- Author
- Łączek Marcin
- Title
- Znaczenie wychowania w rodzinie
- Source
- Społeczeństwo i Edukacja. Międzynarodowe Studia Humanistyczne, 2010, nr 2, s. 115-127, bibliogr. 21 poz.
Society and Education. International Humanist Studies - Keyword
- Psychologia człowieka, Psychologia społeczna, Rodzina, Opieka nad dzieckiem, Wychowanie
Human psychology, Social psychology, Family, Childcare, Parenting - Abstract
- Rezultatem wychowania rodzinnego winna być jednostka uspołeczniona, związana uczuciowo z określonymi zbiorowościami, skłonna i zdolna do twórczego uczestniczenia w określonej kulturze. Bardzo ważnym czynnikiem w rozwoju człowieka przez wychowanie jest wspólnota, a zwłaszcza wspólnota rodzinna. Świadomość posiadania dla siebie rodziców i rodzeństwa oraz poczucie pewności, że nie jest się odrzuconym, że należy się do każdego z członków rodziny, wywiera ogromny wpływ na rozwój uczuć. Najlepsze potencjalne warunki rozwoju dziecka stwarza rodzina naturalna pełna, ze względu na obecność zarówno matki, jak i ojca. To "my" jest posagiem na całe życie człowieka. Decyduje o jego przyszłej wartości społecznej i zdolności do życia we własnej, założonej przez siebie rodzinie. Wspólnota rodzinna przeżyta przez dziecko jest fundamentem do tworzenia wspólnot większych, szerszych. To właśnie ze wspólnoty rodzinnej wyrośnie z czasem przeżycie tej wspólnoty, jaką jest Ojczyzna. (fragment tekstu)
- Full text
- Show
- Bibliography
- Biddulph, S. 1998. Jeszcze więcej sekretów szczęśliwego dzieciństwa, Poznań.
- Braun-Gałkowska, M. 1987. Psychologia domowa, Olsztyn.
- Bula, M. 1984. Rodzina środowiskiem pełnego rozwoju człowieka, w: Wychowanie w rodzinie chrześcijańskiej, pod red. F. Adamskiego, Kraków.
- Cudak, H. 1995. Szkice z badań nad rodziną , Kielce.
- Czapow, Cz. 1968. Rodzina a wychowanie, Warszawa.
- Głaz, S. 1980. Rodzina i dziecko, pod red. M. Ziemska, Warszawa.
- Głaz, S. Grzeszek, K. Wiśniewska, J. 1996. Rodzina. Biologiczne i psychologiczne podstawy jej funkcjonowania, Kraków.
- Grochociński, M. 1980. Kultura pedagogiczna rodziców, w: Rodzina i dziecko, pod red. M. Ziemska, Warszawa.
- Grzeszkiewicz, G. 1999. Rola pracy w wychowaniu rodzinnym dziecka w wieku przedszkolnym, "Wychowanie na co dzień" Nr 12.
- Janke, A.W. 1995. Uwarunkowania podmiotowości, w: Pedagogiczna relacja rodzina-szkoła - dylematy czasu przemian / red. Andrzej W.Janke, Bydgoszcz.
- Kutiak, K. 1998. Warunki wychowawcze rodziny środowiska wiejskiego: (wybrane zagadnienia), Warszawa.
- Narczewska, M. 2001. Czy kary są koniecznym składnikiem wychowania?, "Wychowanie na co dzień" Nr 9.
- Okoń, W. 1996. Wychowanie w rodzinie, w: Nowy Słownik Pedagogiczny, Warszawa.
- Pecyna, M.B. 1998. Rodzinne uwarunkowania zachowania dziecka w świetle psychologii klinicznej, Warszawa.
- Siemek, D. 1982. Problemy wychowawcze wieku przedszkolnego. Rodzina i dom, Warszawa.
- Siemek, D. 1986. Problemy wychowawcze wieku dorastania, Warszawa.
- Słownik języka polskiego, Warszawa 1988.
- Styrna, S. 1984. Znaczenie wychowania w rodzinie dla rozwoju osobowego dziecka, w: Wychowanie w rodzinie chrześcijańskiej, pod red. F.Adamskiego, Kraków.
- Sujak, E. 1972. Sprawy ludzkie, Kraków.
- Śledzianowski, J. 2000. Więź dzieci z ojcami w okresie wczesnoszkolnym, "Wychowanie na co dzień" Nr 6.
- Ziemska, M. 1969. Postawy rodzicielskie, Warszawa.
- Cited by
- ISSN
- 1898-0171
- Language
- pol