BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Scheibe Anna (Uniwersytet im A. Mickiewicza w Poznaniu)
Title
Korzyści sieci i efekt "zamknięcia konsumenta" a lojalność konsumentów w e-businessie
Network Externalities and "Customer Lock-In" Effect and Customer Loyalty in E-Business
Source
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2010, nr 58, s. 551-559, bibliogr. 19 poz.
Issue title
E-gospodarka w Polsce. Stan obecny i perspektywy rozwoju. Część II
Keyword
Konsument, Lojalność klientów, Biznes elektroniczny
Consumer, Customer loyalty, e-business
Note
summ.
Abstract
Przeprowadzone badania wydają się potwierdzać występowanie korzyści sieci jak i efektu zamknięcia w odniesieniu do badanych rozwiązań (portale społecznościowe, komunikatory internetowe oraz aukcje internetowe). Głównym powodem lojalności stała się tu duża liczba użytkowników danych rozwiązań, wpływająca także na zwiększenie stopnia zadowolenia z używanych produktów. Przykład komunikatorów internetowych pokazał jednak, że nawet w sytuacji braku zadowolenia z otrzymywanych usług konsumenci decydowali się na dalsze użytkowanie wybranego komunikatora. O wysokim stopniu lojalności konsumentów świadczyć może także fakt, że dla wielu z nich rozwiązanie, którego używają, było pierwszym, jakie wybrali, a odsetek osób rezygnujących z jego używania był stosunkowo niewielki. Wszystkie te fakty wydają się potwierdzać występowanie efektu "zamknięcia konsumenta" jak i korzyści sieci w odniesieniu do analizowanych produktów. (fragment tekstu)

Customer loyalty is a source of increased profits for the company. In the present reality to effects seem to create the loyalty. One is a "customer lock-in" effect related with increased switching costs. Second are the network externalities resulting from a relation between the number of present and future users. The article presents results of research on loyalty, network externalities and "lock-in" effect in social networks, internet auctions and internet communicators. (original abstract)
Accessibility
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Szczecin University Main Library
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Büschken J., Higher Profits through Customer Lock-in: A Roadmap, Thomson Business and Professional Publishing, New York 2004.
  2. Chaudhuri A., Does Brand Loyalty Mediate Brand Equity Outcomes?, "Journal of Marketing Theory and Practice", 7 /2, 1999.
  3. Day G., A Two-Dimensional Concept of Brand Loyalty, "Journal of Advertising Research", 9, 1969.
  4. Dolan R. J., Moon Y., Pricing And Market Making On The Internet, "Journal of Interactive Marketing", 14(2), 2000.
  5. Ehrenberg A., Uncles M., Goodhardt G., Understanding Brand Performance Measures: Using Dirichlet Benchmarks, "Journal of Business Research", 57/12, 2004.
  6. Farrell J., Klemperer P., Coordination and Lock-In: Com
  7. petition with Switching Costs and Network Effects, w: M. Armstrong, R. Porter (red.), "Handbook of Industrial Organization", Vol. 3, North-Holland 2007. Johnson E., Bellman S., Lohse G., Cognitive Lock-In and the Power Law of Practice, "Journal of Marketing", 67 (2), 2003.
  8. Klemperer P., Competition when Consumers have Switching Costs, "Review of Economic Studies", 62, 1995.
  9. Klemperer P., Markets with Consumer Switching Costs, "Quarterly Journal of Economics", 102, 1987.
  10. Klemperer P., Network Effects And Switching Costs: Two Short Essays For The New Palgrave, www.Paulklemperer.org [dostęp: 25 lutego 2010].
  11. Olivier R., Whence Consumer Loyalty?, "Journal of Marketing", 63 (Special Issue), 1999.
  12. Shapiro C., Varian H., Information Rules: A Strategic Guide to the New Economy, Harvard Business School Press, Boston 1999.
  13. Shugan S., The Cost of Thinking, "Journal of Consumer Research", September, 1980.
  14. Tellis G., Advertising Exposure, Loyalty, and Brand Purchase: A Two-Stage Model of Choice, "Journal of Marketing Research", 25, 1988.
  15. Tucker W., The Development of Brand Loyalty, "Journal of Marketing Research", 1 August, 1964.
  16. Verona G., Prandelli E., A Dynamic Model Of Customer Loyalty To Sustain Competitive Advantage On The Web, "European Management Journal", 20(3), 2002.
  17. Wernerfelt B., Brand Loyalty and User Skills, "Journal of Economic Behavior and Organization", 6 (4), 1985.
  18. Zauberman G., The Intertemporal Dynamics of Consumer Lock-In, "Journal of Consumer Research", 30 /3, 2003.
  19. Zauberman G., The Intertemporal Dynamics of Consumer Lock-In, "Journal of Consumer Research", 30 (3), 2003.
Cited by
Show
ISSN
1640-6818
1896-382X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu