BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Kisiel Michał (Wrocław University of Economics, Poland)
Title
Credit Risk Management Mechanisms in Social Lending Markets
Narzędzia zarządzania ryzykiem kredytowym na rynkach pożyczek społecznościowych
Source
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Nauki o Finansach (3), 2010, nr 125, s. 64-77, bibliogr. 10 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics. Financial Sciences
Keyword
Pożyczki społecznościowe, Zarządzanie ryzykiem, Ryzyko kredytowe, Pożyczki
Social lending, Risk management, Credit risk, Loans
Note
streszcz., summ.
Abstract
Mianem rynków pożyczek społecznościowych określa się internetowe platformy pozwalające osobom fizycznym zawierać umowy pożyczkowe bez tradycyjnych pośredników, takich jak banki. Modele rynków social lending są bardzo zróżnicowane: od zamkniętych społeczności, poprzez otwarte rynki, gdzie strony transakcji wyłaniane są podczas aukcji, aż do rynków wtórnych i funduszy inwestycyjnych. Problem zarządzania ryzykiem kredytowym jest jedną z podstawowych bolączek w większości wymienionych modeli. W artykule przedstawiono mechanizmy oceny i minimalizacji ryzyka kredytowego stosowane w branży P2P lending. Część z nich nie była do tej pory stosowana przez tradycyjne instytucje pośredniczące na rynku finansowym i stanowić może wkład rynków pożyczek społecznościowych do praktyki zarządzania ryzykiem kredytowym - np. użycie mechanizmów kontroli społecznej do wzmocnienia motywacji pożyczkobiorców do spłaty, jak również wykorzystanie danych z serwisów społecznościowych do oceny wiarygodności kredytowej. W artykule wskazano także obszary, gdzie praktyka zarządzania ryzykiem kredytowym jest szczególnie niewystarczająca i gdzie konieczne jest wypracowanie nowych narzędzi, by zapewnić dalszy rozwój zjawiska social lending. (abstrakt oryginalny)

Online social lending encompasses a range of markets that allow individual borrowers and lenders to engage in credit transactions without traditional intermediaries such as banks. The credit risk management tools are of great importance in the most of the social lending models. In this article the commonly used credit risk evaluation and management tools are reviewed. Some of them are new and might be incorporated to financial institutions' procedures: using peer pressure to enhance loan performance and the usage of social networking websites to gather creditworthiness assessment information. The study exposes also few problematic areas where P2P lending markets show their immaturity and that must be improved to ensure further growth of social lending phenomenon. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Aldrich M., Krumme C., Martinez-Villalpando E., DeTar C., Using Pattern Recognition to Analyze Prosper.com, http://courses.media.mit.edu/2008fall/mas622j/Projects/CharlieCocoErnestoMatt.
  2. Berger S.C., Gleisner F., Emergence of Financial Intermediaries in Electronic Markets: The Case of Online P2P Lending, "Business Research" 2009, Vol. 2.
  3. Freedman S., Jin G.Z., Dynamic Learning and Selection: the Early Years of Prosper.com, http://www.prosper.com/downloads/research/Dynamic-Learning-Selection-062008.pdf.
  4. Hulme M.K., Wright C., Internet Based Social Lending. Past, Present and Future, Social Futures Observatory 2006, http://www.socialfuturesobservatory.co.uk/pdf_download/internetbasedsociallending.pdf.
  5. Pope D.G., Sydnor J.R., What's in a Picture? Evidence of Discrimination from Prosper.com, Working Paper, University of Pennsylvania 2008, http://wsomfaculty.case.edu/sydnor/prosperpaper.pdf.
  6. Owczarek B., Stelmaszczyk A., Janczewski P., Pożyczki społeczne w Polsce, Accenture & Gemius, czerwiec 2008.
  7. Ravina E., Love & Loans: The Effects of Beauty and Personal Characteristics in Credit Markets, Working Paper, Columbia University 2008, http://www.law.yale.edu/documents/pdf/LEO/E.Ravina2.pdf.
  8. Ryan J., Reuk K., Wang C., To Fund Or Not To Fund: Determinants of Loan Fundability in the Prosper.com Marketplace, The Stanford Graduate School of Business, January 2007, http://www.prosper.com/Downloads/Research/Prosper_Regression_Project-Fundability_Study.pdf.
  9. The Power of People. Online P2P Lending Nibbles at Banks' Loan Business, Deutsche Bank Research, July 2007.
  10. Welcome to the Machine, Innovations in P2P Lending May Put Computers over People, Deutsche Bank Research, November 2009.
Cited by
Show
ISSN
1899-3192
2080-5993
Language
eng
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu