BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Michalak Martyna (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Title
Czy zarządzanie zaangażowaniem w pracę wymaga uwzględnienia różnorodności pracowników?.
Does the Job Engagement Management Require Diversity Procedures?
Source
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2014, nr 350, s. 261-271, tab., bibliogr. 19 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Issue title
Sukces w zarządzaniu kadrami Różnorodność w zarządzaniu kapitałem ludzkim - podejścia, metody, narzędzia Problemy zarządczo-psychologiczne
Keyword
Zaangażowanie pracowników, Zarządzanie, Zarządzanie różnorodnością
Employees' engagement, Management, Diversity management
Note
streszcz., summ.
Abstract
W artykule przedstawiono analizę różnic w zakresie oceny zarządzania zaangażowaniem w pracę przez różne grupy pracowników (uwzględniając ich płeć, stanowisko i staż pracy). W ramach przeprowadzonych na rzecz artykułu badań założono, że pojawienie się istotnych statystycznie różnic między wybranymi grupami pracowników będzie wskazywało na konieczność uwzględnienia różnorodności w zarządzaniu zaangażowaniem w pracę. Analiza uzyskanych rezultatów wykazała, że w przypadku zaangażowania w pracę kluczowe są pewne obszary zarządzania, bez względu na przynależność do danej grupy pracowników (możliwości rozwoju zawodowego, jakość kontaktów z szefem, jasne kryteria oceny pracowników itp.). Warto natomiast zwrócić uwagę na pewne różnice pojawiające się w ramach badanych grup i uwzględnić je w procedurach dotyczących zarządzania zaangażowaniem w pracę.(abstrakt oryginalny)

The article presents an analysis of evaluating differences within the job engagement management components among various employees' groups. It has been assumed that the emergence of statistically significant differences among those employees' groups should point to the need for taking into account the diversity within job engagement management. The results' analysis revealed, however, that one could identify some key areas of management that determined job engagement no matter which group the employee belonged to. Nevertheless it is worth pointing out some differences that arose within the employee groups and including them in the job engagement management procedures.(original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bakker A.B., 2011, An evidence-based model of work engagement, Current Directions in Psychological Science, 20(4), s. 265-269.
  2. Branka M., Zielińska H., 2008, Zarządzanie różnorodnością, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa.
  3. Czop K., Leszczyńska A., 2012, Poziom zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa a zaangażowanie organizacyjne pracowników, Organizacja i Kierowanie, nr 3(152), s. 27-41.
  4. Dawid-Sawicka M., 2008, Zaangażowanie pracowników - czy jest się czym martwić?, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, nr 3-4(62-63), s. 101-109.
  5. Gajdzik B., 2009, Zaangażowanie pracownicze w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Zarządzanie Przedsiębiorstwem, nr 2, s. 23-30.
  6. Guryn H., 2004, Czy warto mierzyć zaangażowanie pracowników?, Personel i Zarządzanie, nr 11, s. 102.
  7. Jamka B., 2011, Wartości a model biznesowy zarządzania różnorodnością, Master of Business Administration, 6(113), s. 65-75.
  8. Juchnowicz M., 2009, Zaangażowanie pracowników poprzez zaufanie, [w:] Gableta M., Pietroń-Pyszczek A. (red.), Człowiek i praca w zmieniającej się organizacji, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, s. 35-41.
  9. Juchnowicz M., 2010, Zarządzanie przez zaangażowanie. Koncepcje. Kontrowersje. Aplikacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  10. Juchnowicz M., 2012, Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  11. Kahn W.A., 1990, Psychological conditions of personal engagement and disengagement at work, Academy of Management Journal, vol. 33, no. 4, s. 692-724.
  12. Król M., 2011, Samoocena zaangażowania pracowników tymczasowych, [w:] Gableta M., Pietroń-Pyszczek A. (red.), Człowiek i praca w zmieniającej się organizacji. W kierunku respektowania interesów pracobiorców, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, s. 341-349.
  13. Macleod D., Brady Ch., 2011, O krok dalej. Jak motywować pracowników, tłum. W. Jędruszek, Wolters Kluwer, Warszawa.
  14. Mani V., 2011, Analysis of employee engagement and its predictors, International Journal of Human Resource Studies, vol. 1, no. 2, s. 15-26.
  15. Matusiak K.B., 2010, Parki technologiczne, [w:] Matusiak K.B. (red.), Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce. Raport 2010, Janowscy Sp. z o.o., Warszawa, s. 33-48.
  16. Rozkwitalska M., 2007, Różnorodność jako wartość kultury organizacyjnej na przykładzie pięciu największych korporacji transnarodowych świata, Organizacja i Kierowanie, nr 2(128), s. 33-59.
  17. Saks A.M., 2006, Antecedents and consequences of employee engagement, Journal of Managerial Psychology, vol. 21, no. 7, s. 600-619.
  18. Schultz D.P., Schultz S.E., 2011, Psychologia a wyzwanie dzisiejszej pracy, tłum. G. Kranas, Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  19. Smythe J., 2009, COE - dyrektor do spraw zaangażowania, tłum. G. Łuczkiewicz, Wolters Kluwer, Kraków.
Cited by
Show
ISSN
1899-3192
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2014.350.23
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu