BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Talar Sylwia (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach), Kos-Łabędowicz Joanna (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
Title
Internacjonalizacja w warunkach gospodarki internetowej na przykładzie firm micromultinationals
Micromultinational Companies as Examples of Internationalization in the Internet Economy
Source
International Business and Global Economy, 2014, nr 33, s. 571-582, bibliogr. 32 poz.
Biznes Międzynarodowy w Gospodarce Globalnej
Issue title
European Union - 10 Years after Enlargement
Keyword
Internacjonalizacja, Internet, Przedsiębiorstwo wielonarodowe
Internationalization, Internet, Multinational enterprise
Note
summ., streszcz.
Abstract
Rozwój technologii, a w szczególności internetu, zasadniczo zmienił warunki działania przedsiębiorstw, znacząco obniżając bariery ekspansji zagranicznej. Jedną z najważniejszych konsekwencji kształtującego się modelu gospodarki opartej na internecie stanowi deprecjacja przewag korporacji międzynarodowych w relacji do małych innowacyjnych firm wykorzystujących możliwości współczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Nawet najmniejsze firmy mogą stać się międzynarodowymi i działać na rynku globalnym. Pojawienie się i rozwój tego typu podmiotów, określanych jako micromultinationals (mMNEs) pociąga za sobą konieczność uzupełnienia przyjętych tradycyjnych modeli internacjonalizacji. Celem artykułu jest analiza specyfiki działania firm mMNEs z perspektywy gospodarki internetowej z wyodrębnieniem ich kluczowych cech i podaniem przykładów przy wykorzystaniu analizy tekstów Źródłowych, analizy porównawczej, dedukcji i metody opisowej. MMNEs to nowy typ przedsiębiorstw powstały w wyniku przemian w otoczeniu rynkowym wywołanych kształtowaniem się gospodarki internetowej, których ekspansja niesie ze sobą wiele wyzwań i wymaga pogłębionych badań.(abstrakt oryginalny)

Steady development of technology, specifically of the Internet, fundamentally changed the conditions in which enterprises operate. Barriers for expansion abroad have been significantly lessened. One of the most important consequences of currently forming Internet-based economy is a process of reduction of the advantage the international corporations had over smaller, innovative companies that used modern information and communication technologies. Appearance and development of this kind of subjects - micromultinationals (mMNEs) - suggests a need to modify the traditionally used internationalization models. The aim of this paper is to analyse the workings of mMNEs in the Internet-based economy and to single out their most important characteristics, basing on the chosen examples. In order to fulfill this goal, an analysis of source texts was conducted, along with implementation of comparative analysis, deduction, and descriptive method. MMNEs are new, distinct entities that came into being as one of the consequences of market changes due to the emergence of Internet-based economy; their expansion poses a lot of challenges and needs further deep research. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Barnett D., 2014, New Release. Customer Portal 2.0, 02.03.2014, http://www.worketc.com/blog/ Development/customer-portal-release-plus-new-u-i-sneak-previews/ [dostęp: 29.03.2014].
  2. Batorski D. (red.), [2012?], Cyfrowa gospodarka. Kluczowe trendy rewolucji cyfrowej. Diagnoza, prognozy, strategie reakcji, http://cyfrowagospodarka.pl/wp-content/uploads/2012/08/ TR-Cyfrowa_Gospodarka_Kluczowe_trendy_rewolucji_cyfrowej.pdf [dostęp: 10.03.2014].
  3. ClariPhy, 2014, http://www.clariphy.com/ [dostęp: 29.03.2014].
  4. Deloitte, 2013, Powerful Connections, Technology Fast500TM Asia Pacific 2013 Winners Report and Ranking, http://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/Technology-Media-Telecommunications/dttl_TMT_DeloitteTF500APWinnersReport2013.pdf [dostęp: 29.03.2014].
  5. Dimitratos P., Johnson J., Slow J., Young S., 2003, Micromultinationals. New Types of Firms for the Global Competitive Landscape, European Management Journal, vol. 21, issue 2.
  6. eBay, 2013, Micro-multinationals, Global Consumers, and the WTO. Towards a 21st Century Trade Regime, http://www.ebaymainstreet.com/sites/default/files/micro-multinationals_glo- bal-consumers_wto_report_1.pdf [dostęp: 29.03.2014].
  7. Gorynia M., 2007, Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  8. Honigman B., 2013, Tools to Keep Remote Employees Motivated and Productive, http://www.entrepreneur.com/article/228674#ixzz2h6Bds6pV [dostęp: 29.03.2014].
  9. ITU, 2013, The World in 2013. ICT Facts and Figures, http://www.itu.int/en/ITU-D/Stati- stics/Documents/facts/ICTFactsFigures2013-e.pdf [dostęp: 19.03.2014].
  10. Jana R., 2009, Local Motors. A New Kind of Car Company, http://www.businessweek.com/innovate/ content/oct2009/id20091028_848755.htm [dostęp: 29.03.2014].
  11. Kulisiewicz T., Sredniawa M., 2012, Kierunki rozwoju technologii informacyjnych oraz ich zastosowań w sektorze MSP, Warszawa, http://cyfrowagospodarka.pl/wp-content/uploads/ 2012/07/03_RozwojIT.pdf [dostęp: 09.03.2014].
  12. Local Motors, 2014, https://localmotors.com/ [dostęp: 29.03.2014].
  13. Lucas S., 2013, What if Your 16 Employees Resided in 7 Countries?, http://www.inc.com/suzanne-lucas/what-if-your-16-employees-resided-in-7-countries.html [dostęp: 29.03.2014].
  14. Manyika J., Roxburgh Ch., 2011, The Great Transformer. The Impact of the Internet on Economic Growth and Prosperity, McKinsey Global Institute.
  15. Marketing Moxie, 2013, The Big List of Crowdfunding Sities, http://marketingmoxie.biz/ the-big-list-of-crowdfunding-sites [dostęp: 12.03.2014].
  16. Markowitz E., 2013, 22 Crowdfunding Sities (and How to Choose Yours!), Inc. magazine, June, http://www.inc.com/magazine/201306/eric-markowitz/how-to-choose-a-crowdfunder. html [dostęp: 12.03.2014].
  17. Mettler A., Williams A. D., 2011, The Rise of the Micro-Multinational. How Freelancers and Technology-Savvy Start-Ups Are Driving Growth, Jobs and Innovation, Lisbon Council Policy Brief, http://www.lisboncouncil.net/publication/publication/81-the-rise-of-the-micro-multi-national-how-freelancers-and-technology-savvy-start-ups-are-driving-growth-jobs-and-innovation.html [dostęp: 10.03.2014].
  18. OECD, 2009, Top Barriers and Drivers to SME Internationalisation, Report by the OECD Working Party on SMEs and Enterpreneurship, OECD Publishing.
  19. OECD, 2012, OECD Internet Economy Outlook 2012, OECD Publishing.
  20. Przybylska K., 2010, Born global - nowa generacja małych polskich przedsiębiorstw, Gospodarka Narodowa, nr 7/8.
  21. Rawson R., 2011, How to Outsource Anything Using 6 Top Outsourcing Websites, February, http://blog.timedoctor.com/ 2011/02/22/the-top-6-outsourcing-sites-and-how-to-use- them#sthash.FY4sV4ga.NJsG1Mcz.dpuf [dostęp: 12.03.2014].
  22. Rymarczyk J., 2012, Biznes międzynarodowy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  23. Sonetel, 2014, http://www.sonetel.com/en/ [dostęp: 29.03.2014].
  24. Sundia, 2014, http://www.inc.com/profile/sundia [dostęp: 29.03.2014].
  25. Sundia Fruit, 2014, http://www.sundiafruit.com/index.html [dostęp: 29.03.2014].
  26. Terjesen S., 2009, Micro-Multinational, [w:] Encyclopedia of Business in Today's World, ed. Ch. Wankel, SAGE, http://knowledge.sagepub.com/view/businesstoday/n645.xml [dostęp: 29.03.2014].
  27. Uhrina M., 2014, Local Motors Signs Contract to Deliver First 3D-Printed Electric Vehicle at IMTS 2014, http://www10.mcadcafe.com/nbc/articles/1/1258757/Local-Motors-Signs-Con- tract-Deliver-First-3D-Printed-Electric-Vehicle-IMTS-2014 [dostęp: 29.03.2014].
  28. Varian H. R., 2010, Computer Mediated Transactions, http://people.ischool.berkeley.edu/~ hal/Papers/ 2010/cmt.pdf [dostęp: 29.03.2014].
  29. Vast, 2014, http://www.vast.com/ [dostęp: 19.03.2014].
  30. Wert R., 2011, Local Motors Rally Fighter. The First-ever Creative Commons Car, http:// jalopnik.com/5398864/ local-motors-rally-fighter-the-first-ever-creative-commons-car/all [dostęp: 29.03.2014].
  31. Witek-Hajduk M. K., 2010, Strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw w warunkach akcesji Polski do Unii Europejskiej, Szkoła Główna Handlowa Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
  32. WORK[etc], 2014, http://www.worketc.com/ [dostęp: 20.03.2014].
Cited by
Show
ISSN
2300-6102
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.4467/23539496IB.13.042.2427
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu