BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Pawluczuk Andrzej (Politechnika Białostocka)
Title
Marketingowe atrybuty rynku książki w gospodarce opartej na wiedzy
Market Attributes of the Book Market in the Knowledge Economy
Source
Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 2014, t. 15, z. 6, cz. 1, s. 353-363, bibliogr. 12 poz.
Entrepreneurship and Management
Issue title
Organizacje wobec wyzwań XXI wieku
Keyword
Rynek księgarski, Marketing, Gospodarka oparta na wiedzy (GOW), Czytelnictwo
Books market, Marketing, Knowledge-based economy, Readership
Note
summ.
Abstract
Celem artykułu jest zbadanie na przykładzie studentów dziennych oraz studentów zaocznych posiadających kilkuletnie doświadczenie zawodowe, jakie są główne czynniki nabycia książki akademickiej i profesjonalnej, a także wskazanie narzędzi stosowanych w sprzedaży książek w gospodarce opartej na wiedzy. Problemy postawione w pracy dotyczą diagnozy czytelnictwa książek w Polsce wśród studentów kierunków humanistycznych, identyfikacji narzędzi marketingowych stosowanych przez wydawców oraz problematyki jakości oceny merytorycznej książki wraz z kosztem alternatywnym jej nabycia. (fragment tekstu)

In recent decades there has been a rapid increase in published books. They are becoming more and more affordable and on the importance of gaining selection of the correct publication. Assessment of its suitability to the individual level, we are able to conclude after reading the book. The time needed for learning the content of the book becomes the most important cost. Research conducted among 100 students allow us to conclude that the factors influencing the students to purchase academic or professional books includes: practical content, price and their interests. The results are different between students learners on a daily basis at the bachelor of political science and vocational students attending at the master of management. The results allow to draw conclusions for authors and publishers how to reach a wide audience among the students. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Dobrołęcki P. Gołębiewski Ł. Tenderenda-Ożóg E., Waszczyk P. (2014), Szanse i zagrożenia - konieczność zmian, Biblioteka Analiz Sp. z o.o., Warszawa.
  2. Felici J. (2007), Book Marketing: The Reall Digital Frontier, The Seybold Report, November 29.
  3. Publishers Weekly (2008), Readership By the Numbers, "Publishers Weekly" [online], http://www.publishersweekly.com/pw/print/20080602/16848-readership-by-the-numbers.html, dostęp 20 stycznia 2014.
  4. Ozturk S. A. Sevim, N. Eroglu E. (2006), Leisure book reading and purchasing: an analysis of Turkish consumers, "International Journal of Consument Studies", No 30, July.
  5. Porwit K. (2001), Cechy gospodarki opartej na wiedzy (G.O.W.), ich współczesne znaczenie i warunki skuteczności [w:] Kukliński. A (red.), Gospodarka oparta na wiedzy, Wyzwanie dla Polski XXI wieku, KBN, Warszawa.
  6. Probst G., Raub S., Romhardt K. (2002), Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  7. Seroka A. (2012), Ruch wydawniczy w liczbach, Biblioteka Narodowa - Zakład Statystyki Wydawnictw, Warszawa [online], http://www.bn.org.pl/download/document/1377611929.pdf, dostęp 20 stycznia 2014.
  8. Dobrołęcki P. (2013), Rynek książki w Polsce w 2012, Instytut Książki, Kraków [online], http://www.instytutksiazki.pl/upload/Files/rynek_ksiazki_2012.pdf, dostęp 20 stycznia 2014.
  9. Sztompka P. (2007), Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków.
  10. Główny Urząd Statystyczny (2012), Uczestnictwo ludności w kulturze w 2009 r., Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
  11. Varian, H. R. (2006), Mikroekonomia. Kurs średni. Ujęcie nowoczesne, PWN, Warszawa.
  12. Kołodko G.W., Wędrujący Świat. Nawigator do książki prof. Grzegorza W. Kołodko [online] www.wedrujacyswiat.pl, dostęp 20 stycznia 2014.
Cited by
Show
ISSN
1733-2486
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu