BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Pęksa Rafał (Akademia Podlaska w Siedlcach)
Title
Wojna : media i propaganda
War : Media and Propaganda
Source
Doctrina. Studia społeczno-polityczne, 2008, nr 5, s. 163-177, przypisy
Doctrina. Social and Political Journal
Keyword
Konflikty zbrojne, Media informacyjne, Opinia publiczna
Armed conflicts, Information media, Public opinion
Note
summ.
Abstract
Wojna wciąż nas przeraża. Jest okrutna, krwawa i niesie zniszczenia. Wiadomości z pola walki nacechowane są ogromnym ładunkiem emocjonalnym, wywołują skrajne uczucia, gniew, współczucie, rozpacz. Przekazywanie wiadomości o wojnie uległo istotnej ewolucji w ciągu minionych 150 lat. Zasadne wydaje się postawienie pytania: w jaki sposób informacje o wojnie i sposób ich przekazywania wpływają na opinię społeczną oraz decyzje polityków? Można także postawić pytanie, czy informacje przekazywane przez media prowokują konflikty zbrojne, czy też im przeciwdziałają? Także na czasie pozostaje pytanie: gdzie przebiega granica pomiędzy informacją o wojnie i propagandą wojenną?(fragment tekstu)

This article try to demonstrate how recent developments have altered the relationship between politicians, the media and civil servants in the shaping of policies which may led to conflict. Author here examine the complex subjects of propaganda, censorship, and the handling of the media by the military and political authorities, while also shedding light on journalistic ethics and motives. The article tried to highlights the effect of the media on the formation of public opinion and the extend to which the latter influences the making of foreign policy. So the main question asking by the author is about power of the influence of the media on public opinion and the politics. In this article is also tickled concept of information domination. It is also dealing with the issue of new independent sources of information. In this article were used some examples of particular conflicts like Vietnam, the Falklands, Gulf War, and II Iraqi war.(original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Information Operations, Join Publication 3-13, Washington February 2006.
  2. Information Operations: Doctrine, Tactics, Techniques, and Procedures, FM 3-13 (FM 100-6), Headquarters, Department of the Army, November 2003, Washington.
  3. J. Shea, Modern conflicts, the media and public opinion. The Kosovo example, "Militaire Spectator" 2000, nr 8.
  4. Joint Vision 2020, Waszyngton 2000.
  5. K. Payne, The Media as an Instrument of War, "Parameters" 2005 Spring.
  6. M. Hastings, The Korean War, Nowy Jork 1987, s. 413.
  7. M. Shaw, Civil Society and Media in Global Crisis, Londyn 1996.
  8. N. Gowing, Real Time TV Coverage from War, [w:] Bosnia By Television, London 1996.
  9. P. Combelles-Siegel, The Troubled Path to the Pentagon's Rules on Media Access to the Battelfield: Grenada to Today, Carlisle Barracks 1996.
  10. P. Edwards, The Military-Media Relationship - A Time to Redress the Balance?, "Russi Journal" 1998, nr 143 (5).
  11. R. S. Zaaharna, From Propaganda to Public Diplomacy In the Information Age, [w:] War, Media and Propaganda. A Global Perspective, Lanham 2004.
  12. S. Huntington, Zderzenie cywilizacji, Warszawa 1997.
  13. S. Kul, C. Ramsay, E. Lewis, Misperception, the Media and the Iraq War, "Political Science Quarterly" 2003/2004, Winter.
  14. W. Strobel, Late Breaking Foreign Policy, Waszyngton 1997.
  15. Y. Christopher, The Role of Media in International Conflict. A Report on a two-day seminar held in Ottawa 12-13 September 1991, Ottawa 1991.
Cited by
Show
ISSN
1730-0274
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu