BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Juszczyk Sławomir (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie), Rękorajski Marek (Wyższa Szkoła Handlowa w Piotrkowie Trybunalskim)
Title
Producenci a odbiorcy mleka - współpraca ekonomiczna i organizacyjna
Producers and Milk Cooperatives - Economc and Organizational Cooperation
Source
Roczniki Nauk Rolniczych. Seria G, Ekonomika Rolnictwa, 2009, t. 96, z. 1, s. 121-129, tab., rys., bibliogr. 12 poz.
Annals of Agricultural Science. Series G, Economy
Keyword
Produkcja mleka, Ceny skupu, Ocena opłacalności produkcji, Jakość mleka
Milk production, Purchase prices, Estimation of profitability production, Quality of milk
Note
streszcz., summ.
Abstract
W artykule przedstawiono niektóre aspekty współpracy między większymi producentami mleka a spółdzielniami mleczarskimi na podstawie wyników badań. Omówiono zagadnienia współpracy ekonomicznej, także w okresie trudności finansowych i organizacyjnych spółdzielni. (abstrakt oryginalny)

The purchase milk prices do not depend only on individual producer, but he should care about the highest quality and because of that achieve possibly the highest price and improve the production profitability. In the milk purchase on the bigger part of research area occurs a lack of competition in purchase between milk cooperatives. However some of the farms manage to change a receiver to achieve a higher price of sold milk. The farms with the lowest direct profitability index by five years of searching very seldom change the receiver, but the most effective do it very often. Accepting in the macro region the lowest purchase price on 100%, the highest price was I48,l%, so the difference was significant and could economically finish farms near a weak dairy, where did not exist competition in purchase or extra improve financial condition this farm which sell milk to entity offering the highest purchase price. The participation of farms with a direct sale decreased and at the end of researched period was 16,7%. The direct milk sale increase direct profitability of production. Specialized milk farms and their milk cooperatives should support each other on all economical areas and think together about high processed milk products both on the internal and external market. Making more and more attractive selling products could be a strong base of agreement in the area of optimal purchase price between cooperative and milk farms. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Kisiel R. 1999: Ekonomika produkcji rolniczej. Wyd. ART, Olsztyn.
  2. Klepacki B. 1997: Produkcyjne i ekonomiczne przystosowania gospodarstw prywatnych do zmian warunków gospodarowania. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  3. Klepacki B. 2003: Gospodarka oparta na wiedzy jako szansa rozwojowa Polski. WieśJutra, 1 (54).
  4. Klepacki B., Grontkowska A. 1997: Wybrane aspekty opłacalności produkcji mleka. [W:] Integrowany chów bydła. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  5. Okularczyk S. 2004: Opłacalność produkcji mleka krowiego w latach 1991-2003. Wieś Jutra, 11-12.
  6. Praca zbiorowa. 1993: Normy żywienia bydła i owiec systemem tradycyjnym. Instytut Zootechniki, Kraków.
  7. Runowski TL 1994: Koncentracja produkcji zwierzęcej. Fundacja Rozwój SGGW, Warszawa.
  8. Runowski TL 1999: Strategia zrównoważonego rozwoju gospodarstw wyspecjalizowanych w chowie bydła. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  9. Skarżyńska A., Pokrzywa T., Augustyńska-Grzymek I. 2002: Produkcja, koszty ekonomiczne i dochody wybranych produktów rolniczych w latach 2000-2001. IERiGŻ, Warszawa.
  10. Stańko S. 1973: Efektywność chowu bydła w gospodarstwach indywidualnych. Ocena w oparciu o koszty bezpośrednie, dochód bezpośredni i koszty specjalne na przykładzie województwa białostockiego. SGGW, Warszawa.
  11. Zalewski A. 2000: Gospodarka mleczarska a rynek. IERiGŻ, Warszawa.
  12. Ziętara W. 2002: Kierunki i możliwości rozwoju przedsiębiorstw nastawionych na produkcję mleka. Roczniki Naukowe SERiA, t. IV, z. 4, Warszawa.
Cited by
Show
ISSN
0080-3715
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu