BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Grzebieniak Andrzej (University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Poland)
Title
Factors Influencing the Improved Market Standing of Insurance Companies
Czynniki wpływające na poprawę pozycji rynkowej firmy ubezpieczeniowej
Source
Olsztyn Economic Journal, 2014, nr 9 (1), s. 57-69, tab., bibliogr. s. 69
Keyword
Przedsiębiorstwo ubezpieczeniowe, Relacje z klientami, Systemy informatyczne, Pozycja przedsiębiorstwa na rynku
Insurance companies, Relationships with customers, Computer system, Business strength
Note
streszcz., summ.
Abstract
Celem artykułu jest identyfikacja czynników wpływających na poprawę pozycji rynkowej firmy ubezpieczeniowej. W opracowaniu przyjęto następującą hipotezę: pozycja rynkowa firmy ubezpieczeniowej jest kształtowania nie tylko przez jakość i cenę produktów, lecz także przez jakość systemu obsługi klienta i renomę firmy. Czynniki zidentyfikowano na podstawie wyników badań własnych, w których wykorzystano metodę kwestionariusza, a narzędziem badawczym była ankieta pocztowa lub internetowa. Ankiety wysłano do wszystkich 63 zakładów ubezpieczeń mających siedzibę i działających w Polsce w latach 2008-2010. W pełni i prawidłowo wypełnionych zwrócono 57 ankiet. (abstrakt oryginalny)

The aim of this article is to identify factors influencing the improvement of the market standing of insurance companies. The following hypothesis was taken into consideration in this elaboration - the market standing of an insurance company is shaped not only by the quality and price of products, but also by the quality of consumer service as well as the company's good name. The identification of the factors was done on the basis of a self-based study in which survey research was used and the data collection instrument was a self-completed questionnaire. The survey was sent by post or via the Internet to all 63 insurance companies located and run in Poland between 2008-2010. 57 questionnaires were correctly completed and sent back. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Burnett K. 2002. Relacje z kluczowymi klientami. Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  2. Christopher M., Payne A., Ballantyne D. 1994. Relationship marketing: Bringing quality, customer service and marketing together. Butterworth-Heinemann, Oxford.
  3. Day G.S. 1990. A two-dimensional koncept of brand loyalty. Journal of Advertising Research, 9(9).
  4. Doherty R.W. 1997. The emotional contagion scale: a measure of individual differences. Journal of Nonverbal Behaviour, 21 (2).
  5. Gerportt T.J. Paukert M. 2011. Der Zusammenhang zwischen Mitarbeiter - und Kundenzufriedenheit: Eine Metaanalise. Zeitschrift fur Personalforschung, 25(1).
  6. Glanz B.A. 1994. Building customer loyality. Irwin, Burr Ridge.
  7. Johnston T.C., Hewa M.A. 1997. Fixing service failures. Industrial Marketing Management, 26(5).
  8. Kotler P. 1988. Marketing Management. Englewood Cliffs, New York.
  9. Lovelock Ch.H. 2010. Services Marketing. Prentice Hall, Englewood Cliffs, New York.
  10. Nowotarska-Romaniak B. 2005. Marketingowa orientacja firm ubezpieczeniowych w Polsce. Prace Naukowe AE im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice.
  11. Pierścionek Z. 1996. Strategie rozwoju firmy. PWN, Warszawa.
  12. Pocztowski A. 1998. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Antykwa, Kraków.
  13. Porter M. 1980. Competetive strategy. The Free Press, Newy York.
  14. Skłodowska-Michalska M. 1996. Kształtowanie lojalności konsumentów. Witajcie w klubie. Businessman Magazine, 3.
  15. Szwed-Piestrzeniewicz P. 2013. Wizerunek ubezpieczony, www.proto.pl/PR (access: 26.09.2013).
Cited by
Show
ISSN
1897-2721
Language
eng
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu