BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Kuźmińska-Haberla Aleksandra (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Title
Różnice kulturowe jako bariera podejmowania działalności zagranicznej przez polskie przedsiębiorstwa? Rozważania w świetle badań empirycznych
Cultural Differences as a Barrier in Foreign Expansion of Polish Companies? Reflections in the Light of Empirical Studies
Source
International Business and Global Economy, 2014, nr 33, s. 530-542, bibliogr. 6 poz.
Biznes Międzynarodowy w Gospodarce Globalnej
Issue title
European Union - 10 Years after Enlargement
Keyword
Kultura, Różnice kulturowe, Inwestycje bezpośrednie, Inwestycje zagraniczne
Culture, Cultural differences, Direct investments, Foreign investment
Note
summ., streszcz.
Abstract
Umiędzynarodowienie działalności staje się coraz powszechniejsze wśród dużych korporacji polskich, lecz małe i średnie przedsiębiorstwa rzadko podejmują ryzyko funkcjonowania na rynku międzynarodowym. Przyczyny rezygnacji z inwestycji zagranicznych,w szczególności w krajach pozaeuropejskich, są bardzo różne. Celem artykułu była próba odpowiedzi na pytanie, czy różnice kulturowe stanowią barierę przy podejmowaniu inwestycji zagranicznych przez polskie firmy, a jeśli tak, to w jakim zakresie i obszarze. Rozważania oparte zostały na badaniach empirycznych prowadzonych na grupie polskich inwestorów zagranicznych. Z przeprowadzonych badań wynika, że polskie firmy nie postrzegają różnic kulturowych jako bardzo znaczącej bariery w podejmowaniu ekspansji zagranicznej. Należy jednak zauważyć, że zdecydowana większość przedsiębiorców koncentruje się nadal na rynkach europejskich, które kulturowo są do siebie zbliżone. Ponadto nie do końca się oni orientują, czym są różnice kulturowe i jak mogą wpływać na prowadzenie działalności gospodarczej. Nie zawsze są świadomi, iż lepsze poznanie partnera mogłoby zaoszczędzić im wielu problemów i pomóc w sprawniejszym funkcjonowaniu na obcym rynku. (abstrakt oryginalny)

The internationalization of production is getting more and more common among large Polish corporations, yet small and medium-sized enterprises rarely take the risk of conducting their operations on the international markets. Reasons for not taking actions abroad, especially in non-European countries, are very diverse. The purpose of this article is to attempt to answer the question whether cultural differences constitute a barrier for Polish companies to invest abroad, and if so, to what extent. Considerations have been carried out on the basis of empirical studies conducted on a group of Polish foreign investors. It turns out that Polish companies do not perceive cultural differences as a very significant barrier for international expansion. It should be noted, however, that the vast majority of businesses are still focused on European markets, culturally similar to Poland. In addition, the companies are not always aware of how cultural differences can affect their economic activities. Companies do not realize that a better understanding of partner's culture can help avoid many problems and function more efficiently on the foreign market.(original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bartosik-Purgat M., 2006, Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  2. Gesteland R., 1999, Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  3. Hofstede G., 2007, Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  4. PwC, 2012, Polski Czempion. Doświadczenia polskich firm inwestujących na rynkach zagranicznych, Raport PwC, Wrocław-Warszawa.
  5. Szumowski A., 2014, Pokonać lęk przed obcym, THINK THANK, http://www.mttp.pl/polska- -i-swiat [dostęp: 24.03.2014].
  6. UNCTADSTAT, 2014, http://unctadstat.unctad.org/TableViewer/tableView.aspx [dostęp: 24.03.2014].
Cited by
Show
ISSN
2300-6102
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.4467/23539496IB.13.039.2424
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu