BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Reysowski Marek (Uniwersytet Gdański)
Title
Grupy strategiczne sieci sklepów detalicznych w Polsce
Strategic Groups of FMCG Retailers in Poland
Source
International Business and Global Economy, 2014, nr 33, s. 609-622, bibliogr. 36 poz.
Biznes Międzynarodowy w Gospodarce Globalnej
Issue title
European Union - 10 Years after Enlargement
Keyword
Produkty szybko zbywalne, Przedsiębiorstwo handlowe, Handel detaliczny, Hipermarkety, Badanie jakościowe, Badania marketingowe
Fast Moving Consumer Goods (FMCG), Commercial enterprises, Retail trade, Hypermarkets, Qualitative research, Marketing research
Note
summ., streszcz.
Abstract
Celem niniejszego opracowania było określenie strategii sieci sklepów wielkopowierzchniowych zajmujących się sprzedażą FMCG oraz zidentyfikowanie podstawowych grup strategicznych funkcjonujących na tym rynku. Analizie poddany został rynek polski. Pierwszy etap badania stanowiła dokładna analiza Źródeł wtórnych, na podstawie której stworzono bazę danych zawierającą podstawowe informacje na temat sieci sklepów wielkopowierzchniowych funkcjonujących na terenie Polski. Drugi etap stanowiło jakościowe badanie marketingowe. Przeprowadzono 30 wywiadów pogłębionych z wykorzystaniem scenariusza wywiadu w celu uzyskania jak największej ilości informacji dotyczących funkcjonowania sieci. W wielu przypadkach wyłonione grupy strategiczne pokrywają się ze zidentyfikowanymi w Europie Zachodniej, zauważyć można jednak pewne odstępstwa. W grupach reprezentujących jasno zdefiniowane formaty dystrybucji pojawia się stosunkowo duże zróżnicowanie. Widać to szczególnie w przypadku supermarketów, a głównymi cechami wyróżniającymi są asortyment i powierzchnia sprzedaży. (abstrakt oryginalny)

The main goal of this paper was to identify the strategy of chains of large scale retail outlets selling FMCG and to classify the main strategic groups in this sector in Poland. The first stage of the study was based on secondary sources. In total thirty in-depth interviews with managers representing the sector of FMCG retailers were the main source of information describing companies operating on this market. Identified strategic groups are generally similar to these classified in countries of Western Europe, but some differences appear. Members of various groups representing clearly defined formats, for example supermarkets, differ sometimes remarkably. The main elements of differentiation are the product range and the sales area. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Ansoff I., 1989, Strategie du developpement de l'entreprise, Les Editions d'Organisation, Paris.
  2. Colla E., 1997, Le development du hard discount en Europe. Une analyse competitive, Revue Francaise du Marketing, no. 161.
  3. Colla E., 2003, International expansion and strategies of discount grocery retailers. The winning models, International Journal of Retail & Distribution Management, no. 1.
  4. Conant S., Smart D. T., Solano-Mendez R., 1993, Generic Retailing Types, Distinctive Marketing Competencies, and Competitive Advantage, Journal of Retailing, no. 3
  5. Domański T., 2001, Strategie marketingowe dużych sieci handlowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Łódź.
  6. Dwyer R., Oh S., 1988, A Transaction Cost Perspective on Vertical Contractual Structure and Interchannel Competitive Strategies, Journal of Marketing, vol. 52.
  7. Flavian C., 1995, The strategic groups methodology as a tool of business management. A dynamic analysis of the retail sector, Universidad de Zaragoza, Zaragoza
  8. Flavian C., Haberberg A., Polo Y., 1999, Subtle strategic insights from strategic groups analysis, Journal of Strategic Marketing, no. 7.
  9. Flavian C., Polo Y., 1998, Competitive strategies in Southern Europe. The case of Spanish retailers, International Journal of Retail & Distribution Management, vol. 26, no. 1.
  10. Guan W., Rehme J., Nord T., 2012, Classification and retail positioning into strategic groups. The case of DIY retailers and builders' merchants in Sweden, International Journal of Retail & Distribution Management, vol. 40, no. 8.
  11. Hatten K. J., Hatten M. L., 1987, Strategic groups, asymmetrical mobility barriers and contestability, Strategic Management Journal, vol. 8.
  12. Hawkesworth L. I., 1998, Budgens plc. Coping with competition in UK grocery retailing, International Journal of Retail & Distribution Management, vol. 26, no. 1.
  13. Kay J., 1999, Strategy and the delusion of Grand Designs, Financial Times - Mastering Strategy, 27.09.1999.
  14. Kłosiewicz-Górecka U., 2003, Zmiany w handlu detalicznym w Polsce w latach 1998-2002, Handel Wewnętrzny, nr 6.
  15. Kucharska B., 2002, Współpraca przedsiębiorstw handlowych w Polsce (wyniki badan), Handel Wewnętrzny, nr 4/5.
  16. Marion B., 1998, Competition in Grocery Retailing. The Impact of a New Strategic Group on BLS Price Increases, Review of Industrial Organization, vol. 13, no. 4.
  17. Mas-Ruiz F., 2000, The supplier-retailer relationship in the context of strategic groups, International Journal of Retail & Distribution Management, vol. 28, no. 2.
  18. Mas-Ruiz F., Ruiz-Moreno F., 2011, Rivalry within Strategic Groups and Consequences for Performance. The Firm-Size Effects, Strategic Management Journal, vol. 32, no. 12.
  19. Mas-Ruiz F., Ruiz-Moreno F., Guevara Martinez A., 2014, Asymmetric rivalry within and between strategic groups, Strategic Management Journal, vol. 35.
  20. McGee J., Thomas H., 1986, Strategic Groups. Theory, Research and Taxonomy, Strategic Management Journal, vol. 7.
  21. Mintzberg H., 1978, Patterns in strategy formulation, Management Science, vol. 24.
  22. Mintzberg H., 1987, Crafting Strategy, Harvard Business Review, July-August.
  23. Mintzberg H., 1994, The Fall and Rise of Strategic Planning, Harvard Business Review, January -February.
  24. Pilarczyk B., Sławińska M., Mruk H., 2001, Strategie marketingowe przedsiębiorstw handlowych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  25. Porter M. E., 1979, The Structure within Industries and Companies' Performances, The Review of Economics and Statistics, vol. 61, issue 2.
  26. Porter M. E., 1992, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  27. Porter M. E., 1996, What Is Strategy?, Harvard Business Review, November-December.
  28. Prahalad C. K., Hamel G., 1990, The Core Competence of the Corporation, Harvard Business Review, May-June.
  29. Reysowski M., 2008, Consumer behavioural segmentation within the Polish food retail industry, [w:] Business and Management, ed. A. Pabedinskaite, Vilnius Gediminas Technical University, Technika, Vilnius.
  30. Reysowski M., 2008, Food Retailing Transformation in Poland in Years 1990-2006, International Journal of Emerging and Transition Economies, vol. 1, issue 1.
  31. Shah A., 2007, Strategic Groups in Retailing based on Porter's Generic Market based Strategies, The Marketing Management Journal, vol. 17.
  32. Sławińska M., 2004, Procesy internacjonalizacji w handlu detalicznym, Handel Wewnętrzny, nr 4/5.
  33. Smith G., Venkatraman M., Wortzel L., 1995, Strategic Marketing Fit in Manufacturer - Retailer Relationships. Price Leaders Versus Merchandise Differentiators, Journal of Retailing, vol. 3.
  34. Strużycki M., 2004, Zarządzanie ekologiczne w strategiach przedsiębiorstw handlowych, Handel Wewnętrzny, nr 4/5.
  35. Tilles S., 1963, How to Evaluate Corporate Strategy, Harvard Business Review, July-August.
  36. Wieszałka O., 2003, Infrastruktura sieci detalicznych dawnych liderów rynku detalicznego, Handel Wewnętrzny, nr 6.
  37. Wortzel H., 1987, Retailing Strategies for Today's Mature Marketplace, The Journal of Business Strategy, Spring.
Cited by
Show
ISSN
2300-6102
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.4467/23539496IB.13.045.2430
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu