BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Roszyk-Kowalska Gabriela (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu), Snela Anna (Ośrodek Pomocy Społecznej)
Title
Komunikacja interpersonalna na przykładzie instytucji pomocy społecznej
Interpersonal Communication Based on the Example of Social Welfare Institution
Source
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2014, nr 350, s. 325-335, rys., bibliogr. 12 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Issue title
Sukces w zarządzaniu kadrami Różnorodność w zarządzaniu kapitałem ludzkim - podejścia, metody, narzędzia Problemy zarządczo-psychologiczne
Keyword
Komunikowanie interpersonalne, Pomoc społeczna, Instytucje
Interpersonal communication, Social assistance, Institutions
Note
streszcz., summ.
Abstract
Komunikacja interpersonalna może być narzędziem wywierania wpływu, dlatego też w niektórych dziedzinach działalności człowieka może być szczególnie istotnym, a nawet podstawowym instrumentem wykonywania tejże działalności. Jedną z takich dziedzin jest pomoc społeczna. Zawarte w opracowaniu rozważania oparte zostały na analizie procesu komunikacji oraz możliwych rodzajów przekazów występujących w procesie komunikacji. Konieczne dla osiągnięcia celu było przedstawienie specyfiki funkcjonowania instytucjonalnej pomocy społecznej. Określone zostały występujące w niej kierunki komunikacji oraz przedstawiona została specyfika zarządzania pomocą społeczną w kontekście skuteczności komunikacji interpersonalnej. Cel osiągnięto poprzez rozwiązanie problemu badawczego sformułowanego jako pytanie o to, czy i jak (w jaki sposób, w jakim stopniu i zakresie) jakość komunikacji interpersonalnej wpływa na działalność instytucji pomocy społecznej.(abstrakt oryginalny)

Interpersonal communication may be a tool for exerting influence, therefore in some spheres of human activity it may pose an especially significant and even basic instrument for conducting this activity. One of these spheres is social welfare. Deliberations included in the work are based on the analysis of the communication process and possible kinds of transmissions, existing in the process of communication. In order to realize the aim it was necessary to demonstrate specificity of social welfare units operation. There was a determination of present directions of communication and presentation of specificity of social welfare management in the context of effectiveness of personal communication in this management. The aim has been achieved through solving the research problem formed as a question: whether and how (in what way, scope and to what extent) quality of interpersonal communication influences activity of social welfare institution.(original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Astrum, Wrocław 1999.
  2. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. II, red. T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2003.
  3. Encyklopedia socjologii, t. III, red. W. Kwaśniewicz, Oficyna Naukowa, Warszawa 2000.
  4. Golka M., Podstawy komunikowania społecznego, PWN, Warszawa 2008.
  5. Komunikacja społeczna, red. D. Majka-Rostek, Difin SA, Warszawa 2010.
  6. Sierpowska I., Pomoc społeczna, Wolters Kluwer Polska Sp.z o.o., Warszawa 2006.
  7. Sierpowska I., Prawo pomocy społecznej, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa 2011.
  8. Społeczeństwo informacyjne, red. M. Witkowska, K. Cholawo-Sosnowska, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Spółka z o.o. Grupa Kapitałowa WSiP, Warszawa 2006.
  9. Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, ASTRUM, Wrocław 1999.
  10. Szopski M., Komunikowanie międzykulturowe, WSiP, Warszawa 2005.
  11. Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. (DzU 2009, nr 175, poz. 1362, z późn. zm.).
  12. Współczesne tendencje w zarządzaniu zasobami ludzkimi, red. M. Tyrańska, Difin SA, Warszawa 2012.
Cited by
Show
ISSN
1899-3192
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2014.350.29
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu