BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Nawrocka Elżbieta (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
Title
Wizerunek obszaru recepcji turystycznej
Tourism Destination Image
Source
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 2009, nr 11, s. 127-140, rys.
Keyword
Turystyka, Produkt turystyczny
Tourism, Tourist product
Note
summ.
Abstract
Celem rozważań jest przedstawienie procesu kształtowania wizerunku obszaru recepcji turystycznej z punktu widzenia roli tożsamości i reputacji regionu, a także marki produktu turystycznego rozwijanego w danej przestrzeni. Niniejszy artykuł jest wynikiem studiów literaturowych, a także szeroko prowadzonych obserwacji. W opracowaniu pojęcie wizerunek obszaru recepcji turystycznej jest stosowane w szerokim znaczeniu obrazu destynacji turystycznej, będącej upodmiotowioną jednostką przestrzenną, czyli "megawytwórcą" produktów turystycznych, przy nieco mniejszej uwadze skierowanej na obszar jako samoistny produkt turystyczny.(fragment tekstu)

The importance of tourism destination image has been commonly recognized in Western European literature due to the fact that it infl uences tourist's individual, subjective perception and, as a consequence, his/her behaviour resulting in the choice of a defi ned area. The objective of the study is to present the process of tourism destination image creating, from the point of view of the role played by region's identity and reputation, as well as the tourist product brand developed in a given space. The article presents relations between identity and tourism destination image (Fig. 1) and also, in a synthetic way (Fig. 2), the process of creating autonomous tourist product and its image. The fi nal part of the study offers remarks regarding the system of constructing an area image, in which there occurs feedback among particular components of the design, therefore there is an opportunity for TDI identity and its reputation affecting the brand and its picture affecting the whole TDI, as well as an infl uence in the opposite direction (Fig. 3). The article is fi nalized with general conclusions resulting from the performed research.(original abstract)
Accessibility
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Szczecin University Main Library
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. M. Gallarza, I. Gil Saura, H. Garcia, Destination Image, "Annals of Tourism Research" 2002, no. 1, s. 56-78.
  2. J. Altkorn, Strategia marki, Warszawa 1999.
  3. H. Barich, Ph. Kotler, A Framework for Marketing Image Management, "Sloan Management Review", Winter 1991.
  4. A. Lew, B. McKercher, Modeling Tourist Movements. A Local Destination Analysis, "Annals of Tourism Research" 2006, no. 2, s. 403-423.
  5. I. Jędrzejczyk, Jakość jako czynnik budowy przewagi konkurencyjnej na rynku turystycznym, w: Kierunki rozwoju badań naukowych w turystyce, red. G. Gołembski, Warszawa 2003, s. 27.
  6. Tożsamość i strategia przedsiębiorstwa - modele i doświadczenia, red. M. Moszkowicz, Wrocław 1997.
  7. K. Wójcik, Public relations, Warszawa 2001.
  8. C. Cooper, J. Fletcher, D. Gilbert, S. Wanhill, Tourism, Principles & Practice, Pitman Publishing 1993.
  9. J. Altkorn, Kształtowanie rynkowego wizerunku firmy, Kraków 2002.
  10. Kapitał społeczny we wspólnotach, red. H. Januszek, Zeszyty Naukowe nr 58 Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2005, s. 76.
  11. J. Low, P. Kalafut, Niematerialna wartość firmy, Kraków 2004.
  12. Ch.J. Fombrun, Reputation. Realizing Value from the Corporate Image, Boston 1996.
  13. J. Altkorn, Wizerunek firmy, Dąbrowa Górnicza 2004.
  14. Ph. Kotler, G. Armstrong, J. Saunders, V. Wong, Marketing. Podręcznik europejski, Warszawa 2002.
  15. L. de Chernatony, Marka, Gdańsk 2003.
  16. S. Aholt, J. Hildreth, Brand America. Tajemnica megamarki, Warszawa 2005.
Cited by
Show
ISSN
1640-6818
1644-0501
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu