BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Grzelakowski Andrzej (Akademia Morska w Gdyni)
Title
Ekoporty jako nowy kierunek i forma rozwoju portów morskich w Unii Europejskiej oraz kreowania ładu ekologicznego w tym sektorze gospodarki
Ekoports as a New Direction and Form of the EU Seaport Development and Creation of the Ecological Order in that Sector of Economy
Source
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki, 2011, nr 15, s. 11-26, tab., bibliogr. 11 poz.
Issue title
Uwarunkowania realizacji strategii rozwoju polskich portów morskich
Keyword
Porty morskie, Gospodarka morska, Ekologia
Seaports, Maritime economy, Ecology
Note
summ.
Abstract
Wspólne dla większości portów morskich problemy i wyzwania ekologiczne prowadzą do integracji działań podejmowanych w tym zakresie i realizacji wspólnych inicjatyw, mających na celu wymianę doświadczeń i praktyk z zakresu ochrony środowiska portowego. Jedną z takich inicjatyw było stworzenie portalu internetowego GreenPort. Portal ten jest rodzajem punktu kontaktowego dla portów, terminali portowych, operatorów transportowych, sektora żeglugi i logistyki oraz instytucji sfery regulacyjnej i ochrony środowiska. Jego celem jest pobudzanie dyskusji, wyrażanie opinii, wymiana informacji, promowanie najlepszych praktyk i stymulowanie działań na rzecz ochrony środowiska - głównie w sektorze portowym. GreenPort, koncentrując się na działaniach ludzi, a także doskonaleniu procesów i technologii, promuje bardziej bezpieczne, zdrowsze i czystsze środowisko i to nie tylko w samym sektorze portowym, ale także szerzej - w ramach logistycznego łańcucha dostaw. Do podstawowych form jego działalności należą: organizowane konferencje i wystawy, wyjazdy studyjne, publikacje, portal internetowy i media w formule online, które mają wszystkim zainteresowanym stworzyć nowoczesną, atrakcyjną platformę informacyjno-edukacyjną służącą celom realizacji Strategii Zrównoważonego Rozwoju portów morskich i otoczenia transportowo-logistycznego, w którym funkcjonują.(fragment tekstu)

The economic activity of any seaport generates external costs. As far as a transport activity is concerned, a significant part of those costs has been already internalised and partially included in the port dues and charges paid by shipowners and shippers. However, the process of external costs internalisation is seaports has been not yet concluded. Consequently, those costs are still being borne mainly by local /regional society and economy. To minimize those burdens and subsequently, create good patterns and practice in the sphere of seaports' environmental protection, apart from activities taken by seaports themselves a great deal of international initiatives and measures relating to this sector have been already proceeded in the EU and within the EU seaport association - ESPO. Author of this paper has focused on those initiatives and activities undertaken by ESPO aiming at creating a special ecological order in the EU port sector. The concept of so called ekoports development has been presented as well as the activities of EcoPorts Foundation as a driving force of pro-ecological seaport development have been stipulated and assigned. It has been indicated too, that the Polish main seaports should closer cooperate with ESPO in that field and join the ongoing process of self assessment. It is necessary not only to improve their image in the international environment, but to gain a potential value added generating in that case by easier involvement and participation in the development of the green supply chains (GSC).(original abstract)
Accessibility
Szczecin University Main Library
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. APM Terminals and the Eco-efficiency Philosophy, GreenPort, Issue 6, November 2009.
  2. European Transport Policy for 2010: Time to Decide, White Paper, COM (2001) 370 final, Brussels, 12.09.2001.
  3. Goodwin Ph., Nash Ch., Baird J., Using the Revenues from Transport Charging: an Intermodal Perspective, IMPRINT-NET Final Conference, Brussels, 30.6.2008.
  4. GreenPort Portal, www.green-port.net.
  5. Gross B., DRPA, SJPC & PRPA Green Ports Initiatice, www.dvrpc.org.
  6. Grzelakowski A.S., Internalizacja kosztów zewnętrznych jako instrument realizacji polityki zrównoważonego rozwoju transportu UE, "Przegląd Komunikacyjny" 2008, nr 9.
  7. Grzelakowski A.S., Wpływ internalizacji kosztów zewnętrznych na funkcjonowanie rynków transportowych w UE (cz. 1), "Logistyka" 2008, nr 6.
  8. Rudeberg R., ESPO Initiatives on Sustainable Development. Baltic Ports and Environment ESPO, BPO conference, December 6, 2010.
  9. Strategy for the Internalisation of External Costs, COM (2008) 435 fin. EC, Brussels 2008.
  10. www.green-port.net.
  11. www.ecoports.com.
Cited by
Show
ISSN
1640-6818
1644-275X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu