BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Lenart Grzegorz (Uniwersytet Łódzki)
Title
Rozwój i działalność stacji radiowych w Łodzi
The Activity and Development of the Radio Stations in Łódź
Source
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, 2009, nr 10, s. 99-123, rys., tab., bibliogr. 21 poz.
Keyword
Rynek radiowy, Media, Media informacyjne
Radio market, Media, Information media
Note
streszcz., summ.
Country
Łódź
Lodz
Abstract
Niniejszy artykuł ma na celu zaprezentowanie jednego z najpopularniejszych mediów, jakim jest radiofonia. Jej funkcjonowanie przedstawione zostało na przykładzie jednego z największych lokalnych rynków radiowych w Polsce - miasta Łodzi. Pierwsza część publikacji dotyczy historii radiofonii na tym obszarze. Przedstawiony został okres od powstania pierwszej rozgłośni radiowej, aż do współczesności. Zaprezentowano tu, jak zmieniała się w tym czasie sytuacja na łódzkim rynku radiowym oraz jakie elementy i wydarzenia miały na nią wpływ. W kolejnej części przedstawiono obecną sytuację na łódzkim rynku radiowym. Scharakteryzowane zostały wszystkie rozgłośnie słyszalne w tym mieście, zarówno lokalne, jak i nadające z innych miast. Szczególną uwagę zwrócono na takie elementy jak: struktura programowa, właścicielska, czy lokalizacja siedzib rozgłośni. W części tej opisano także infrastrukturę nadawczą znajdującą się w mieście. W artykule podjęto także próbę określenia struktury słuchalności stacji radiowych w Łodzi. W tym celu przeprowadzono badania ankietowe wśród mieszkańców. Elementami na jakie zwrócono szczególnie uwagę były: najczęściej wybierane rozgłośnie, powody jakimi słuchacze kierowali się w wyborze programu, określenie miejsca, czasu i sposobu słuchania, a także ocena łódzkiego eteru i preferowane zmiany. Spróbowano także przedstawić, jaki wpływ miała struktura ludności na słuchalność stacji radiowych. W ostatniej części artykułu przedstawione zostały perspektywy na przyszłość działalności radiofonicznej. Zaprezentowano tu zarówno możliwe zmiany wśród stacji istniejących, jak i także rozwój nowoczesnych rozgłośni, korzystających z innych źródeł sygnału. (abstrakt oryginalny)

The electronic media has a huge impact on the functioning of the world nowadays. One of the most popular media are radio stations. The article presents the example of the operating these media in Łódź. The first part of the article presents the history and the development of radio broadcasting in Łódź. It is divided into several periods. The first period of the radio stations in Poland and in Łódź, their technical development and gaining first listeners was before World War II. The years 1945-1989 was the time of popularizing the broadcasting. However, in those days the government had the monopoly of broadcasting and the major impact on the radio stations. The political transformation in Poland brought the enormous changes and in the nineties a lot of radio stations came into existence, both nationwide and locally, and the stations started to became more and more popular. The XXI century is the time of consolidation of the radio market, the emergence and rise of radio networks and radio stations. The next part of the article presents the characteristics of radio stations in Łódź. At that moment, the 21 radio stations can be heard in the city. These stations include both the local channels (8), and the stations broadcasted from other cities. There are public, commercial and socio-religious radio stations. The article presents in details each radio station (its history, location of headquarters, the structure of the ownership and software) and describes the broadcasting facilities located in the city. This article is also the attempt to present the radio listeners in Łódź. They were described and characterized on the basis of conducted public opinion poll. The surveys show that listening to the radio is a very popular activity among residents. The characterized elements were: the most popular radio station, the factors that influence the choice of radio stations, the time and manner of listening, the types of programs as well as the subjective assessment of broadcasts in Łódź. It also provides the profile of an individual radio listener. The last part of the article presents the outlook for the future of broadcasting including the possible changes of the ownership structure of the radio stations, its formats and profiles as well as the development of modern radio the uses the other sources of signal (Internet and digital radio). (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Doliwa U., 2008, Radio studenckie w Polsce, Wyd. UWM, Olsztyn.
  2. Fletejski S., 2005, Współczesna ekonomika usług, PWN, Warszawa.
  3. Głowiński K., 2008, Własny głos w eterze, PRESS, październik 2008.
  4. Goczał B., 2008, Musi się zmieniać, Media&Marketing Polska, marzec-kwiecień 2008.
  5. Grzelewska D., 2001, Historia polskiej radiofonii w latach 1926-1989, [w:] Prasa radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Wyd. Elispa, Warszawa.
  6. Kowalczyk R., 2007, Radio lokalne w Polsce, Wyd. INPiD UAM, Poznań.
  7. Kowalewska - Onaszkiewicz A., 1999, Radio komercyjne 1990-1999, [w:] Media w Polsce w XX w., Wyd. Press, Poznań.
  8. Kubaczewska W., Hermanowski M., 2008, Radio - historia i współczesność, Wyd. Ośrodek Badania Rynku Sztuki Współczesnej, Poznań.
  9. Lenart G., 2009, Rozwój i działalność stacji radiowych w Łodzi i ich odbiorcy, maszynopis pracy magisterskiej wykonanej w Katedrze Gospodarki Przestrzennej i Planowania Przestrzennego UŁ, Łódź.
  10. Lida T., 2007, Cisza przed burzą, czyli radio w sieci, "Radio Lider", nr 3/4 (99).
  11. Pisarek W., 2006, Słownik terminologii medialnej, Wyd. Universitas, Kraków.
  12. Polska Klasyfikacja Działalności obowiązująca od 01.01.2008 r., 2008, Wyd. Ekspert, Wrocław.
  13. Rogoziński K., 2000, Usługi rynkowe, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Poznań.
  14. Skrzypczak J., 1999, Popularna encyklopedia mass-medów, Wyd. Kurpisz, Poznań.
  15. Smoleńska H., 2006, Radio internetowe - nowe ważne medium, "Radio Lider", nr 3/4 (93).
  16. Turobuś M., 2000, Rozgłośnie łódzkie w nowej rzeczywistości, Akademia Muzyczna, Łódź.
  17. Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, DzU, 07.61.411.
  18. Werwicki A., 1998, Transformacja społeczno-ekonomiczna Polski Środkowej, Wyd. UŁ, Łódź.
  19. Wygnański T., 2008, Cyfra coraz dalej, Media&Marketing Polska, marzec-kwiecień 2008.
  20. Wykaz wolnych zasobów częstotliwości do wykorzystania w radiodyfuzji naziemnej będących w dyspozycji KRRiT (stan na dzień: 20.01.2009 r.).
  21. Zegarłowicz P., 1999, Polskie Radio SA 1989-1999, [w:] Media w Polsce w XX w., Wyd. Press, Poznań.
Cited by
Show
ISSN
1508-1117
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu