BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Pawlicz Adam (Uniwersytet Szczeciński)
Title
Zastosowanie twierdzenia Coase'a w rozwiązywaniu problemów pozytywnych efektów zewnętrznych w turystyce
Coase Theorem and Positive Externalities in Tourism
Source
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 2009, nr 11, s. 29-40, tab.
Keyword
Turystyka
Tourism
Note
summ.
Abstract
W artykule po omówieniu głównych założeń twierdzenia Coase'a zostanie przedstawiona problematyka dotycz􀄅ca pozytywnych efektów zewnętrznych na rynkach związanych z sektorem turystycznym. W dalszej części artykułu rozważony zostanie hipotetyczny przykład budowy centrum konferencyjnego, w którym jego wielkość jest przedmiotem negocjacji pomiędzy inwestorem a branżą turystyczną w regionie. Analiza możliwych uwarunkowań prawnych oraz kosztów transakcyjnych umożliwiających osiągnięcie porozumienia w analizowanym przykładzie omówione zostały w kolejnym punkcie pracy. (fragment tekstu)

R. Coase in his article "The Problem of Social Cost" argued that given a welldefi ned property rights and at presence of no transaction costs it is possible to solve the problem of externalities without public involvement. This theory called later by J. Stiglitz as 'Coase theorem' earned Coase a Nobel prize in 1991. In the paper author after shortly describing Coase theorem and problem of positive externalities in tourism seeks to evaluate possibilities of Coase theorem implementation on the tourism market. Discussed has been the imaginary new conference centre in a tourism city.(original abstract)
Accessibility
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Szczecin University Main Library
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. . R. Coase, The Problem of Social Cost, "Journal of Law and Economics" 1960, nr 3, s. 1-23.
  2. B. Hobbs, Debt-for-Nature Swaps: The Case for Property Rights, Laissez-Faire 2005.
  3. W. Krewitt, B. Schlomann, Externe Kosten der Stromerzeugung aus erneuerbaren Energie im Vergleich zur Stromerzeugung aus fossilen Energieträgern, Gutachten im Rahmen von Beratungleistungen für das Bundesministerium für Umwelt, Naturschutz und Reaktorsicherheit, Karlsruhe 2006.
  4. E. Dziedzic, Efekty zewnętrzne w rozwoju turystyki, w: Gospodarka turystyczna w regionie, Jelenia Góra 2006.
  5. N. Vanhove, The economics of tourism destinations, Oxford 2000.
  6. A. Pawlicz, Przyczynek do badań efektów zewnętrznych na rynku usług turystycznych, w: Usługi w Polsce, nauka, dydaktyka i praktyka wobec wyzwań przyszłości, red. A. Panasiuk, K. Rogoziński, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, "Ekonomiczne Problemy Usług", Szczecin 2008, t. II, s. 143-148.
  7. A. Pawlicz, Destination Promotion as an Example of Cooperation Between Private and Public Sector. Medium Baltic Cities Case, "Scientifi c Journal Service Management", Szczecin 2007, vol. 1, s. 257-266.
  8. A. Pawlicz, Convention Bureau jako forma współpracy publiczno-prywatnej w zakresie promocji turystyki biznesowej w wybranych miastach nadbałtyckich, w: Gospodarka turystyczna w regionie. Wybrane zagadnienia jej funkcjonowania, Jelenia Góra 2007, s. 281-288.
Cited by
Show
ISSN
1640-6818
1644-0501
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu