- Author
- Matulewski Marek (Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu)
- Title
- Wpływ informacji i wiedzy na uzyskiwanie przewagi konkurencyjnej w dobie społeczeństwa informacyjnego na przykładzie just-in-time
The Information and Knowledge Flow in Logistic Systems Aiming At Gaining Competitive Advantage in the Age of Information Society. Just-In-Time Case Study - Source
- Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2010, nr 57, s. 519-526, bibliogr. 5 poz.
- Issue title
- E-gospodarka w Polsce. Stan obecny i perspektywy rozwoju.Cz. I
- Keyword
- Społeczeństwo informacyjne, Informacja, Wiedza, Przewaga konkurencyjna
Information society, Information, Knowledge, Competitive advantage - Note
- streszcz., summ.
- Abstract
- Celem pracy jest przedstawienie zagadnień związanych z obiegiem informacji i wiedzy w systemach logistycznych ukierunkowanych na uzyskiwanie względnie trwałej przewagi konkurencyjnej w dobie społeczeństwa informacyjnego. Jest to niezwykle ważne zagadnienie ze względu na fakt (in praxi) powszechnie obserwowanego trendu ciągłego wzrostu roli informacji i wiedzy we wszelkich przejawach ludzkiej aktywności. Ponadto uzyskiwanie względnie trwałej przewagi konkurencyjnej (w perspektywie ciągłego wzrostu oczekiwań odbiorców ostatecznych) wiąże się z koniecznością wyboru optymalnych, pod każdym względem, algorytmów postępowania. Ich doboru dokonuje się poprzez pryzmat konieczności uzyskiwania pierwotnie zakładanych długoterminowych celów danej organizacji. W artykule dokonano przeglądu wybranej literatury dotyczącej informacji, wiedzy oraz ich obiegu (w erze informacyjnej; powszechnego informacjonalizmu) w aspekcie uzyskiwania przez dane jednostki organizacyjne przewagi dzięki kooperacji, jak również konkurowania zorientowanego na czas na przykładzie Just-in- -Time. (fragment tekstu)
The author discusses problems connected with the flow of information and knowledge in logistic systems such as Just-in-Time (JiT). The conclusion is that an efficient information and knowledge flow enable to gain a permanent competitive advantage in the age of information society. (fragment of text) - Accessibility
- The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Szczecin University Main Library - Full text
- Show
- Bibliography
- Abramowicz W., Filtrowanie informacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2008.
- Bratnicki M., Informacyjne przesłanki przedsiębiorczości, [w:] Borowiecki R., Romanowska M. (red.), System informacji strategicznej, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2001.
- Christopher M., Logistyka i zarządzanie łańcuchem podaży, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998.
- Davenport T.H., Prusak L., Working Knowledge - How Organisations Manage What They Know, Harward Business School Press, 1998, za: Evans Ch., Zarządzanie wiedzą, PWE, Warszawa 2005.
- Długosz J., Metody sterowania przepływami w przedsiębiorstwach, [w:] Ciesielski M. (red.), Instrumenty zarządzania łańcuchami dostaw, PWE, Warszawa 2009.
- Gorynia M., Zachowanie przedsiębiorstw w okresie transformacji. Mikroekonomia przejścia, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2000.
- Hackathorm R., Web Farming for the Data Warehouse, Morgan Kaufman Publishers, San Francisco 2001, za: Abramowicz W., Filtrowanie informacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2008.
- Harrison A., van Hoek R., Zarządzanie logistyką, PWE, Warszawa 2010.
- Hollins B., Shinkins S., Zarządzanie usługami. Projektowanie i wdrażanie, PWE, Warszawa 2009.
- Kaye D., The nature of information, "Library Review", MCB University Press, Vol. 44, No. 8, 1995.
- Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2005.
- Kolegowicz K., Wartość informacji a koszty jej przechowywania i ochrony, [w:] Borowiecki R., Kwieciński M. (red.), Informacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Kantor Wydawniczy Zakamycze, Kraków 2003.
- Krok E.; Zarządzanie wiedzą, [w:] Szewczyk A., Społeczeństwo informacyjne - problemy rozwojowe, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2007.
- Krzysztofek K., Szczepański M. S., Zrozumieć rozwój - od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2002.
- Małkowska-Borowczyk M., Strategie konkurencji - istota i rodzaje, [w:] Sławińska M. (red.): Strategie konkurencji w handlu detalicznym w warunkach globalizacji rynku, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2005.
- Nonaka I., Takeuchi H., Kreowanie wiedzy w organizacji, Poltex, Warszawa 2000.
- Pilawski B., Wiedza o dużych przedsięwzięciach informatycznych, [w:] Abramowicz W., Nowicki A., Owoc M. (red.), Zarządzanie wiedzą w systemach informacyjnych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2003.
- Towill D.R., The process of establishing a BPR paradigm, "Business Process Management Journal", Vol. 7, No. 1, 2001.
- Cited by
- ISSN
- 1640-6818
1896-382X - Language
- pol