BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Wysocki Sławomir (Krajowej Szkoły Administracji Publicznej)
Title
Polska administracja publiczna - na rozstajach Czy w połowie drogi do nowoczesnego modelu zarządzania?
Public Administration in Poland in Way to Modern Model of Management
Source
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2009, nr 45, s. 711-721, tab., bibliogr. 12 poz.
Issue title
Nowoczesna administracja publiczna
Keyword
Administracja publiczna, Zarządzanie
Public administration, Management
Note
summ.
Abstract
Zamiast spierać się o to czy mamy za dużo urzędników, ile powinni nas kosztować i dlaczego tak dużo, zastanówmy się czy wiemy jaki model administracji budujemy? Jak zobiektywizować sposób oceny sprawności naszych urzędów? W jakie narzędzia uzbroić administrację dużego europejskiego kraju by mogła sobie poradzić na trudnym, globalnym rynku? To są pytania kluczowe. To ilu i jak opłacanych urzędników będziemy mieli to wynik modelu jaki ustanowimy. Nie jest dobrze kiedy kształtujmy ten model poszukując odpowiedzi na pytanie czy zastępca dyrektora departamentu w ministerstwie transportu powinien mieć samochód służbowy i telefon komórkowy". (fragment tekstu)

A closer look at the administration reforms going on in Poland since 1990 leaves no doubt that they focused on systemic and structural changes, with function changes being a consequence of changed competences and tasks. It is difficult, however, to find any solid arguments to prove that the reform of the system brought about any significant change in the functioning of the administration and that the bureaucratic model was replaced by a managerial approach to public governance. The present paper points to symptoms of changes, regarding quality management systems as a tool to create a new image of public administration. There are presented opinions of citizens, officials, information on the structure of the administration and employment. It is pointed that the requirements of internal administration (including the need to create strategies of action or so-called rationalization of public expenses) and social requirements (including giving real information to citizens, friendly attitude, clearness of procedures) force systemic actions which improve the level of governance in administration (or as they say, some politicians and experts "quality of governance"). (original abstract)
Accessibility
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Szczecin University Main Library
Bibliography
Show
  1. Czaputowicz J. (red.), Administracja publiczna. Wyzwania w dobie integracji europejskiej, EIPA/Europejski Instytut Spraw Administracji Publicznej, PWN, Warszawa 2008.
  2. Bugdol M., Krawczyk T., Ocena systemu zarządzania jakością w administracji publicznej, "Problemy Jakości" 2003, nr 10.
  3. Dębicki M., Służby publiczne w świecie koiporacji. Ograniczenia i niebezpieczeństwa menedżeryzmu jako narzędzia administracji publicznej, "Służba Cywilna" 2002/2003, nr 5.
  4. Diagnoza modelu zarządzania jakością w administracji rządowej. Raport początkowy. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa 2008.
  5. Pitras-Goc B. (red.), Ewaluacja jako standard zarządzania w sektorze publicznym, Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera, Kraków 2008.
  6. Kamiński Z.A., Administracja publiczna we współczesnym państwie, [w:] J. Czaputowicz (red.), Administracja publiczna. Wyzwania w dobie integracji europejskiej, EIPA/Europejski Instytut Spraw Administracji Publicznej, PWN, Warszawa 2008.
  7. Koncepcja good governance - refleksje do dyskusji. Opracowanie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2008.
  8. Kożuch B., Zarządzanie publiczne w teorii i ptaktyce polskich organizacji. Warszawa 2004.
  9. Matheson A., Modernizacja sektora publicznego. Przegląd dwóch dekad modernizacji z perspektywy zarządzania zasobami ludzkimi, "Służba Cywilna" 2003/2004, nr 7.
  10. Zalewski A. (red.), Nowe zarządzanie w polskim samorządzie terytorialnym, SGH, Warszawa 2005.
  11. Szczerski K., Porządki biurokratyczne, Kraków 2004.
  12. Wysocki S., Jak poprawić jakość działania administracji publicznej?, "Służba Cywilna" 2000, nr 2.
Cited by
Show
ISSN
1640-6818
1896-382X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu