BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Szostak Jarosław
Title
Metody aktywizacji i motywowania studentów do nauki języków obcych
Methods for Activating and Motivating Students toward the Improvement of Their Language Skills
Source
Zeszyty Naukowe Wydziału Zamiejscowego w Chorzowie Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 2002, nr 3, s. 193-205
Keyword
Nauczanie języków obcych, Edukacja, Nauczanie, Studenci, Motywacja do nauki
Foreign language teaching, Education, Teaching, Students, Motivation to learn
Note
streszcz., summ.
Abstract
W swym informacyjno-sprawozdawczym artykule z zakresu nauczania języków obcych autor usiłuje wywieść z własnych doświadczeń związanych z praktyką działania Studium Języków Obcych Wydziału Zamiejscowego WSB w Chorzowie receptę na lepsze zaspokojenie rosnących potrzeb edukacyjnych studentów Wydziału. W pierwszym rozdziale pracy dokonuje on analizy danych pozyskanych przez Studium Języków Obcych w wyniku przeprowadzonej wśród studentów ankiety dotyczącej ich zapotrzebowania na znajomość języków w kontekście przyszłej rywalizacji na rynku pracy. W ślad za analizą autor podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie, w jakim stopniu obecny system nauczania języków obcych na Wydziale zaspokaja omawiane potrzeby edukacyjne studentów oraz w jaki sposób Studium może te potrzeby zaspokajać pełniej. Następnie autor formułuje wnioski dotyczące kierunków ewolucji systemu nauczania na Wydziale oraz proponuje rozwiązania, których celem jest motywowanie i aktywizowanie studentów do nauki języków obcych i które mogą już teraz, niezależnie od ewentualnej reformy systemu, uzupełnić ofertę programową Studium. Z tytułem artykułu i tezami postawionymi w pierwszych dwóch rozdziałach współgra dalsza, zasadnicza część pracy, w której autor dzieli się doświadczeniami i przemyśleniami związanymi z tymi metodami motywowania i aktywizowania studentów, które od jakiegoś czasu są już praktycznie wykorzystywane przez Studium Języków Obcych. (abstrakt oryginalny)

The author of the paper reports on his teaching and management experience with the Foreign Language Teaching Center of the Chorzow Division of the Banking School of Poznan, trying to relate his experience to the students' foreign language requirements and to address the question of how these requirements are satisfied by the School. The initial chapter of the paper is focused on an analysis of questionnaire survey data on the students' requirements for foreign language skills and the impact these skills may have on their prospective ability to compete in the labor market. Further on, the author attempls to deal with the question of how well the Faculty's current language teaching system meets the students' educational needs and how it could be improved to satisly these needs even more fully. Moving on to conclusions, the author makes some recommendations on the evolution of the Faculty's FLT system and proposes solutions that are aimed at motivating students to upgrade their language skills and that could be used to complement the Faculty's FLT program alongside the projected system reform. The core section of the paper, in which the author discusses his relevant work experience and shares his personal thoughts/observations on the methods of activating and motivating students that have been used by the Foreign Language Teaching Center, undertakes to justify the title of the paper and to back up the theses put forward in preceding chapters. (original abstract)
Accessibility
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Cited by
Show
ISSN
1642-9605
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu