BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Bareja-Wawryszuk Ola (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie), Gołębiewski Jarosław (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
Title
Economic Functions of Open-Air Trade in the Context of Local Food System Development
Znaczenie sprzedaży targowiskowej w kontekście rozwoju lokalnych systemów żywnościowych
Source
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2014, T. 16, z. 6, s. 20-26, rys., tab., bibliogr. 17 poz.
Keyword
Sektor rolno-spożywczy, Targowiska, Sprzedaż bezpośrednia, Produkty żywnościowe
Agri-food sector, Farmers' markets, Direct sales, Food products
Note
streszcz., summ.
Abstract
Ukazano znaczenie lokalnych systemów żywnościowych oraz znaczenie sprzedaży bezpośredniej. Analizie poddano formy sprzedaży bezpośredniej w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem targowisk. Sektor rolno-spożywczy stale ulega przemianom, dostosowuje się do zmian technologicznych, potrzeb konsumentów, trendów, nawyków żywieniowych. W ostatnim czasie obserwuje się wzrost popularności lokalnych systemów żywnościowych. Produkcja na potrzeby lokalne oraz promocja produktów lokalnych stała się nie tylko przejawem mody, ale także wyrazem dbania o trwały, zrównoważony rozwój, o środowisko, zachowanie dorobku kulturowego oraz unikalności regionów. Z analizy wynika, że sprzedaż targowiskowa pozytywnie oddziałuje na rozwój lokalnych rynków żywnościowych i całej lokalnej gospodarki. Analizując skutki ekonomiczne rozwoju handlu targowiskowego należy podkreślić jego znaczenie w zaopatrzeniu konsumentów, wpływ na dochody producentów żywności, wpływ na zatrudnienie w sektorach produkcji i dystrybucji żywności oraz oddziaływanie na rozwój przedsiębiorczości. (abstrakt oryginalny)

The food sector is constantly reformulating, adjusting to technological changes, consumer needs, trends and habits. In recent years the local food system approach applied in rural development has gained much popularity. Consuming locally produced food is not only a matter of health care or fashion, but also environmental protection, sustainable rural development or identification with tradition and cultural heritage. In this study, local food systems have been reviewed explaining the significance of short supply chains and direct sale. The main part of the article aims to focus on open-air markets in Poland as the most popular form of direct sale. The arguments presented in this article indicate that open-air trade has a positive effect on the development of local food markets and the local economy as a whole. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Balazs B., Blackett M., Bos E., Eyden-Wood T., Kneafsey, M., Schmutz U., Sutton G., Trenchard L., Venn L. 2013: Short Food Supply Chains and Local Food Systems in the EU. A State of Play of their Socio-Economic Characteristics, JRC Scientific and Policy Reports, European Commission.
  2. Darby K. 2008: Decomposing Local: A Conjoint Analysis of Locally Produced Foods, Am. J. Agric. Econ., vol. 90, 476-486.
  3. Feenstra G.W. 1997: Local Food Systems and Sustainable Communities, Am. J. Alternative Aric., vol. 12, issue 1, 28-26.
  4. Gottlieb R., Fisher A. 1998: Community food security and environmental Justice: Converging Paths Toward Social Justice and Sustainable Communities, Community Food Security News (Venice, CA, newsletter of the Community Food Security Coalition).
  5. Ilbery B., Maye D. 2006: Retailing Local Food in the Scottish-English Borders: a Supply Chain Perspective. Geoforum, vol. 37, issue 3.
  6. Local Food Systems in Europe, Case Studies From Five Countries and What They Imply for Policy and Practice. 2010: Facilitating Alternative Agro-Food Networks, FAAN.
  7. Lokalna Żywność i krótkie łańcuchy dostaw. 2012: Przeglad Obszarów Wiejskich UE, Magazyn Europejskiej Sieci na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, vol. 12.
  8. Marketing on local markets. 2010: Progress Consulting Srl, Brussels, 172, European Union.
  9. Marsden T., Banks J., Bristow 2000: Food Supply Chain Approaches: Exploring Their Role in Rural Development, Sociologia Ruralis, vol. 40, issue 4.
  10. Martinez S. (red). 2010: Local Food Systems: Concepts, Impacts, and Issues, ERR 97, U.S. Department of Agriculture, Economic Research Service.
  11. Mazurkiewicz P. 2011: Na zakupy nie tylko do sklepu: Polacy zwolennikami bazarów, Rzeczpospolita.
  12. Opinia perspektywiczna Komitetu Regionów "Lokalne systemy żywnościowe", Dz.Urz. UE 2011/C 104/01.
  13. Pasiut A. 2012: Targowisko we współczesnym mieście-w poszukiwaniu formy, Przestrzeń i Forma Nr 17/2012.
  14. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Dz.U.,poz. 1419.
  15. Rynek wewnętrzny w 2011 r. 2012: Główny Urząd Statystyczny (CSO - Central Statistic Office Internal Market Report), Warsaw.
  16. Wojdacki K.P. 2011: Przestrzenne aspekty rozwoju handlu targowiskowego w Polsce, Handel Wewnętrzny, nr 6.
  17. Zepeda L., Li J. 2006: Who Buys Local Food? J. Food Distrib. Res., vol. 37, 1-11.
Cited by
Show
ISSN
1508-3535
Language
eng
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu