BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Głaz Tomasz (Katolicki Uniwersytet Lubelski, absolwent)
Title
Alianse strategiczne jako formy kooperacji przedsiębiorstw w gospodarce globalnej
Strategic Alliances as a Companies Co-Operation Forms in Global Economy
Source
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2009, nr 44, T.1, s. 189-198, rys., bibliogr. 5 poz.
Issue title
Nowoczesne przedsiębiorstwo
Keyword
Alianse strategiczne, Gospodarka, Globalizacja
Strategic alliances, Economy, Globalization
Note
summ.
Abstract
Renault Nissan Alliance sprzedając 6 160 046 pojazdów w 2007 roku osiągnął wzrost 4,7% zapewniając sobie tym samym 9,1% udział w globalnym rynku motoryzacyjnym i ustanawiając nowy roczny rekord sprzedaży aliansu. Wzrost sprzedaży zanotował zarówno Renault (2,1%) jak i Nissan (5,7%). Głównymi obszarami wzrostu w 2007 roku były: Rosja (49,9%), Ameryka Środkowo-Południowa (12,6%), Chiny (25,6%) i Środkowy Wschód wraz z Afryką (16,2%)2. Utworzony oficjalnie 27 marca 1999 roku strategiczny alians między dwoma dużymi graczami na rynku motoryzacyjnymi nie tylko odpowiadał na potrzeby francuskiego i japońskiego producenta samochodów, ale był też odpowiedzią na rok wcześniejszą fuzję Daimlera z Chryslerem. To oznaczało, że globalizacja na rynku motoryzacyjnym coraz bardziej przyspieszała, a stworzenie strategicznej formy kooperacji przedsiębiorstw decyduje o przewadze konkurencyjnej ma rynku. Przyjrzyjmy się bliżej aliansom strategicznym, czym są, jakie są motywy i etapy powstawania oraz jak mogą funkcjonować. (fragment tekstu)

Author undertook a trial presenting a modern forms of companies cooperation which are called strategic alliances. Literature analysis let to define and show modern factors favourable to alliances development and cover the stages of alliance creating The example of French-Japanese strategic alliance between Renault and Nissan shows a succeed enterprise based on the learning relationship idea. Beside many difficulties and risk appearing in alliances building and operating process, alliances are still an essential form of market advantage reaching in a global competitive era. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Main Library of Poznań University of Economics and Business
Szczecin University Main Library
Bibliography
Show
  1. Bartlett C.A., Ghoshal S., Birkinshaw J., Transnational Management, McGraw- Hill, New York 2003.
  2. Child J., Faulkner D., Tallman S., Cooperative Strategy, Oxford University Press, Oxford 2005.
  3. Harvard Business Review on Strategie Alliances, Harvard Business School Press, Boston 2002.
  4. Lasserre P., Global Strategie Management, Palgrave MacMillan, New York 2003.
  5. www.nissan-global.com.
Cited by
Show
ISSN
1640-6818
1896-382X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu