BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Chudzian Joanna (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie), Chatys Małgorzata (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
Title
Znajomość znaków ekologicznych wśród młodych konsumentów
Awareness of Eco-Labeling vs Young Consumers' Preferences
Source
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2014, T. 16, z. 6, s. 82-88, rys., tab., bibliogr. 17 poz.
Keyword
Żywność ekologiczna, Oznakowanie produktów spożywczych, Produkty ekologiczne, Zachowania konsumenta
Organic food, Food labeling, Ecological product, Consumer behaviour
Note
streszcz., summ.
Abstract
Celem artykułu była ocena stopnia, w jakim znajomość znaków ekologicznych przez konsumentów wiąże się z ich opiniami i dokonywaniem zakupów produktów ekologicznych. Do realizacji postawionego celu przeprowadzono badanie kwestionariuszowe na grupie młodych konsumentów. Rezultaty wskazują na istotną zależność między deklarowaną znajomością znaków ekologicznych a wykorzystywaniem tych informacji w trakcie dokonywania zakupów oraz gotowością do zapłacenia wyższej ceny za produkty ekologiczne. (abstrakt oryginalny)

The aim of this article is to present the importance of awareness of eco-labeling opinions about organic products. To fulfill this aim a questionnaire survey was conducted on a group of young consumers. Results indicate a significant relationship between the declared awareness of eco-labels and market behaviour as well as a willingness to pay a higher price for organic products. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Adamowicz M., Jasiulewicz A. 2003. Znakowanie produktów spożywczych jako instrument marketingu i zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  2. Badania świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski. 2012: Raport TNS Polska dla Ministerstwa Środowiska, Warszawa.
  3. Bryła P., Domański T. 2013: Marketing produktów regionalnych na europejskim rynku żywności, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  4. Fleszar J., Stasiak J. 2006: Czynniki i motywacje zakupu żywności ekologiczne konsumentów rynku koszalińskiego. J. Res. Aplic. Agri. Eng., 51(2), 36-41.
  5. Górna J., Ankiel-Homa M., Matuszak-Flejszman A. 2008: Wpływ informacji o systemie zapewniania bezpieczeństwa żywności na decyzje nabywcze konsumentów indywdualnych, J. Agribus. Rural Dev., 3(9), 1-9.
  6. Goryńska-Goldman E., Ratajczak P. 2010: Świadomość żywieniowa a zachowania żywienione konsumentów. Journal of Agribusiness and Rural Development, 4(18), 41-48.
  7. Kazimierczak R., Rembiałkowska E. 2007: Żywność ekologiczna - postęp w żywieniu, Postępy Techniki Przetwórstwa Spożywczego, t. 17, nr 1, 70-73.
  8. Konieczny P., Mroczek E., Kucharska M. 2013: Ślad węglowy w zrównoważonym łańcuchu żywnościowym i jego znaczenie dla konsumenta żywności, J. Agrub. Rural Dev., 3(29), 51-64.
  9. Kowalczuk-Vasilevi E., Klebaniuk R., Gronowicz K. 2011: Żywność ekologiczna w opinii studentów różnych lat studiów uczelni lubelskich, Problemy Higieny i Epidemiologii, 92(4), 960-964.
  10. Łuczka-Bakuła W. 2007: Rynek żywności ekologicznej: wyznaczniki i uwarunkowania rozwoju, PWE, Warszawa.
  11. Raport o stanie rolnictwa ekologicznego w Polsce w latach 2011-2012. 2013: Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Warszawa.
  12. Rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91, Dz.U. L 189.
  13. Szulc K., Rykowska J. 2012: Oznaczenia żywności ekologicznej a determinanty stanowiące o ich rozpoznawalności wśród konsumentów, Logistyka, t. 4, CD nr 2, 1302-1307.
  14. Śmiechowska M. 2011: Konsumpcja produktów ekologicznych - snobizm czy świadomy wybór, Zesz. Nauk. Uniwersytetu Szczecińskiego nr 694, "Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu", nr 22, 477-488.
  15. Ustawa o rolnictwie ekologicznym z 25 czerwca 2009 roku, Dz.U. 2009 nr 116 poz. 975.
  16. Wyniki badań z zakresu rolnictwa ekologicznego w 2011 roku. 2012: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa-Falenty, 295-306.
  17. Żakowska-Biemans S., Gutkowska K. 2003: Postawy konsumentów wobec żywności ekologicznej, [w:] M. Adamowicz (red.), Marketing w strategiach rozwoju sektora rolno-spożywczego, Wyd. SGGW, Warszawa.
Cited by
Show
ISSN
1508-3535
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu