
  26. Sokołowska E., 2012. Ewolucja i perspektywy rozwoju art investment jako alternatywnej formy inwestowania [Evolution and Perspectives of Art Investment as an Alternative Form of Investment], (in:) M. Piłatowska (Ed.) Ekonometria dla praktyki. Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Toruniu, Toruń, 159-175 [in Polish].
  27. Sopińska J., 2013. Konstrukcja hedonicznego indeksu dzieł sztuki dla wybranych malarzy polskich [Construction of Hedonic Art Market Price Index for Selected Polish Painters]. Master Thesis under supervision of D. Witkowska, SGGW, Warszawa [in Polish].
  28. Triplett J., 2006. Handbook On Hedonic Indexes And Quality Adjustments In Price Indexes: Special Application To Information Technology Products. OECD Publishing, Paris.
  29. Widłak M., 2010. Metody wyznaczania hedonicznych indeksów cen jako sposób kontroli zmian jakości dóbr [Methods of Hedonic Price Index Evaluation as a Way of the Goods' Quality Control]. Wiadomości Statystyczne 9(592), 1-25 [in Polish].
  30. Witkowska D., 2014. An Application of Hedonic Regression to Evaluate Prices of Polish Paintings, International Advances in Economic Research, http://link.springer.com /article/10.1007/s11294-014-9468-x
  31. Witkowska D., Kompa K., 2014. Hedoniczny model cen dzieł malarzy polskich [Hedonic Model of the Polish Paintings Prices]. Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych, SGH, Warszawa, forthcoming [in Polish].
  32. Worthington A.C., Higgs H., 2003. Art as an Investment: Short and Long-Term Comovements in Major Paintings Markets. Empirical Economics 28, 649-668.
  33. Worthington A.C., Higgs H., 2004. Art as an Investment: Risk, Return and Portfolio Diversifi cation in Major Painting Markets. Accounting and Finance 44, 257-271.
Cited by
Show
ISSN
1644-0757
Language
eng
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu