BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Danilczuk-Zembrzuska Joanna (Poznań University of Economics)
Title
Improvement Premises in Competitiveness of Agricultural Food Commodities in Poland Under Conditions of Applying EU Common Agriculture Policy
Przesłanki poprawy konkurencyjności produktów rolno-żywnościowych w Polsce w warunkach dostosowania do wspólnej polityki rolnej Unii Europejskiej
Source
Olsztyn Economic Journal, 2009, nr 4 (2), s. 241-251, bibliogr. s. 250-251
Keyword
Konkurencja, Gospodarka rolna, Przemysł rolno-spożywczy, Jakość, Promocja, Marketing
Competition, Agriculture economy, Agri-food industry, Quality, Promotion, Marketing
Note
streszcz., summ.
Abstract
Celem pracy była prezentacja przesłanek poprawy konkurencyjności produktów rolno--żywnościowych wyprodukowanych w Polsce z uwzględnieniem wpływu wspólnej polityki rolnej UE. W związku z zapoczątkowanymi w latach 90. poprzedniego stulecia procesami globalizacji oraz przystąpieniem w 2004 r. Polski do Unii Europejskiej analiza możliwości osiągnięcia odpowiedniego poziomu konkurencyjności stała się priorytetem. Nie jest to jednak zadanie proste ze względu na różne podejścia do tego zagadnienia i brak jednolitych metod oceny tego zjawiska. (abstrakt oryginalny)

The objective of the study is a presentation of the bases for improvement of competitiveness of agricultural food products made in Poland with consideration taken into the influence ofthe Common Agriculture Policy of the European Union. In connection with the processes of globalization which started in 90s of the last century and with the fact of accessing Poland to the EU, what resulted in entering the European structures and functioning in a deep competitive environment, the analysis concerning possibilities of achieving an appropriate level of competitiveness became a priority. It is not a simple task to achieve because, regarding the variety of approaches to this issue, no homogenous method exists for the analysis of this phenomenon. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Analiza czynników kształtujących ceny produktów rolnych w Polsce po akcesji do UE. 2004. Sekcja Analiz Ekonomicznych Polityki Rolnej FAPA, Warszawa.
  2. Arend A. 2006. Źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw sfery agrobiznesu. In: Agrobiznes 2006 - Konkurencja w agrobiznesie - jej uwarunkowania i następstwa. Ed. S. Urban. Tom I. Wyd. AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
  3. Bajek P., Chmielewska-Gill W., Giejbowicz E., Jaworska A., Poślednik A., Wołek T. 2007. Wspólna Polityka Rolna Nowoczesna polityka rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich. FAPA, Warszawa.
  4. Berdo J. 2006. Zrównoważony rozwój. W stronę życia w harmonii. Wyd. Earth Conservation, Sopot.
  5. Cyrek P., Cyrek M. 2007. Innowacyjność determinantą konkurencyjności przedsiębiorstw przemysłu spożywczego. In: Transfery wiedzy i działań innowacyjnych w obszarze agrobiznesu. Podkarpackie Towarzystwo Oświaty i Edukacji Ekonomicznej "Zieleń", Rzeszów.
  6. Czech-Rogosz J. 2007. Konkurencyjność społeczna gospodarki rynkowej. In: Przedsiębiorstwo i państwo wybrane problemy konkurencyjności. Ed. R. Bernat. Wyd. Katedra Mikroekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  7. Długołęcki T. 2004. Unia Europejska a Polska. Konkurencyjność. In: Polska w Unii Europejskiej uwarunkowania i możliwości po 2004 r. Ed. G. Wojtkowska-Młodej. Wyd. SGGW, Warszawa.
  8. Gabrysova M. 2006. Jakość żywności - atut konkurencyjności czy niewiadoma. Agrobiznes, 1.
  9. Horynia M. 2002. Luka konkurencyjna na poziomie przedsiębiorstwa a przystąpienie Polski do Unii Europejskiej. AE Poznań, s. 27.
  10. Janczewska B. 2004. Narzędzia promocji stosowane przez podmioty na rynku dóbr i usług przemysłowych. In: Marketing i Zarządzanie. Ed. G. Sobczyk. Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
  11. Jankowski S. 1998. Konkurencja. In: Mikro i Makroekonomia. Podstawowe problemy. Ed. S. Marciniak., Wyd. PWN, Warszawa.
  12. Jasiński J., Rzytki M. 2007. Rynek produktów regionalnych i tradycyjnych. Biuletyn Informacyjny Agencji Rynku Rolnego, 1 (187), Warszawa.
  13. Jasiulewicz A. 2005. Oznaczenia geograficzne szansą promocji produktów regionalnych i tradycyjnych. In: Agrobiznes 2005. Ed. S. Urban. Wyd. Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  14. Lipowski A. 2008. Konkurencyjność w teorii ekonomii. Seminarium organizowane przez Instytut Nauk Ekonomicznych PAN, Warszawa.
  15. Łuczka-Bakuła W. 2007. Rynek żywności ekologicznej. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  16. Piasecki R. 2005. Szanse poprawy pozycji konkurencyjnej gospodarki Polski w Unii Europejskiej. Konkurencyjność gospodarki Polski, Studia i Monografie, 11. Kolegium Wydawnicze Społecznej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, Łódź.
  17. Polska Wieś w Unii Europejskiej. 2006. Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Warszawa.
  18. Rembisz W., Idzik M. 2007. Rynek rolny w ujęciu funkcjonalnym. WSFiZ, IERiGŻ, Warszawa.
  19. Schmalensee R. 1998. Industrial Economics An Overview. The Economic Journal, 98(392).
  20. Sobczyk G. 2004. Konkurencyjność przedsiębiorstw sektora żywnościowego kształtowana przez produkt. In: Marketing i Zarządzanie. Ed. G. Sobczyk. Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodow-skiej, Lublin.
  21. Sprawozdania roczne 2008. 2009. Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno- Spożywczych. Warszawa.
  22. Szczepaniak I. 2007. Konkurencyjność polskiego sektora żywnościowego po wejściu do Unii Europejskiej. In: Zmiany w sektorze żywnościowym po rozszerzeniu UE. Ed. J. Drożdż, R. R. Mroczek, I. Szczepaniak. Seria Program Wieloletni 2005-2009, 57, IERiGŻ, Warszawa.
  23. Zielińska-Głębocka A. 2003. Potencjał konkurencyjny polskiego przemysłu w warunkach integracji europejskiej. Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, s. 13.
Cited by
Show
ISSN
1897-2721
Language
eng
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu